Flaskebarn - tips og triks!

Occiput

Forumet er livet
Januar 2017
Junilykke 2020 ♡
Siden jeg har bestemt meg for at ammingen skal trappes ned og stoppes, og mini skal over på flaske og mme trenger jeg alle tips og triks som finnes. Alt fra hvor mange flasker jeg bør kjøpe, hvordan blande mme, daglige rutiner osv.
Fyr løs!

Baby Brezza [emoji173][emoji173][emoji173]

Vi bruker Nan HS og kjøper den når KomplettApotek har 40%. Bruker den fordi jeg er laktoseintollerant og ikke tålte melk som barn.

Har 10 Mam antikolikk flasker. De er selvsteriliserende (kjekt når man er på besøk, men pes ellers).

Avent mikrostabilisator. Kokende vann var litt skummelt [emoji14]

Vannkoker med termostat. Har alltid kokt vann i den. Så når vi skal ut varmer jeg bare kjapt opp til 40 og slenger over på termos.

Melkepulverdispenser fra Avent. Er tre rom i den så du får dosert opp tre måltider til du skal ut av huset. Har alltid denne full i stellevesken.

Flaskebørste seff :)

Ellers lurt å "rulle" luften ut av flasken og ikke riste for å minimere luft.

Var det jeg kom på i farten :)

Vi bruker Nan HS og kjøper den når KomplettApotek har 40%. Bruker den fordi jeg er laktoseintollerant og ikke tålte melk som barn.

Har 10 Mam antikolikk flasker. De er selvsteriliserende (kjekt når man er på besøk, men pes ellers).

Vannkoker med termostat. Har alltid kokt vann i den. Så når vi skal ut varmer jeg bare kjapt opp til 40 og slenger over på termos.

Melkepulverdispenser fra Avent. Er tre rom i den så du får dosert opp tre måltider til du skal ut av huset. Har alltid denne full i stellevesken.

Alt du sa! Jeg bruker vanlig Nan da. Men du må prøve deg frem.

Jeg har med glovarmt og kaldt vann når jeg skal ut over lengre tid. Fort gjort å blande.

Litt malteksttakt kan brukes om han blir hard i magen av melka.

Jeg har 10 mam flasker. Som er det eneste min godtar. Har også en hos mamma og en hos svigers.

Og Baby Brezza. Jollyroom har dem til 1799 for tiden. Og det er verd hver eneste krone! Spesielt kl 04.00 mens babyen vræler.

Alt nevnt :) Babybrezza er på tilbud på med24.no til 1699 :) der jeg kjøpte min

Mam-flasker er gull :) og malt kan være lurt å ha da mini nok vil bli litt hard i magen pga overgangen til mme. Det ble mini her hvertfall.

Når jeg skal ut så har jeg en termos med varmt kokt vann, og en ned kaldt avkjølt vann. Så blander jeg ca 45/55 så pleier det å bli rett temperatur :)

Jeg har 7 mamflasker, vaskernog steriliserer en gang til dagen. Bruker selv Hipp MME. Skal være mildest mot magen + billigere også, haha

Babybrezza er den beste kjøp. Jeg har Dr brown flaske (12). Dr brown sterilisator. Brukte malt i melken og var bra en periode. Nå har jeg byttet fra NAN til Hipp og kuttet malt (han var veldig plaget av luft )

Jeg må bare si at med mme, så må du bare ta et merke og prøve. Min hylskrek av hipp men godtar Nan. Mens det ofte også er omvendt.
Men er viktig å hiske at det kan være grunnen til at mini gråter

Jeg fullammer, men han får flaske med mme i blant. Vi har kjøpt babybrezza selvom jeg stort sett ammer, så tenker at med flaskebarn er den nesten uunnværlig. Så mye greiere enn å måtte koke vann, avkjøle, varme og blande.

Ellers syns jeg det er greit med mikrosterilisator, sparer mye tid.

Mest fornøyd med Dr Brown flasker og Hipp mme :) Hipp skal vist ikke være så hard for magen.

Takk for gode tips! Jeg lagrer alle som én! [emoji173]️

Rulle luften ut av flasken..? Nå er jeg ikke helt med..

Vipper den frem og tilbake. Ikke rist så det blir masse bobler :) Rist lett hvertfall. Jeg shaka løs haha..

40% på Komplett Apotek om du vil bestille flasker :)

Ah, sånn sett ja!!
Takk, får se om det blir litt shopping i dag ;)

Last edited:
Jeg anbefaler avent elektrisk sterilisator siden den tar seks flasker og ikke tre. Hadde mikrosterilistor i starten men fant billig elektrisk på finn. Når jeg gav mer flasker kjørte jeg begge på kvelden så fikk jeg alle flaskene i en omgang.

Nå endte jeg opp med delamming, så jeg er ikke kjempe dreven. Jeg liker de selvoppvarmende flaskrne (finnes i flere varianter, jeg har yoomi kjøpt billig på Finn de og) til når jeg er steder uten tilgang på mikro. Dette er kanskje fordi jeg så sjelden blander flasker ute (han får bare to flasker i løpet av dagen nå) og er lite dreven på denne termosen, andre har ikke dette behovet ser jeg. Men god termos eller en termobag til flaskene gjør jo samme nytten.

Jeg anbefaler avent elektrisk sterilisator siden den tar seks flasker og ikke tre. Hadde mikrosterilistor i starten men fant billig elektrisk på finn. Når jeg gav mer flasker kjørte jeg begge på kvelden så fikk jeg alle flaskene i en omgang.

Nå endte jeg opp med delamming, så jeg er ikke kjempe dreven. Jeg liker de selvoppvarmende flaskrne (finnes i flere varianter, jeg har yoomi kjøpt billig på Finn de og) til når jeg er steder uten tilgang på mikro. Dette er kanskje fordi jeg så sjelden blander flasker ute (han får bare to flasker i løpet av dagen nå) og er lite dreven på denne termosen, andre har ikke dette behovet ser jeg. Men god termos eller en termobag til flaskene gjør jo samme nytten.

Topp! Jeg noterer det!

Her delammer vi. Bruker dr.brown flasker. Har steriliserings maskin fra Avent hjemme. Den er gull verdt! Når vi er borte bruker jeg steriliseringsposer som bare skal en kjapp tur i mikroen. Har alltid erstatning i pulverboks med tre rom og termos med varmt og flaske med kaldt vann med meg ut av huset. Har også en ferdigblanda, drikkeklar mme med i bagen i tilfelle akutt krise. :p

Et spørsmål til (gidder ikke lage ny tråd for dette).
Når man har kokt/sterilisert flasken(e), er det som med smokkene at de da bare anses som sterile de neste 24 timene? Pakken med flaskene mine har kommet, men det er kanskje ikke noe vits i å koke alle nå hvis de ikke skal brukes før om noen uker og da må kokes på nytt før bruk?

Et spørsmål til (gidder ikke lage ny tråd for dette).
Når man har kokt/sterilisert flasken(e), er det som med smokkene at de da bare anses som sterile de neste 24 timene? Pakken med flaskene mine har kommet, men det er kanskje ikke noe vits i å koke alle nå hvis de ikke skal brukes før om noen uker og da må kokes på nytt før bruk?
I følge det store internettet så holder flaskene seg sterile en stund etter de er kokt :) steriliseringen tar bort melkebakteriene, så er de kokt/sterilisert så går det bra at en ikke bruker flaska på flere dager, men lurt å ha lokk på aka tuten :) slik at ikke støv og lort kommer inni flaska

Back
Topp