Flaskebarn

Lillelima

Limaaa
Jeg sliter veldig med ammingen,akkurat som jeg gjorde med førstemann.
Så vurderer å begynne med mme,da dette tærer veldig på meg å jeg klarer ikke å slappe av. Lillesnuppa er bare 5dager. Noen som begynte så tidlig med mme? Og hvor mye gir dere? Er litt redd for å prøve alt "nytt".

Anbefaler å melde deg inn i en gruppe som heter ammegruppen på Facebook. Der kan du spørre om få masse gode tips!

Jeg måtte også over på mme så tidlig :( Får ikke ut mer enn et par ml selv...
I alle fall, mengde mme avhenger av vekten til den lille. En tommelfingeregel er 15% av kroppsvekten sin i døgnet.
Så når min etter noen dager veide 3500g, skulle han anbefalt ha 525ml i døgnet. Fordelt på 8 foringer (hver 3.time), ble det da ca 65ml pr gang. Det er i øvre sjiktet - vår ville ikke ha fullt så mye. Alle er forskjellige, så noen babyer spiser mindre - noen spiser mer :)

Jeg måtte også over på mme så tidlig :( Får ikke ut mer enn et par ml selv...
I alle fall, mengde mme avhenger av vekten til den lille. En tommelfingeregel er 15% av kroppsvekten sin i døgnet.
Så når min etter noen dager veide 3500g, skulle han anbefalt ha 525ml i døgnet. Fordelt på 8 foringer (hver 3.time), ble det da ca 65ml pr gang. Det er i øvre sjiktet - vår ville ikke ha fullt så mye. Alle er forskjellige, så noen babyer spiser mindre - noen spiser mer :)

Når du sier hver 3time,vekker du da hvis det har gått mer enn 3timer???

Når du sier hver 3time,vekker du da hvis det har gått mer enn 3timer???

Jeg fikk i alle fall beskjed av legen om å gjøre det foreløbig - Både dag og natt. Forhåpentligvis kan vi la han sove litt lenger om nettene etterhvert. Men enn så lenge er gutten vår så rolig at han ikke våkner og skriker etter mat av seg selv, så da må vi vekke han :)

Vi begynte med mme da hun var 3 dager gammel. Hun gikk ned mer enn 10%, og jeg prod ikke nok melk. Hun spiser fra 30-90 ml pr måltid, men skal ligger på 60 i snitt. Er ikke alltid det går 3 timer imellom heller, så styrer maten etter når hun er sulten:)

Vi begynte med mme da hun var 3 dager gammel. Hun gikk ned mer enn 10%, og jeg prod ikke nok melk. Hun spiser fra 30-90 ml pr måltid, men skal ligger på 60 i snitt. Er ikke alltid det går 3 timer imellom heller, så styrer maten etter når hun er sulten:)

Her står det på pakkningen (vi bruker hipp) at baby 1-2 uker skal ha 70ml. Hun tømmer flaska ,så tenker hun trenger mer.

Her står det på pakkningen (vi bruker hipp) at baby 1-2 uker skal ha 70ml. Hun tømmer flaska ,så tenker hun trenger mer.

60ml står det på Nan, men vår trenger også mer enn det:) babyen vår må opp i vekt, så hun skal helst ha min 540ml i døgnet i følge helsesøster idag:)

Vurderer det selv faktisk :) sliter sikkelig med ammingen, er fortsatt på sykehuset og jeg får nesten lyst til å løpe hver gang disse pleierene nevner ordet "amme" har hatt en veldig tøff start noe som gjorde at jeg sliter veldig.

Vurderer det selv faktisk :) sliter sikkelig med ammingen, er fortsatt på sykehuset og jeg får nesten lyst til å løpe hver gang disse pleierene nevner ordet "amme" har hatt en veldig tøff start noe som gjorde at jeg sliter veldig.

Vi fikk det veldig mye bedre etter vi begynte med flaske. Måtte det med nr 1 også.

Er der vi også. Ble besluttet idag sammen med to helsesøstera at vi legger ammingsforsøket på is til jeg får overskudd og motivasjontil å prøve. Mi lille (født fire uker prematur 5 juli) klarer ikke ta pupp. Tok med skjold i starten, men nå er hun flaskepåvent og skjønner ingenting av puppen :p mye press på sykehus og rundt omkring at pupp er en selvfølge.

Så jeg har pumpa hver 3 time slik at hun får mat (har hatt en ekstremt tung start), og pappaen er hjemme på 3.uke slik at han tar vare på henne. Har ikke overskudd til anna enn å pumpe.. Så nå skal vi trappe ned pumpinga og får heller suppelere med mme. Viktigste er at jenta får mat og vokser. :)

Er der vi også. Ble besluttet idag sammen med to helsesøstera at vi legger ammingsforsøket på is til jeg får overskudd og motivasjontil å prøve. Mi lille (født fire uker prematur 5 juli) klarer ikke ta pupp. Tok med skjold i starten, men nå er hun flaskepåvent og skjønner ingenting av puppen :p mye press på sykehus og rundt omkring at pupp er en selvfølge.

Så jeg har pumpa hver 3 time slik at hun får mat (har hatt en ekstremt tung start), og pappaen er hjemme på 3.uke slik at han tar vare på henne. Har ikke overskudd til anna enn å pumpe.. Så nå skal vi trappe ned pumpinga og får heller suppelere med mme. Viktigste er at jenta får mat og vokser. :)
Vi kom hjem idag og vi ga flaske :D frøkna har aldri vært så fornøyd. Hun har fått litt mme mens vi var på sykehuset siden jeg ikke fikk igang ammingen og hun har vokst 3cm under oppholdet ;)

Skal prøve å pumpe, gi det en sjangse men så lenge hun spiser og er fornøyd så er vel det det viktigeste ;)

Vi kom hjem idag og vi ga flaske :D frøkna har aldri vært så fornøyd. Hun har fått litt mme mens vi var på sykehuset siden jeg ikke fikk igang ammingen og hun har vokst 3cm under oppholdet ;)

Skal prøve å pumpe, gi det en sjangse men så lenge hun spiser og er fornøyd så er vel det det viktigeste ;)

Vært lenge på barsel da? :)
Merka stor forskjell på jenta får når vi begynte med flaske. Har matet med sprøyte til hun var 12 dager, og så over til flaske. Spiser mer, er mer våken og virker mer fornøyd :) vokst så mye allerede, ikke værst bare det ;)

Her fikk jeg ikke melk før dag fem. Da begynte jeg å pumpe. Siden vår var så sugesvak og gulsoten gjorde henne så slapp at hun sov stortsett hele tiden, så ble det sprøytemating.

Har drevet i nesten tre uker og pumpet hver tredje time hele døgnet. Idag sa vi stopp. Klarer rett og slett ikke mer. Så vi trapper ned hyppigheten på pumpinga sakte men sikkert, og får heller suppelere med hipp (fikk nan på sykehuset og magen likte det ikke) :/ absolutt enig i at det viktigste er at hun spiser, er fornøyd, tisser masse og vokser som hun skal ;)

Vært lenge på barsel da? :)
Merka stor forskjell på jenta får når vi begynte med flaske. Har matet med sprøyte til hun var 12 dager, og så over til flaske. Spiser mer, er mer våken og virker mer fornøyd :) vokst så mye allerede, ikke værst bare det ;)

Her fikk jeg ikke melk før dag fem. Da begynte jeg å pumpe. Siden vår var så sugesvak og gulsoten gjorde henne så slapp at hun sov stortsett hele tiden, så ble det sprøytemating.

Har drevet i nesten tre uker og pumpet hver tredje time hele døgnet. Idag sa vi stopp. Klarer rett og slett ikke mer. Så vi trapper ned hyppigheten på pumpinga sakte men sikkert, og får heller suppelere med hipp (fikk nan på sykehuset og magen likte det ikke) :/ absolutt enig i at det viktigste er at hun spiser, er fornøyd, tisser masse og vokser som hun skal ;)
Fødte på tirsdag, men frøkna hadde infeksjon :( hun var hissig som ett uvær, og det var mye fjas og de på barselhotellet var jo helt blåste, så vi ble flytta over til nyfødt hvor frøkna lå til observasjon :) der var de veldig snille, pusha ikke så mye med amming. Men de motiverte meg.

Fødte på tirsdag, men frøkna hadde infeksjon :( hun var hissig som ett uvær, og det var mye fjas og de på barselhotellet var jo helt blåste, så vi ble flytta over til nyfødt hvor frøkna lå til observasjon :) der var de veldig snille, pusha ikke så mye med amming. Men de motiverte meg.

Uff, tøff start med infeksjon :/ Er hun kvitt den nå da?

Herlig at dere ble flytta over da! Det siste en mor som allerede har det tlft om barnet har fått en tøff start, er ammepress..

Uff, tøff start med infeksjon :/ Er hun kvitt den nå da?

Herlig at dere ble flytta over da! Det siste en mor som allerede har det tlft om barnet har fått en tøff start, er ammepress..
Ja det var en dag på antibiotika :)
Hun har vært så snill etter at vi kom hjem :)

Ja det var en dag på antibiotika :)
Hun har vært så snill etter at vi kom hjem :)

Så flott :) Godt det ikke var noe "værre", og at hun ble bra så fort :) Her har vi vært plaget endel med luftsmerter. Sikkert som resultat av umodent system. Hun er 19 dager og vi har tilbrakt fire av de hjemme, resten på sykehus. Kjenner jeg gleder meg litt mer fremover nå som jeg vet hun legger på seg, har matlyst mer våken og ammepresset er lagt på is. Nå skal det pumpes når puppene må pumpes, og ellers gir vi mm og mme på flaske. Så nå ser vi fremover :)

Lille hjertet mitt vil ikke ha pupp i det hele tatt.. sleit skikkelig på sykehuset og falt skikkelig i kjellern da det var det eneste fokuset de hadde og vi ikke fikk det til.Begynte å pumpe, som gikk greit et par tre dager, men så fikk jeg brystbetennelse og super spreng og melka ville rett og slett ikke ut. Reiste tilbake til barsel for hjelp, men de fikk ikke ut en dråpe de heller. Jeg ble så lei av hele greien,og klarte ikke kose meg med lille, så vi gikk over til mme etter 6 dager. Vi har nå en helt annen hverdag hvor vi koser oss og nyter hver dag. Pappa er også veldig glad han får bidra mer :)

Hun spiser uregelmessig. Noen ganger hver 4. time, noen ganger hver 3. time og hun har sovet natten gjennom flere ganger. Vi fikk beskjed om å ikke vekke henne for mat på nattestid da hun legger på seg perfekt (ca 200 g i uken) Men på dagtid kan det være greit å ikke la det gå lenger enn 4 timer. Dette vil hjelpe de å klare å skille natt og dag etterhvert. hun spiser 6 måltider om dagen (varierer litt da hun varierer mellom timene) men vi holder oss til ca 500 ml om dagen. Hun veier nå 3500 g, så dette var akkurat innafor iflg helsesøster.

Ikke les på pakken hvor mye babyen skal ha da den tar utgangspunkt i alder, ikke vekt :)

Lykke til! Det viktigste er å kose seg med den lille :)

Så flott :) Godt det ikke var noe "værre", og at hun ble bra så fort :) Her har vi vært plaget endel med luftsmerter. Sikkert som resultat av umodent system. Hun er 19 dager og vi har tilbrakt fire av de hjemme, resten på sykehus. Kjenner jeg gleder meg litt mer fremover nå som jeg vet hun legger på seg, har matlyst mer våken og ammepresset er lagt på is. Nå skal det pumpes når puppene må pumpes, og ellers gir vi mm og mme på flaske. Så nå ser vi fremover :)
Luftsmerter høres ikke noe godt ut. Men det blir bedre :) det viktigste er at de legger på seg :D frøkna her gikk opp fra 48 cm til 51cm på sykehuset og det var ikke min morsmelk som har skyld i det for å si det sånn :p

Snuppa mi er nå 9 dager og hun sluker flaska på 100ml. Er jo redd hun får i seg for mye mme..men det viktigste er at de blir mette.
Fikk en helt annen hverdag etter vi begynte på mme. Sleit med nr 1 og ammingen til han var 7uker, og lovet meg selv at hvis jeg ble plaget denne gangen skulle jeg gi meg over til mme tidlig. Angrer ikke ett sekund :-)
Er svært stort ammepress ute og går! Enkelte kan rett og slett bare ikke amme, og slik var det i gamle dager også..da matte de jo lage erstatning av kumelk selv ;-)

Back
Topp