Flaskebarn

Lillelima

Limaaa
Sniker fra juli. Jeg sliter med ammingen,akkurat som med førstemann. Dette tærer veldig på og går utover kos og trygghetsfølelse hos meg. Vurderer å begynne med mme. Lillesnuppa er bare 5dager. Når begynte dere med mme,og hvor mye gav dere?

Vi har tilført litt mme fordi mini har gått litt lite opp i vekt. Begynte vel etter 3 uker tror jeg. Har stort sett fulgt det som står på pakka. Men hvis barnet ikke blir mett kan man sikkert gi litt mer, så lenge man følger gitte mål (én skje pr 30 ml).

Hei! Jeg begynnte når hun va 2 uker. Da ga jeg 60 ml per måltid.

Sniker fra juli. Jeg sliter med ammingen,akkurat som med førstemann. Dette tærer veldig på og går utover kos og trygghetsfølelse hos meg. Vurderer å begynne med mme. Lillesnuppa er bare 5dager. Når begynte dere med mme,og hvor mye gav dere?
Begynte etter 1 uke, hadde for lite melk og hun gikk ikke opp. Begynte med 50, har økt sakte men sikkert. Merket faktisk tidlig om hun var mett eller ville ha mer.
Jeg stresset fælt med ammingen i starten, men innså etterhvert at mme var løsningen. Og siden har vi kost oss mye mer, og hun får den melka jeg klarer å produsere, men mme til nesten hvert måltid på dagen. Så mitt beste tips er å stresse ned og begynne med mme - det gjorde hvertfall hverdagen her mye koseligere. Jeg synes det er et voldsomt ammepress ute og går, og innså egentlig ikke det før en stund etter jeg hadde begynt med mme. I starten trodde jeg amming var eneste utvei.. Men: Noen klarer det ikke helt eller delvis av forskjellige grunner og det er faktisk helt greit! Mette blir de små om de får mme også

Jeg måtte gi før melka satt inn pga stor baby. Begynte på barsel fra dag 1. Ga da til han ble mett. Var vel bare 30 i begynnelsen, men steg fort til 60, og så 90. Nå klarer jeg meg uten, for ammingen ser ut til å mette ham (er litt spent på vekta da). Han er 17 dager.

Det er veldig stress å både amme, pumpe og gi mme. Så jeg syns de som klarer det over lengre tid fortjener ros! :) Det viktigste er at barnet blir mett og at barseltiden blir fin for dere begge. Stress ned og kjøp mme :)

Her har han fått flaske siden dag 1. Amming ble ødelagt for meg med nr 1 og 2 pga mye ammepress, kjempe vanskelig å få hjelp, betennelser ++. Så derfor valgte jeg å gi junior flaske fra dag 1 denne gangen og angrer ikke et sekund :) han er 3 uker i dag. Første uken var ca 30 ml, andre uke 60 og nå 90. Merker når han er mett eller når vi må øke veldig lett synst jeg. Hadde begynt med 30 ml og sett an. Sutter/smatter baby etter måltidene er det for lite. Lykke til og ikke ødelegg nyfødttiden med å amme koste hva det koste vil! Du får den desverre ikke tilbake.

Her har han fått flaske siden dag 1. Amming ble ødelagt for meg med nr 1 og 2 pga mye ammepress, kjempe vanskelig å få hjelp, betennelser ++. Så derfor valgte jeg å gi junior flaske fra dag 1 denne gangen og angrer ikke et sekund :) han er 3 uker i dag. Første uken var ca 30 ml, andre uke 60 og nå 90. Merker når han er mett eller når vi må øke veldig lett synst jeg. Hadde begynt med 30 ml og sett an. Sutter/smatter baby etter måltidene er det for lite. Lykke til og ikke ødelegg nyfødttiden med å amme koste hva det koste vil! Du får den desverre ikke tilbake.

På pakkningen sto det de kunne få opp til 70ml (1-2uke) mi er snart ei uke,og ho supte i seg 70ml med en gang! ;-) håper no ikke det blir for mye heller.
Huff..all den usikkerheten!
Men kjenner jeg er lettet over å ha bestemt meg for å slutte med ammingen.

På pakkningen sto det de kunne få opp til 70ml (1-2uke) mi er snart ei uke,og ho supte i seg 70ml med en gang! ;-) håper no ikke det blir for mye heller.
Huff..all den usikkerheten!
Men kjenner jeg er lettet over å ha bestemt meg for å slutte med ammingen.
Tror de fleste babyer regulerer selv :) stopper om de er mett før flasken er tom. Så om hun vil ha 70, så bare gi hun det :) alt går seg nok til.

Ammingen fungerte ikke for meg i det hele tatt! Så begynte med flaske når jeg kom hjem fra sykehuset :) lagde 60 ml flasker men allerede på dag nr 5 måtte jeg øke til 90 ml. Jordmor var på besøk den dagen å så hun trengte mer. Ca 10 dager etterpå måtte jeg øke til 120 ml. I går begynte jeg å lage flaskene på 150 ml, det har da gått 22 dager siden jeg økte sist.. Så hu er ett skikkelig matvrak! :P og bare 5 uker gammel. Hehe!

Men helsesøster er fornøyd så da fortsetter jeg bare i samme tralten :) hun er ikke alltid så god på avf og rap alltid. Men går heldigvis ikke mer enn 2 dager uten avf :) ellers er hu stort sett veldig blid og fornøyd :)

Hadde nok bare lagd på 60 ml så sett hvor mye hun drakk :)

Vår lille jente på snart 4 uker spiser ca 90 ml til hvert måltid utenom 1 hvor hun spiser 120 (etter en 5 timer sove periode) :)

Store variasjoner er helt vanlig. Hvis babyen får opp luft, ikke guper en masse etterpå og virker fornøyd, da er alt i skjønneste orden :) MIn gutt har nettopp økt fra 120-150 nå, og han er 8 uker om noen dager, sammenligner du svarene her, ser du at det er mye variasjon :) Vi begunte med 10 ml 20 min etter fødsel, var oppi 50 ml i løpet av et par dager. Så har det bare økt på.

Lillemor på 9 dager spiser 100ml og virker til tider hun kunne spist mer :)

Det gjør ingenting om du blander opp mer, og ser om hun vil ha mer. Gien mulighet for rap, og vent litt så hun kan rekke å kjenne etter om hun er mett, virker hun fortsatt sulten etter noen minutter, er det bare å gi litt til :) Noen dager er de desuten sultnere enn andre. I går spiste lillegutt som en hest, i dag er det lengre mellom måltidene, og han er fornøyd med 120 ml, han har egentlig nettopp økt til 150

Back
Topp