Flått?! Er ikke flott. Best redskap?

Nysgjerrig skeptiker

Forelsket i forumet
Jeg fikk borreliose etter flåttbitt da jeg var 5år, og det har satt skrekken i meg. Skrekken ble forsterket i dag da jeg fikk høre at bonusdatter (8år) hadde fått flått, og de ikke fikk fjernet alt... De drar på apoteket nå og det ordner seg nok.

Men:

Hva er beste redskapet for å fjerne flått? Pinsett? Q-bein? Annet?

Driver med aloe vera produkter (Forever Living) så vet om produkter som kan være med å hindre at flåtten biter, men når uhellet er ute må den jo bort.

Jeg vet det ikke er et reelt problem i oktober, men her på Sørlandet er det jo flått så fort varmen kommer.

Vedlegg

• 36C747A0-6D64-4CEB-A812-70DF7DC0A1D5.png
    36C747A0-6D64-4CEB-A812-70DF7DC0A1D5.png
    1,4 MB · Visninger: 15
  • 5A544CC2-467B-4CF0-895D-EAA33F70A6FB.png
    5A544CC2-467B-4CF0-895D-EAA33F70A6FB.png
    1,3 MB · Visninger: 15
Vi selger o'tom på apoteket og vet mange bruker den til dyr samt mennesker og syns den er bra ser jo også ut som man enklere får bort alt med den ettersom man ikke risikerer å klype for hardt så hodet forhåpentligvis kommer ut.

Tror jeg ville kjøpt o'tom om vi var plaget her. Jeg tror jeg har vært borti flått type.. 1 gang her nordpå. Fjernet med pinsett og heiv den i do :P
(På katt).

For å fjerne dem lett så kan du bruke olje eller essensiell olje, dryppe på, så slipper den taket selv før du fjerner den trygt ;)

Jeg bruker dette forumet mest til å lese hva andre skriver om svangerskapet, og synes det er veldig fint og lærerikt å lese om andres erfaringer - spesielt som gravid for første gang. Håper ikke dette blir tatt dårlig imot - og mener ikke skape dårlig stemning: men synes tråder av denne typen ikke hører hjemme i dette forumet da det har null med graviditet eller svangerskap å gjøre.

Ville valgt o'tom:)

Jeg bruker dette forumet mest til å lese hva andre skriver om svangerskapet, og synes det er veldig fint og lærerikt å lese om andres erfaringer - spesielt som gravid for første gang. Håper ikke dette blir tatt dårlig imot - og mener ikke skape dårlig stemning: men synes tråder av denne typen ikke hører hjemme i dette forumet da det har null med graviditet eller svangerskap å gjøre.

Jeg er ganske så uenig med deg! Her inne kan det snakkes om alt, ikke kun graviditet. Mye man kan lure på uten om svangerskapet også:)

Hvis du skal bli irritert hver gang er tema ikke er aktuelt nok for deg, kaaan det bli travelt :) :)
Er bare å scrolle forbi om du ikke liker heller enn å småkjefte på trådstarter for at temaet ikke er interessant nok tenker jeg da :) Det jeg synes er fint med Bv er nettopp at det er takhøyde for å snakke om masse forskjellig. Og det er jo ikke sånn at tråder som ikke handler om baby, svangerskap og føding er dominerende her inne, og fjerning av flått - vel det er jo faktisk en essensiell del av foreldrerollen for en del, særlig de som bor steder med mye flått :p Sånn sett er en tråd om beste fjerneredskap av flått ganske viktig når man forbereder seg på å bli foreldre :)

Jeg har faktisk et gravidrelatert spørsmål om flått, siden det først kom opp. Jeg har aldri i mitt liv hatt flått før (bor på Vestlandet, har lekt masse i skog og sprunget orientering i hele oppveksten, så mulighetene har vært mange). Men foreløpig i graviditeten har jeg fått 4 flått! Ingen andre rundt meg har fått, så det virker ikke som om det er pga av flåttår, eller noe. Andre som har opplevd å være mer utsatt som gravid? Har ikke hørt noe om det før...

skal det kun handle om graviditet prøve å bli gravid, de som har mistet eller baby og små barn da blir ikke jeg lenge her... tredje gang gravid og litt metta å bare diskutere graviditeten min

Jeg har faktisk et gravidrelatert spørsmål om flått, siden det først kom opp. Jeg har aldri i mitt liv hatt flått før (bor på Vestlandet, har lekt masse i skog og sprunget orientering i hele oppveksten, så mulighetene har vært mange). Men foreløpig i graviditeten har jeg fått 4 flått! Ingen andre rundt meg har fått, så det virker ikke som om det er pga av flåttår, eller noe. Andre som har opplevd å være mer utsatt som gravid? Har ikke hørt noe om det før...

Jeg prøvde søke litt på begge deler, men finner ikke noe spesielt.. skikkelig uflaks denne sommeren, altså! O.o fire?!

skal det kun handle om graviditet prøve å bli gravid, de som har mistet eller baby og små barn da blir ikke jeg lenge her... tredje gang gravid og litt metta å bare diskutere graviditeten min

Veldig herlig med skravletråder i alle fall! Er mest derfor jeg er her. Dele graviditeten litt, sure. Men når jeg vil prate om noe helt annet, så føles det kjekt å kunne nevne dét, uten å bli kjeftet på.
Skal være rom for alt mulig! Om man kan prate om litt av hvert, så minsker også sjansene for at termingruppen dør ut så snart man er ferdig med å lure på ting med graviditet og småbarn :p

Jeg er også førstegangsgravid, og har angst for det meste som omhandler graviditet, fødsel og tiden etter - nettop derfor er jeg her, for å spørre om «alt» jeg lurer på.

Men hvis denne tråden IKKE var relevant eller av interesse for DEG, skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du gadd å kommentere. Lykke til med graviditeten, og håper du får svar på det du lurer på fremfor å dele med verden at «den» tråden ikke var nyttig for deg.

For å fjerne dem lett så kan du bruke olje eller essensiell olje, dryppe på, så slipper den taket selv før du fjerner den trygt ;)

Hei, det tipset har jeg fått før, men jeg ble litt skeptisk da også noen sa at man IKKE burde gjøre det sånn... Noe med at flåtten kunne bli stresset og sprute ut gift (eller no’). Men allikevel, takk for at du deler tipset.

Takk for mange innspill. Da blir det å kjøpe O’tom «q-bein» :) Håper selvsagt den blir minimalt brukt, men kjekk og ha tilgjengelig. Jeg er selv lite ute i skogen, og våre 4 katter er kun innekatter så de drar heldigvis ikke med seg slikt. Det er mest bonusjenta og forloveden som er høyt og lavt.

:happy:

Veldig herlig med skravletråder i alle fall! Er mest derfor jeg er her. Dele graviditeten litt, sure. Men når jeg vil prate om noe helt annet, så føles det kjekt å kunne nevne dét, uten å bli kjeftet på.
Skal være rom for alt mulig! Om man kan prate om litt av hvert, så minsker også sjansene for at termingruppen dør ut så snart man er ferdig med å lure på ting med graviditet og småbarn :p

ikke meningen å kjefte (som jeg også skrev), bare uttrykte min mening. Det må vel også være lov? :)

Jeg er også førstegangsgravid, og har angst for det meste som omhandler graviditet, fødsel og tiden etter - nettop derfor er jeg her, for å spørre om «alt» jeg lurer på.

Men hvis denne tråden IKKE var relevant eller av interesse for DEG, skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du gadd å kommentere. Lykke til med graviditeten, og håper du får svar på det du lurer på fremfor å dele med verden at «den» tråden ikke var nyttig for deg.

Takk for det. Kommenterte fordi jeg umiddelbart ble redd for flått i forhold til graviditeten da tråden dukket opp som siste innlegg i appen. Og fant ut at min umiddelbare redsel ikke var nødvendig da trådstarters innhold var et mer generelt spørsmål. Denne unødvendige reaksjonen gjorde at jeg følte for å si fra om at jeg ikke opplevde det som relevant, og min erfaring er at de fleste trådene her handler om det å være gravid/svangerskap. Annet har jeg sett kommer i de allerede generelle skravle-trådene. Men som sagt, det var ikke meningen å skape dårlig stemning, men det må jo også være lov å dele denne typen tanker også? Tittelen på innlegget skapte frykt hos meg, derfor sa jeg fra.

Hvis du skal bli irritert hver gang er tema ikke er aktuelt nok for deg, kaaan det bli travelt :) :)
Er bare å scrolle forbi om du ikke liker heller enn å småkjefte på trådstarter for at temaet ikke er interessant nok tenker jeg da :) Det jeg synes er fint med Bv er nettopp at det er takhøyde for å snakke om masse forskjellig. Og det er jo ikke sånn at tråder som ikke handler om baby, svangerskap og føding er dominerende her inne, og fjerning av flått - vel det er jo faktisk en essensiell del av foreldrerollen for en del, særlig de som bor steder med mye flått :p Sånn sett er en tråd om beste fjerneredskap av flått ganske viktig når man forbereder seg på å bli foreldre :)

skjønner! Som jeg svarte trådstarter her valgte jeg kommentere fordi innlegget umiddelbart skapte frykt hos meg, og det tenker jeg også må være lov? Som jeg også skrev i innlegget var det ikke meningen å skape dårlig stemning, og hvertfall ikke som småkjefting. Men dere skriver alle at det er rom for alle meningen her, så da tenker jeg man må tåle den typen tilbakemeldinger også uten å ta det i verste mening? Skjønner mange av dere har vært gravid mange ganger før, men for en som gjennomgår det for første gang kan det være overveldende og det er allerede mye informasjon på nettet (og på forumer) som er med på å skape frykt. Som jeg har sagt var det hvertfall ikke min hensikt å kjefte eller skape dårlig stemning, så håper dere kan ha forståelse for det også :)

skjønner! Som jeg svarte trådstarter her valgte jeg kommentere fordi innlegget umiddelbart skapte frykt hos meg, og det tenker jeg også må være lov? Som jeg også skrev i innlegget var det ikke meningen å skape dårlig stemning, og hvertfall ikke som småkjefting. Men dere skriver alle at det er rom for alle meningen her, så da tenker jeg man må tåle den typen tilbakemeldinger også uten å ta det i verste mening? Skjønner mange av dere har vært gravid mange ganger før, men for en som gjennomgår det for første gang kan det være overveldende og det er allerede mye informasjon på nettet (og på forumer) som er med på å skape frykt. Som jeg har sagt var det hvertfall ikke min hensikt å kjefte eller skape dårlig stemning, så håper dere kan ha forståelse for det også :)

Men når du legger ut en slik kommentar så må du også forvente å få noen reaksjoner. Dette forumet er som sakt ikke bare for gravide og svangerskap, men for slt man måtte ønske å prate om. For mange så er det godt å få lufta tunge tanker når en kanskje ikke har noen å prate med, om det så er graviditet eller noe helt annet. Eller bare spørre om råd, slik som i denne tråden her:)Og så er det absolutt viktig å kunne ha ulike meninger om ting, hadde vært fryktelig kjedelig om vi alle skulle ment det samme;)

Back
Topp