Hei! Ser dette er et eldre innlegg nå. Men jeg er i samme situasjon som deg, og er begynt å tenke mer og mer på dette. Hvordan gikk det med deg og ammingen? Ser du nylig må ha fått nummer to (gratulerer så mye!!
). Her venter vi førstemann i starten av august, og dette med disse flate brystvortene har gjort meg litt bekymret. Ser fram til å høre erfaringene dine dersom du vil dele
Hei! Kort fortalt, så ammet jeg storesøster i 1,5 år og nå lillesøster!
Starten var litt tung, det tok tid å få i gang melka i tillegg til at hun hadde gulsot og ikke var så sugevillig, så måtte pumpe, gi mme og amme. (Dette er jo urelatert til de flate brystvortene). Vi sleit litt med at hun fikk dårlig tak og jeg fikk store sår på brystvortene. Så her et tre tips, som jeg gjerne skulle fått høre selv.
1. be om hjelp på barselhotellet (e.l) til å få riktig sugetak, gjerne spør flere ulike personer, for kanskje har de ulike tips. Og be om å få opplæring i både liggende og tilbakelent stilling. Skulle ønske jeg var flinkere til å be om hjelp, da det kanskje kunne gjort at jeg ikke ble så sår.
2. hvis du får sår, be om / kjøp mepilex (skumbandasje) det er veldig dyrt, men du kan klippe de i to, og kan brukes flere dager.
3. skriv i fødebrevet at du har flate brystvorter og at du ønsker hjelp til å få riktig sugetak og at du tenker mye på dette. Det gjør at alle som kommer på vakt vet situasjonen og at du ønsker tett oppfølging!
Etter at sårene grodde, så endret brystene seg litt hos meg. De er fortsatt flate, men når baby tar tak, så blir knoppen dratt litt ut. Nå med nr to, ble jeg ikke sår og brystene var kanskje mer herdet?
Etter kanskje 2(?) uker var det ikke noe ubehag med ammingen og jeg vil ikke si formen på brystet har hatt noe å si for ammingen.
Jeg skriver ikke noe av dette for å skremme, men heller for å fortelle at det kan være tøft i starten, men at det er superviktig å be om hjelp! Er du usikker når du kommer hjem fra barsel, så har du 14(?) dager på å ringe tilbake og få ammeoppfølging. Er du i tvil på noe mtp amming - ring. Ammepol er superdyktige på å hjelpe, og det er ikke nødvendigvis like god hjelp på helsestasjonen. Og følg ammehjelpen på FB/insta!
Kort oppsummert- gjør det vondt eller er det vanskelig - be om hjelp med en gang. Det kan være sårt i starten, men det blir bedre!
Starten kan være tøff, men når baby blir større og flinkere til å die og du mer trygg, er belønningen for strevet så stor! Jeg synes det løsnet etter 4-5 uker, babyen er større og vet litt mer hva hen skal gjøre.
Masse lykke til med baby i august!