Flaskebarn - verdens undergang?

Snupz

Glad i forumet
Uff, slaget er tapt. Jeg har nå et flaskebarn på 7 uker. :((((

tårene har strømmet i hele dag, syns det er kjempesårt!!!!
Noen oppmuntrende ord?
vet ikke hvordan jeg skal få til flaske å passe med søvn og legging.
føler meg helt mislykket som mor!!

Jeg prøver absolutt ikke å støte dere flaskemødre, dette er bare slik jeg føler det for egen del!!

Kjente det på samme måte selv, begge gangene. Men det går fint! Alternativet til å gi flaske er så mye verre! Har fått ei fin jente uten allergier og ekstra sykdom som de påstår er resultatet av å ikke få mm.. Lykke til:-) Om noen uker er det ikke så sårt lengre:-) Om du har slitt mye kan jeg løve deg at det blir mye lettere å nyte babytiden nå:-)

Sendt fra telefonen min! <3Appen<3

Begge våre barn endte opp som flaskebarn. I etterkant så ser vi at vi var alt for stressa rundt det, og at flaskemat ikke var verdens ende. Vi opplevde at vi ikke fikk mye støtte i helsevesenet, og at de var litt for firkantede iforhold til WHO koden. Ungene må spise, bedre med flaskemat enn ingenting, det går seg til! Du kommer sikkert til å stresse masse med flasketype, pulvertype og slikt, men du finner noe som funker, og rutine som funker ganske fort!

Vi endte opp med Dr Brown, Småfolk, pulvercontainer og termos, og det funker.

Jo

Når du føler det sånn så er jeg sikker på at du har gjort det du kan for å få til ammingen, og det skal du si deg fornøyd med!

Jeg tror det er sunt å "gi opp" i tide. Du kan tillate deg å være skuffet, men se heller på de positive sidene etterhvert. Du slipper ammeklær og hele problemstillingen rundt at det ikke er alle som syns man kan amme overalt, og det er jo kjempekoselig for andre å kunne mate babyen også. Dette med mengde finner du garantert ut av, du må jo bare prøve deg frem litt til du blir kjent med de nye rutinene.

Du er i alle fall ikke mislykket fordi du ikke fikk til ammingen. Du gjorde ditt, og det gikk ikke. MME er HELT fint det også!

Jeg tror også det er viktig at du også er forberedt på at ikke alle vet hvorfor du nå har et flaskebarn, så hvis noen spør eller kommenterer må du ikke la det gå inn på deg.

Masse lykke til med flaskematingen!

Tusen takk dere, nå strømmer tårene igjen. Jeg vet jo at dette ikke er verdens undergang, men det føles slik i dag. Melkespreng og Ingen som vil ta puppen. Blir sikkert bedre når melka er borte. Nå føler jeg meg bare avvist av min egen baby!

Min kar ville ikke ha mer pupp da han va 4 mnd. Så da ble han flaskebarn. Hadde ei gammel helsesøster som ble sint på meg for å gi opp "for lett" så det endte i tårer etter timen. Men faktum va at gutten min blånektet å ta puppen. Etter å ha strevd i 4 mnd for å amme syntes e det va greit å gi seg. E hadde lite melk så han måtte få flaske i tillegg fra fødselen av for å legge på seg nok. E pumpet meg og la han ofte til, men etter 4 mnd fikk e bare ut 10-20 ml. Han fikk selvsagt det lille e klarte å pumpe ut. Tenk heller på at du har prøvd i 7 uka, og at den lille har fått det du kunne gi. :) flaskebarn er ikke mere syk enn de som får pupp. Og et lite tips er å koke vann å ha på flasker i kjøleskapet. Når den lille e sulten så har du i mme og varmer i mikro eller vannbad. Veldi greit når du ska skynde deg å lage mat.

Huff, ja det var helt forferdelig og måtte gi opp ammingen. Men jeg var også lettet da jeg hadde tatt "valget". Hverdagen ble en helt annen, babyen ble endelig fornøyd og mindre stressa. Ble endel styr med flaskekok og prøving og feiling med dette også, men da visste jeg at hun fikk i seg nok mat.
Ordne deg med doseringsboks, termos, sterilisator og vannkoker som har 40 graders temperatur! Og kos deg med babytiden! Du har gjort ditt og hovedsaken er at babyen blir mett og har en mindre stressa mamma. Vi gikk over til flaske da snuppa var 3 mndr, og hun har heller ikke vært syk eller plaget med alskens. Tvert imot! Med nestemann kommer jeg til gi opp ammingen raskere, om det blir samma styre som med førstemann! Men håper jo det blir annerledes da. Har lært en del triks nå.

Sent from my GT-P5110 using BV Forum mobile app

Hvis du klarer å pumpe deg kan du jo pumpe og gi til babyen din? Da får han i alle fall den verdifulle melken? Jeg hadde en syk baby som ble lagt i respirator. Jeg slet lenge med å få til ammingen, men det gikk til slutt. Men hadde det ikke gått så hadde jeg pumpet tror jeg. Jeg reiste hjem etter at vi hadde vært på sykehuset i 10 dager var det med den planen at ammingen ville jeg jobbe mere med, men jeg hadde også flasker på lur og morsmelk i fryseren :) Prøv å ikke vær lei deg over at ammingen ikke fungerte.... Sats heller på å pumpe masse melk til frysa!!

Har prøvd pumping, vær du trygg! Med nesespray og ulike pumpetyper, d kommer bare noen ml, selv med mye melk i puppen.. Og hun bor i armene mine så om jeg hadde klart å pumpe hadde jeg ikke hatt tid. :/

Jeg har verdens friskeste treåring, og hun har vært flaskebarn fra hun var 6 dager. Jeg vet at det er knalltøft å gi opp ammingen, men dere begge vil få det så mye bedre når du først har tatt beslutningen! Du er en god mamma, du har prøvd og nå reflektert rundt dette. Stol på at DU tar de beste valgene for deg og ditt barn :-)

Jeg brukte urinprøveglass med ferdig dosert pulver. Dette fikk plass oppi avent flaskene. Så en flaske kokt avkjølt vann og en termos. Null stress. Nesten ihvertfall :-) Lykke til, dette går fint!

Diger klem til deg:)
Håper du møter ei støttende helsesøster, for de er gull verdt. Men første var det hs som forsiktig sa til meg at det er lov å slutte å pumpe. Jeg skulle heller kose meg med babyen:) å det var utrolig godt å høre;)

Så senk skuldrene og kos deg med babyen din, det kommer til å gå fint;)

Sent from my GT-N7000 using BV Forum mobile app

Jeg strigråt selv etter flere uker med vørterøl, nesespray, pumping og det hele! Jeg begynte å få for lite da vesla nærmet seg 3 mnd! Om hun har fått noe mm i det hele tatt er det KJEMPE BRA! Men du skal vite at det blir så bra, barnet sover bedre og er ofte mer fornøyd på mme, om man ikke har nok mm. Jeg fikk et nytt barn da jeg startet med mme ihvertfall :)

Et tips er å ha med varmtvann på thermos og kaldt(kokt) vann i flaske og blande til riktig temp når dere er ute, da går det så fort og lett... Begynte med det, fa jeg slet med å få varmet melka til vesla!

Jeg har aldri amma (nesten), fikk ikke til på sykehuset og sammen med jm der så fant vi ut at jeg skulle prøve pumping for å se om det gikk. Jeg pumpa meg i 3 mnd (jeg ble syk og mista melka), etter det fikk vesla mme i nesten halvannet år de siste 6 mnd i tilskudd til til grøt og sånt.
Vi har senere funnet ut at hun har forsinka munnmotorikk noe som ikke var helt forenlig med mine vorter antagelig, og hun er nå 3 år og 8 mnd, har ikke vært mer syk enn vanlig :) Men har noen spiseutfordringer pga munnmotorikken :)

Jeg har 3 barn, de to eldste fikk jeg aldri melk og de var flaskebarn fra første stund. Denne gang fikk jeg MASSE melk men lillemann tok nesten ikke puppen pga stivheter i nakke og rygg etter fødsel. Jeg prøvde å pumpe, men det funket ikke for meg. Da vi endelig fikk behandlet stivheten, var melka nesten borte og selv etter afiprankur gikk det dunken. Men jeg fikk delammet til han var 6 uker gammel, og er mega stolt over det! Det var et stort nederlag at det gikk dritt, siden kroppen endelig funket delvis som den skulle tiltross for at jeg ikke har nok melkekjertler.
Samtidig kjenner jeg at det er litt greit at jeg ikke ammer også, jeg kan spise hva jeg vil og drikke hva jeg vil. Jeg kan la pappa'n mate, og jeg kan sove...! Jeg har litt mer frihet, for "hvemsomhelst" kan hjelpe meg :D

Jeg bruker Via boksene til å ha ferdig mengde pulver, har thermos til varmt kokt vann og en thermos med kaldt kokt vann. Og igrunn ALLTID en boks med ferdig HIPP i stellebaggen, itillegg til 2-3 flasker.
Microsterilisatoren til Avent er gull verdt! 3,5 minutt i microen og flaskene er ferdig til bruk :D

Og så har vi denne; http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/kjokkenapparater/HD4685/philips-vannkoker-hd4685-30
Takk til den som kom på den ideen :D

Diger klem til deg:)
Håper du møter ei støttende helsesøster, for de er gull verdt. Men første var det hs som forsiktig sa til meg at det er lov å slutte å pumpe. Jeg skulle heller kose meg med babyen:) å det var utrolig godt å høre;)

Så senk skuldrene og kos deg med babyen din, det kommer til å gå fint;)

Sent from my GT-N7000 using BV Forum mobile app

Sign.denne , du er ingen dårlig mor selv om man gir flaske. begge mine har vært flaskebarn og det gikk så bra :) det er lettere med flaske for da vet du hvor mye de får i seg og mm metter og lengre. Jeg brukte aventflaskene, collett på eldste og nan og hipp på minste..

Kjenner følelsen, følte det også som verdens nederlag når jeg måtte slutte å amme yngste når hun var 4 mndr. Men den følelsen varer heldigvis ikke så lenge. Det kommer til å gå helt fint :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Sender en god klem <3 Det går helt fint, du er en super mamma uansett :)

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Å slutte og amme er ikke verdens undergang, det bare føles sånn! Men det er en irrasjonell følelse, som dessverre sitter i en stund, også etter at valget om å slutte er tatt. Jeg selv måtte slutte å amme, da datteren min ble tynnere og tynnere. Pumpet døgnet rundt, men tok til slutt et valg om at å sitte med pumpen til alle døgnets tider og ikke datteren min er absolutt ikke bra. Og pumpet jeg ikke vasket jeg den opp, for neste pumperunde. For et styr! Men datteren min ble overlykkelig for å få flaskemat, hun og jeg koste masse ved matesituasjoner etter at ammingen var over og vi (jeg i hvert fall) begynte å nyte hverdagen igjen!

Håper du har gode støttespillere rundt deg, og at du selv på sikt ser at valget du har tatt er et godt valg! Lykke til :)

Uff, slaget er tapt. Jeg har nå et flaskebarn på 7 uker. :((((

tårene har strømmet i hele dag, syns det er kjempesårt!!!!
Noen oppmuntrende ord?
vet ikke hvordan jeg skal få til flaske å passe med søvn og legging.
føler meg helt mislykket som mor!!

Jeg prøver absolutt ikke å støte dere flaskemødre, dette er bare slik jeg føler det for egen del!!

Du burde ikke føle det mislykket som mor så lenge du gir barnet ditt det den trenger ;) og er sikker på at barnet får mye mer enn det ;) mitt barn nr 2 ble 100% flaskebarn fra hun var rundt 1 mnd gammel.. lagde 3-4 flasker av gangen og hadde dem i kjøleskap sånn at de var klar når jg trengte dem..spesielt om natten ;) gikk kjempe greit og vi kom veldig raskt inn i rutiner :) mme er også veldig bra..de får i seg alt dem trenger av næring, også er det mye enklere å følge med på hvor mye dem får i seg i døgnet ;) lykke til, du gjør ikke noe dårlig for ditt barn;)

*sender fra mobil*

Back
Topp