Flaske eller pupp?

N

Elsker forumet
Hva er så galt i å pumpe seg og gi morsmelk på flaske?

Tulla mi ville ikke ta puppen på sykehuset og de mente hun var for liten. Vi prøvde med flaske og den tok hun. Det var vanskelig å få i henne mat så vi fortsatte med flasken for å få henne opp i vekt. Nå spiser hun som en elefant fra flasken, men viser null interresse for puppen.

Er det så galt at jeg lar henne fortsette med flasken? Jeg har selv ikke noe behov for å ha henne til brystet for å amme,kanskje fordi jeg ikke vet hva det vil si[8|] Jeg legger henne inntil meg for nærhet og kos uansett. Er jeg rar for å ha det slikt. Jeg prøver inne i mellom å legge henne til puppen, men hun vil ikke. De sier på sykehuset at det kan være at hun ved termin datoen sin brått tar puppen for da er hun større.

Hva er deres tanker rundt dette. Jeg føler meg som en dårlig mor som har gitt etter og gav henne flaske fra dag 1 av. Men det var etter råd fra barnepleierne på sykehuset.
 
Takk for gode ord[:)] Jeg vil jo bare det beste for jenta mi og nå er det å få henne opp i vekt ettersom hun kom så alt for tidlig[8|] Jeg blir bare møtt med så mye negative kommentarer fordi jeg ikke gir henne puppen.
 
Du er ikke noe dårlig mor!! Jeg har også hatt litt den følelsen i det siste.... Jeg har rett og slett gått lei av å amme.. Lukas makker sånn!! Og jeg snakket med helsesøster, og hun støttet meg og sa at måltidene ble ikke noe kos viss jeg ikke trivdes. Men nå er da problemet at Lukas ikke tåler Kumelk, så han må ha spes melk... også nå har han bestemt seg for å ikke ta flaske.. så jeg ammer fortsatt... men satser på at etter hvert så slutter jeg.
Når dette funker med dere så gjør det!!!! Veldig positivt å amme, men litt for mye klaging på di som ikke gjør det. Men du ammer jo egentlig da[;)]
 
MIN BABY BLE OGSÅ FØDT FOR TIDLIG OG VILLE HELLER IKKE TA PUPP. HUN FIKK FLASKE FRA DAG EN OG JEG HADDE GRÅDIG LITE MELK.... HUN FIKK BARE MELKEN MIN I EN MND SÅ HADDE JEG ALDRI NOK TIL ETT MÅLTID.. OG NO ER HUN KJEMPE STOR JENTE BLITT, OG LIGGER HELT NORMALT TIL PÅ KURVEN...
 
Du er aldeles ikke en dårlig mor selv om du gir babyen din flaske!!! Synes ammepresset er litt vel stort for tiden. det fokuseres jo så mye på hvor bra amming er, at man får rent prestasjonsangst!
 
ORIGINAL: Bekka84

har det noe å si da? hun får jo i seg morsmelk om du har den på pupp eller flaske

er vel bare deg det kommer an på det, er jo mere arbeid å pumpe så gi flaske

men jeg synes ikke det er noe galt i det [:D]


Ja for hun får jo morsmelken[:)]

Jeg har så mye melk at jeg har allerede fyllt opp frysa med melk[8|]Lurt på om jeg skal kontakte sykehuset og gi melk til dem, for det er utrolig hvor mye melk jeg har allerede etter en uke[&:] Og jeg har ikke pumpet meg ofte,så det har ikke noe med det å gjøre.

Deilig for nå deler jeg og pappan på å stå opp på natten for å gi henne mat og jeg får da en del søvn[:)] Så jeg syns det er deilig å kunne ta en tur uten å tenke på tiden fordi pappan kan gi henne av maten i kjøleskapet[;)]
 
Men jeg har etter allerede 14 dager møtt mye negativt fordi hun får flaske og verst var det på helsestasjonen på fredag. Der fikk jeg nesten beskjed om at jeg hadde bommet totalt og skulle kommet til dem med en gang for å få igang puppingen.For nå var det ødelagt ettersom jeg hadde gitt henne flaska[&:] Jeg gikk derfra og følte at jeg hadde vært slem mot tulla mi....
 
Huff og huff! Syns du er flink jeg som får det til!! Det er jo litt mer tidkrevende og pumpe, men samtidig får man det litt mer fritt!

Ikke tenk på det helsestasjonen sier, gjør det du selv føler er rett!! [:)][:)]
 
På helsestasjon har de nok litt lett for å være kvasse...Overse det!
Du må jo gjøre det du føler er best...
Første tulla vår her var ikke store klumpen ho heller (2380g,48 cm),men hun tok pupp fra første gang!
Men skjønner deg...Om du ikke vil og ho ikke vil,så er det jo ikke noe å styre med da.
Men er jo veldig bra da,om du greier å pumpe så hun får morsmelk alikevel!
Høres ikke dumt ut å høre med sykehuset om de vil ta imot melk- er litt penger å tjene på det og![;)]
 
Ingen av mine barn har noen gang fått pupp. Har kun fått mme på flaske.

Er også flere fordeler med å gi flaske. Da kan flere dele på å gi mat, og da sover barnet som regel lenger om natten også.
 
ORIGINAL: anettesj

MIN BABY BLE OGSÅ FØDT FOR TIDLIG OG VILLE HELLER IKKE TA PUPP. HUN FIKK FLASKE FRA DAG EN OG JEG HADDE GRÅDIG LITE MELK.... HUN FIKK BARE MELKEN MIN I EN MND SÅ HADDE JEG ALDRI NOK TIL ETT MÅLTID.. OG NO ER HUN KJEMPE STOR JENTE BLITT, OG LIGGER HELT NORMALT TIL PÅ KURVEN...


Samme her, ville ikke ha pupp og hadde ikke nok melk uansett. Pumpet i ca 1 1/2 mnd. Frida fikk det faktisk bedre etter at jeg sluttet å pumpe for jeg ble mye mindre stresset. Ble også født fortidlig, men nå er hun helt der hun skal være på kurven sin.
 
Jeg synes du gjør en kjempeflott jobb jeg, som pumper og gir henne ekte pupp på flaske istedet[:D] Det er jo det beste for babyen, men litt mere slitsomt. Du er slettes ingen dårlig mor fordi du ikke lar henne suge pupp istedet for på flaske. Det er mange andre mødre også som rett og slett ikke vil amme og alle har de sine grunner. Synes du skal kose deg med babyen og fortsette med det du gjør så lenge du trives med det[:)] Høres ut som om hun får masse nærkontakt selv om du ikke ammer så hun har det nok veldig bra[;)] Det viktigste er at du stoler på deg selv og lytter til hva du selv vil[:)]
 
Dette må du ikke tenke på. Husk det er ikke om du ammer eller ei  som kjennetegner en god mor. Det er alt det andre du kan gi den lille. Jeg har ikke ammet min første jeg heller også av årsaker som gjorde det umulig. men jeg er ingen dårlig mor av den grunn. Gjør det du føler for du.
 
 
Dritt i helsestasjonen! Da jeg sleit med amminga fikk jeg bare beskjed om å gi opp for dette kom jeg aldri til å klare.. pumpa å ga henne i 2 og en halv måned, nå har vi kommet i gang med amminga igjen etter å bare gitt flaske..
 

Du er en kjempe god mor uansett, glem aldri det[:)]

[hr]
 
Begge mine er flasket opp på mme og storebror som idag er 2 år og 8 mnder er så sunn og frisk. Har ikke tatt skade av det han. Og minsten sover bedre og spiser godt. Har selv lite melk og orker ikke konstant gråting i flere døgn fordi jeg ikke har så mye og gi.
Nei, du er en alldeles flott mor og neste gang de er på helsestasjonen så kan du si til dem at de skal holde snatta. Det du gjør er ikke for deg, men for at ungen skal ha det bra.
Jeg gir mme og flaske og er stolt av det.
Klem
 
Kjære Nallepu...
Du ER ikke en dårlig mor!
Noen barn er ikke interessert i pupp, sånn er det bare.
Det viktigste er jo at den lille spiser godt og legger på seg!
Selvfølgelig er det bra at en lille ammer osv. Det er sundt for den lille,
og enkelt for mor. Men jeg synes det kan bli litt for mye press med amming!
Selv fullammet jeg til den lille var tre måneder. Men så ville hun plutselig ikke
ha pupp på dagtid lengre. Jeg kranglet og styrte på i ukevis, og ble meget sliten
og følte meg som en dårlig mor... Følte meg avvist av den lille tulla...
Til slutt måtte jeg bare innse at den lille ikke ville ha mer pupp, og
aksepterte det. Men fortsatte å gi utpumpet morsmelk i tre månder til.
Utrolig slitsomt, men... hva gjør man ikke for de små?
Også fikk jeg nok! Lille-tulla vår har ikke tatt skade av det.
 
Mitt råd er å stole på deg selg, gjør det du føler er riktig for deg og den lille.
Mer kan vi ikke gjøre!
 
Lykke til!
 
 
Med vennlig hilsen
Lehcar
 
Ikkje bry deg om d de sier på helsestasjonen! Du skal gjøre de som føles riktig for DEG, ingen andre!
Slet selv me amminga i begynnelsen, Ronja ville ikke ta puppen, å fikk ikke i seg mat, så de endte me at e pumpa me for å få i ho mat på flaske, merka stor forskjell på ho me engang, at ho fikk i seg nok mat og var fornøyd! Hold vell på me flaska til ho va rundt en mnd, da ho plutseli ei natt ikke skulle ha flaske! Så vi prøvde me puppen å da tok ho den kjempe fint, siden den natta har e hatt problem me å gi ho flaske, skal kun ha pupp!
 
Så det de sier at alt er ødelagt for ammingen når de først har fått flaske, er bare BULLSHIT!! [;)]
 
Fikk et råd av bestemor til samboern,som har vært ammehjelp i mange år:
Ikke stress me ammingen, la de gå som de går, den beste læremesteren når de gjelder amming, er barnet selv! Prøv å legge til barnet av å til, uansett om du pumper, kanskje bare for kosens skyld, så kommer nok amminga etterhvert!
 
Dette funka veldi godt på oss da tydeligvis.... kanskje litt for godt, siden hun så vidt vil ha flaske for tiden! Alt til sin tid sei e bare [:D]
 
Ta de god tid å kos dokker! Om du vil amme til slutt eller du føler de er like greit me flaske! Man er ingen dårlig mor fordi om man gir flaske, man vil da bare de beste for barnet sitt, at de får i seg nok mat [:D][:D]
 
Lykke til [;)]
 
Nei jeg er helt enig med deg...Jeg har samme problmet selv..Jeg fikk snuppa 7 uker for tidlig og synes det var greiest og pumpe meg og gi på flaske. Da har jeg kontroll på hva hun får i seg og jeg trenger ikke alltid være tilstede. Mye greiere synes jeg. Men alle maser jo så siiinnsykt om dette med ammingen og det er jeg virkelig lei av. Jeg kan ikke skjønne at det spiller noen rolle jeg da..
 
ORIGINAL: siric

Nei jeg er helt enig med deg...Jeg har samme problmet selv..Jeg fikk snuppa 7 uker for tidlig og synes det var greiest og pumpe meg og gi på flaske. Da har jeg kontroll på hva hun får i seg og jeg trenger ikke alltid være tilstede. Mye greiere synes jeg. Men alle maser jo så siiinnsykt om dette med ammingen og det er jeg virkelig lei av. Jeg kan ikke skjønne at det spiller noen rolle jeg da..

 
Godt å se det er flere som har det sånn[:)]
 
ORIGINAL: anettesj

MIN BABY BLE OGSÅ FØDT FOR TIDLIG OG VILLE HELLER IKKE TA PUPP. HUN FIKK FLASKE FRA DAG EN OG JEG HADDE GRÅDIG LITE MELK.... HUN FIKK BARE MELKEN MIN I EN MND SÅ HADDE JEG ALDRI NOK TIL ETT MÅLTID.. OG NO ER HUN KJEMPE STOR JENTE BLITT, OG LIGGER HELT NORMALT TIL PÅ KURVEN...

 
Akkurat det samme som her hos oss.
 
Back
Topp