Flåttbitt :-(

Ingunn C.

Blir kjent med forumet
Oppdaget et flåttbitt nederst på leggen i går da jeg skulle legge meg. Tror ikke den har sittet mer enn noen timer, men blir litt bekymra. Noen her som vet om det er skadelig for babyen? Har hørt at hvis den sitter kortere enn et døgn, så er risikoen for smitte liten, men vet jo aldri...

Det er generelt sett liten sjans for å bli syk, og som du sier så fant du bittet tidlig! Er visst når det blir rødt rundt at man må sjekke hos lege, du får google det- men tror ikke det skal være noen fare altså:) her har vi heldigvis ikke flått!!

Jeg ville ringt på legekontoret på mandag og bare forhørt meg. Men så lenge det ikke blir en rød ring rundt bittet med hvitt inni. Skal det ikke være noe fare. Men er du som meg er det bedre å snakke med lege bare for å få det ut av verden.:) Er vondt å gå å bekymre seg også . Lykke til:) Blir det noe merke så kontakt legevakten med en gang så du får behandling fort .:) Hvor i landet bor du? er det mye flott der dere bor?
God sommer og lykke til det går nok bra, det gjør det som regel :)

Takk for råd og tips. Bor ved kysten i Telemark, så det er grusomt mye flott her. Også har vi selvfølgelig både katt og hund også. Ringer legen på mandag for sikkerhets skyld. Er over 11 uker nå, så nå må det jo gå bra! ;-)

Det er bare 50% av de som blir smittet som får en rød ring rundt. Så du kan være smittet selvom du ikke får noen symptomer! Men når han oppdager den tidlig er sjangsen liten for smitte. Jeg hadde ring legevakta hvis jeg var deg. bare for å være sikker.

Jeg jobber på legevakten: Det sitter ofte en liten svart prikk (brodd) igjen, den støter kroppen som regel ut av seg selv. dersom flåtten er fjernet innen 24timer, gir det sjelden symptomer. Sårsalve anbefales etter flåtten er fjernet. Antibiotika anbefales kun dersom det oppstår en lokal irritasjon rundt bittstedet som er på størrelse med en 5kroning, sirkelformet rødt utslett. Dette oppstår vanligvis mellom 7 og 14 dager etter bittet, men kan variere fra 3 til 30 dager. Det er dette som er tegn på borreliainfeksjon, og skal behandles med antibiotika.

Hvorvidt det er annerledes når man er gravid står det ingenting om i mine veiledningsbøker, så da tror jeg ikke det er noen forskjell. Men ring på legekontoret hvis du er bekymret og spør om å få snakke med fastlegen din. Lykke til.

Lever i spenning skrev:
Jeg jobber på legevakten: Det sitter ofte en liten svart prikk (brodd) igjen, den støter kroppen som regel ut av seg selv. dersom flåtten er fjernet innen 24timer, gir det sjelden symptomer. Sårsalve anbefales etter flåtten er fjernet. Antibiotika anbefales kun dersom det oppstår en lokal irritasjon rundt bittstedet som er på størrelse med en 5kroning, sirkelformet rødt utslett. Dette oppstår vanligvis mellom 7 og 14 dager etter bittet, men kan variere fra 3 til 30 dager. Det er dette som er tegn på borreliainfeksjon, og skal behandles med antibiotika.

Hvorvidt det er annerledes når man er gravid står det ingenting om i mine veiledningsbøker, så da tror jeg ikke det er noen forskjell. Men ring på legekontoret hvis du er bekymret og spør om å få snakke med fastlegen din. Lykke til.

Det vanligste symptomet er et rødt utslett, ofte som en rund ring med lysere midtparti rundt flåttens bittsted. Utslettet kommer noen dager, av og til uker, etter flåttbittet. Utslettet brer seg utover og kan ligne litt på «ringorm» - dvs. et sopputslett. Utslettet forsvinner etter noen uker og klør vanligvis ikke. Men det er bare rundt 50 % av de som blir syke som får dette utslettet.

filledokka skrev:

Lever i spenning skrev:

Det vanligste symptomet er et rødt utslett, ofte som en rund ring med lysere midtparti rundt flåttens bittsted. Utslettet kommer noen dager, av og til uker, etter flåttbittet. Utslettet brer seg utover og kan ligne litt på «ringorm» - dvs. et sopputslett. Utslettet forsvinner etter noen uker og klør vanligvis ikke. Men det er bare rundt 50 % av de som blir syke som får dette utslettet.

60-80% får utslettet. http://nhi.no/livsstil-og-helse/reisemedisin/sykdommer/borreliose-flattbitt-1737.html

Back
Topp