Fjerning av pappakvoten

• Trådstarter Trådstarter Frk.Celin
  • Opprettet Opprettet
ORIGINAL: harmoni

ORIGINAL: Annelise og Dennis

ORIGINAL: Oktober76

ORIGINAL: Tonjeoglillegutt

Kjenner selv at jeg er litt delt... Selv om jeg gjerne ville hatt alle ukene selv siden jeg elsker
å være hjemme med mini, syns jeg det er kjempe bra at pappan også skal få noen uker
sammen med han. Tror både pappan og mini har godt av å styre i heimen selv uten innblanding
fra mor[:D] Sambo jobber på et skikkelig mannsdominert sted, og de var IKKE gira på at han
skulle ha perm nei
[&:]

Nettopp derfor vil jeg ikke at pappakvoten skal fjernes, tror det hadde blitt mer press fra arbeidgiver at fedre ikke skal ta pappaperm.

Sign Det er to gode poeng her!Både arbeidsgiver, og mor...
Er selv usikker på hvor mye jeg ville gitt sambo, selv om jeg mener bestemt at han har godt av å være hjemme å bli enda bedre kjent med frøkna. Så her er jeg veldig glad for at noe er forbeholdt far, 10 uker er tross alt ikke SÅ lenge.

Argumentet med at noen familier kanskje vil dele 50/50 holder ikke for meg...Da er det bare å dele 50/50, eneste som kan gjøre det upoppulært er arbeidsgiver, og da er det ihvertfall godt å ha 10 uker å begynne å forhandle med.

Stiller meg bak her. Sambo føler slik plikt til jobben at han nok hadde tatt minimalt med perm selv om han vil være hjemme med lille supermannen. Syns det er supert at det er satt, slik at det liksom ikke er "hans feil" at han blir borte fra jobb.[;)] Og vil man gi mer til pappa kan man som nevnt her bare gjøre det.

ORIGINAL: 4 blå hjerter

ORIGINAL: nette85

Syns det burde være helt opp til hver enkelt familie å bestemme. Kanskje noen vil ha 50 / 50, kanskje noen vil ha 80 / 20 og uansett bør familiene få velge det som passer dem best. Vi er da voksne mennesker.

eller att farene får sin perm etter att vi har hatt våres perm i 52 uker, blir provosert av att pappas perm blir tatt av våres uker.

utroligt att vi ikke får bestemme dette selv, det er ikke alle det passer for sånn det er lagt opp nå...

syns det er sjipt å måtte gå ut i jobb ijen når mini er bare 9mnd.

Men da er jo pappa hjemme og får bli kjent med sin sønn eller datter uten mødre "som kan alt mye bedre" hjemme. Gjøre ting på sin måte. Jeg er glad at permisjonen er delt. Og jeg tror vi må bremse litt på kravene om at pappa skal få perm ETTER våre 52 uker!!!! Se litt til permisjonsordningene ellers i verden. Norge er unikt i dette henseende!

ORIGINAL: Snupz

ORIGINAL: 4 blå hjerter

ORIGINAL: nette85

Syns det burde være helt opp til hver enkelt familie å bestemme. Kanskje noen vil ha 50 / 50, kanskje noen vil ha 80 / 20 og uansett bør familiene få velge det som passer dem best. Vi er da voksne mennesker.

eller att farene får sin perm etter att vi har hatt våres perm i 52 uker, blir provosert av att pappas perm blir tatt av våres uker.

utroligt att vi ikke får bestemme dette selv, det er ikke alle det passer for sånn det er lagt opp nå...

syns det er sjipt å måtte gå ut i jobb ijen når mini er bare 9mnd.

Men da er jo pappa hjemme og får bli kjent med sin sønn eller datter uten mødre "som kan alt mye bedre" hjemme. Gjøre ting på sin måte. Jeg er glad at permisjonen er delt. Og jeg tror vi må bremse litt på kravene om at pappa skal få perm ETTER våre 52 uker!!!! Se litt til permisjonsordningene ellers i verden. Norge er unikt i dette henseende!

Sign!

Poenget er jo at man i realiteten ikke kan velge selv hvis man tar bort de obligatoriske 10 ukene pappaperm.

Synes det er litt trist jeg at tiden går så alt for, alt for fort til jobben kaller. Vel og bra at pappaen skal bli kjent med den lille, men det skriker i mammahjertet om å være hjemme så mye lenger.

Det finnes jo mange gode ordninger i forhold til hvordan de 10ukene kan taes ut også slik at det passer familiene "best mulig". Det de som sitter å bestemmer ikke tenker på er at det er en stor andel av pappaer ute i landet her som har enkeltmannsforetak eller kun noen få ansatte, OG mange vil i tillegg IKKE gå hjemme i 10 uker.Jeg synes man skulle få lov til å velge dette med permisjon selv, for det skal være en fordel og koselig for far OG barn å gå hjemme og ikke fordi det er bestemt at SLIK SKAL DET VÆRE. Dette samfunnet er oppbygget med for mange lover og regler så innenfor husets fire vegger synes jeg faktisk at familiene selv skulle få velge ift permisjon....

Bom basta[:D]

ORIGINAL: sebby

Synes det er litt trist jeg at tiden går så alt for, alt for fort til jobben kaller. Vel og bra at pappaen skal bli kjent med den lille, men det skriker i mammahjertet om å være hjemme så mye lenger.

Det finnes jo mange gode ordninger i forhold til hvordan de 10ukene kan taes ut også slik at det passer familiene "best mulig". Det de som sitter å bestemmer ikke tenker på er at det er en stor andel av pappaer ute i landet her som har enkeltmannsforetak eller kun noen få ansatte, OG mange vil i tillegg IKKE gå hjemme i 10 uker.Jeg synes man skulle få lov til å velge dette med permisjon selv, for det skal være en fordel og koselig for far OG barn å gå hjemme og ikke fordi det er bestemt at SLIK SKAL DET VÆRE. Dette samfunnet er oppbygget med for mange lover og regler så innenfor husets fire vegger synes jeg faktisk at familiene selv skulle få velge ift permisjon....

Bom basta[:D]

Har skrevet det før, men gjør det igjen. Hvis de absolutt ikke vil, er det ingen som tvinger de...Det er lov å di nei takk til goder, vi damer MÅ heller ikke ta ut permisjon,alle kan si nei. Men VI er glade for muligheten, og det bør vi være på menns vegne og!

Jeg er for å bestemme selv, dette bør mor og far klare uten bedrevitere.
Om menn jobber i ett mannsdominert yrke, har de like mye rett på permisjon..
Så jeg ser ikke problemet, min arbeidsgiver hadde nok sett pris på at jeg hadde kortest mulig permisjon også.. Så er likt om det er ett "kvinneyrke" eller ett "mannsyrke".. Bare at det er mer respektert i ett "kvinneyrke".

Dette vil folk alltid være UENIGE om, men vi er da voksne oppegående mennesker som må få bestemme over livene våre.... (ja jeg hater at alle skal "bestemme" over hva jeg får lov til og ikke her i livet. Mange har ikke peiling på hva de snakker om, dessverre)

Er jo logisk at pappapermen blir tatt av de 52 ukene egentlig for det er jo totalt 52 uker med permisjon,. Det er jo for at den lille skal få være hjemme sammen med foreldrene sin det første året. Det er jo ikke for mammaenes del så skjønner at pappakvoten blir tatt fra mammakvoten

Men syns det burdet være opp til hver enkelt, sjøl om jeg ser prob stillingen med at menn ikke alltid føler det er greit å ta permisjonen de har rett på. Disse holdningene burde endres.

Jeg ser jo at det er mange gode argumenter, men en god del holder ikke for meg. Om det ikke hadde vært "obligatorisk" pappakvote hadde det vært alt for lett for arbeidsgivere å utøve press på pappaene for å ikke ta ut permisjon. Og det er jo faktisk slik i dag at pappaene har super fleksibilitet i forhold til hvordan og når de tar ut permisjonen.

Jeg vet om folk som har lagt uker til sommer og juleferier fram til barnet er 3år, eller som har hatt en/to dag fri i uka tilsvarende 10 uker permisjon slik at sønn/datter har fire eller tre dags uke i barnehage. Det er et utall måter å ordne seg på.

Flere her har sagt at Pappaene har godt av å være hjemme med barna - men for meg er det enda enklere: Barna fortjener at fedrene deres er villige til å investere tid i deres forhold til dem.

Og i forhold til at valgfrihet gir mulighet til å dele 50/50 eller 80/20 - det har man faktisk mulighet til å gjøre med dagens ordning - og det begge veier.

Så nei, ikke fjern pappakvoten - jeg har en grunnleggende tro på at den er til det beste for barna våre. Og da teller arbeidsgiveres problemer og andre veldig lite for meg.

Back
Topp