Fjerning av spiral, hva kan jeg forvente?

marno95

Betatt av forumet
hei! Jeg skal nå fjerne min hormonspiral og begynne å forsøke på min første graviditet.

Jeg er veldig skeptisk til prosessen og usikker på hva jeg kan forvente, spesielt da jeg absolutt ikke hadde noen god opplevelse med innsett (endte med narkose på sykehuset forbi sette inn)

Hva kan jeg forvente i forbindelse med selve fjerningen? Kan jeg gå direkte tilbake på jobb etter fjerningen? Gjør det vondt å fjerne?

Hva med tiden etter? Hvor lang tid pleier det å gå før jeg kan regne som første PP? Har hørt så mye forskjellig, noen sier flere måneder, mens andre sier du kan regne dagen for fjerning som første/siste dag i mens?

Håper du kan roe nervene mine litt
 
Hei!

Fjerning er stort sett uproblematisk. Du legger deg i GU stolen, legen eller jordmor fører inn et spekilum/ andenebb for å spre livmorveggen. De vil de se livmortappen din. Spiralen har en snor som "henger" ut av livmortappen. De finner snoren og drar i denne og da er spiralen fjernet.

Utforingen er hvis trådene er klippet for korte eller hvis livmortappen din er utfordrende å finne. Men for de som gjøre dette mye er det kjeldet et problem.

Hvordan det oppleves er veldig forkjellig, men jeg har foreløpig ikke møtt på noen som har opplved dette unehagelig, untatt følelsen av å blottlegge seg.

Håper det var litt betyggende.

Hvor lang tid det kan ta etter det er fjernet er veldig individuelt. Noen får det kun noen uker men for andre tar det en god del lengere tid. Så det kan jeg ikke gi deg et klart svar på.

Ønsker deg masse lykke til!
 
Back
Topp