Fjerning av pappakvoten

• Trådstarter Trådstarter Frk.Celin
  • Opprettet Opprettet
F

Frk.Celin

Guest
Hva syns dere om Høyre sitt forslag om å fjerne pappakvoten,
og heller la familiene selv bestemme hvordan det skal deles? [:)]

Kunne IKKE vært mere enig. JA til å faktisk kunne bestemme selv [;)]

Syns ikke noe om det. Fedre har godt av å være hjemme med barna sine[:)].  

ORIGINAL: Oktober76

Absolutt, meeen, hvor lenge og slikt bør enhver familie virkelig få bestemme selv.

Kjenner selv at jeg er litt delt... Selv om jeg gjerne ville hatt alle ukene selv siden jeg elsker
å være hjemme med mini, syns jeg det er kjempe bra at pappan også skal få noen uker
sammen med han. Tror både pappan og mini har godt av å styre i heimen selv uten innblanding
fra mor[:D]

Sambo jobber på et skikkelig mannsdominert sted, og de var IKKE gira på at han
skulle ha perm nei [&:] Så vanskelig å si hvor mange uker han kunne fått hvis det
ikke hadde vært "hans" uker

ORIGINAL: Tonjeoglillegutt

Kjenner selv at jeg er litt delt... Selv om jeg gjerne ville hatt alle ukene selv siden jeg elsker
å være hjemme med mini, syns jeg det er kjempe bra at pappan også skal få noen uker
sammen med han. Tror både pappan og mini har godt av å styre i heimen selv uten innblanding
fra mor[:D] Sambo jobber på et skikkelig mannsdominert sted, og de var IKKE gira på at han
skulle ha perm nei
[&:]

Nettopp derfor vil jeg ikke at pappakvoten skal fjernes, tror det hadde blitt mer press fra arbeidgiver at fedre ikke skal ta pappaperm.

fra mor[:D] Sambo jobber på et skikkelig mannsdominert sted, og de var IKKE gira på at han
skulle ha perm nei

Nettopp derfor vil jeg ikke at pappakvoten skal fjernes, tror det hadde blitt mer press fra arbeidgiver at fedre ikke skal ta pappaperm.

ORIGINAL: FrøkenFryken

SIGN![:)]

Syns det burde være helt opp til hver enkelt familie å bestemme. Kanskje noen vil ha 50 / 50, kanskje noen vil ha 80 / 20 og uansett bør familiene få velge det som passer dem best. Vi er da voksne mennesker.

ORIGINAL: FrøkenFryken

ORIGINAL: Annelise og Dennis

skulle ha perm nei

Sign Det er to gode poeng her!Både arbeidsgiver, og mor...
Er selv usikker på hvor mye jeg ville gitt sambo, selv om jeg mener bestemt at han har godt av å være hjemme å bli enda bedre kjent med frøkna. Så her er jeg veldig glad for at noe er forbeholdt far, 10 uker er tross alt ikke SÅ lenge.

Argumentet med at noen familier kanskje vil dele 50/50 holder ikke for meg...Da er det bare å dele 50/50, eneste som kan gjøre det upoppulært er arbeidsgiver, og da er det ihvertfall godt å ha 10 uker å begynne å forhandle med.

Synes det er et kjempe bra forslag jeg.

Som sambo sier: Ikke alle pappar vil ut i en så kjempe lang permisjon. Han vil da, men det er mest fordi jobben er helt forferdelig. Men gleder seg såklart til å være med Elias da :D

ORIGINAL: Annelise og Dennis

skulle ha perm nei

Så enig, så enig! Veldig fornøyd at de har 10 uker. Pappaen her har veldig godt av det også[:)]

ORIGINAL: BlessItBe

Synes det er et kjempe bra forslag jeg.

Som sambo sier: Ikke alle pappar vil ut i en så kjempe lang permisjon. Han vil da, men det er mest fordi jobben er helt forferdelig. Men gleder seg såklart til å være med Elias da :D

Om pappaen ikke vil vær hjemme så lenge, kan han jo dele opp permisjonen. Her skal pappa ha 5 uker perm i sommer og 5 uker når jeg begynner på jobb igjen[:D]. Jeg tar ferie i sommer når han skal ha perm, så da skal vi begge vær hjemme. Gleder meg[:)]

Så absolutt, men ikke under tvang.
Jeg er veldig glad det er valgfritt i sverige. Hadde han med tvang måttet ta ut permen så hadde ökonomien her i huset ikke blitt den samme hvertfall[&:].
Tapet av penger ville blitt stort. Han får gjerne ta ut, men jeg velger heller jobbe på hans fridager istedet for å spare inn.

.

ORIGINAL: Baby R

Så absolutt, men ikke under tvang.
Jeg er veldig glad det er valgfritt i sverige. Hadde han med tvang måttet ta ut permen så hadde ökonomien her i huset ikke blitt den samme hvertfall[&:].
Tapet av penger ville blitt stort. Han får gjerne ta ut, men jeg velger heller jobbe på hans fridager istedet for å spare inn.

Det er faktisk ikke under tvang...De kan fortsatt velge den bort hvis de absolutt ikke vil. Mor har bare ikke krav på de 10 ukene. Hvis en mann velger bort sin fedrekvote, har fortsatt vi mødre vanvittig mange fler uker igjen i forhold til mødre i andre land[;)]
Det syns jeg vi skal være veldig glade for!

Det finnes fortsatt flere valgmuligheter for familier der far er usikker på om han vil være hjemme i 10 uker.
3 eks:

1. Dele opp ukene, enten 50/50, eller en uke her og en uke der.
2. Ta ut fedrekvoten over laaang tid,f.eks. en dag i uka.
3. Droppe hele kvoten (håper ikke det blir vanlig, for da må de som ønsker seg kvoten begynne å sloss med arbeidsgiver igen...)

Er ikke meningen å virke kranglete, men dette engasjerer meg veldig. Syns ikke det er greit å klage, når vi har så vanvittig gode BETALTE ordninger rundt fødsel som vi har i Norge nå. Min mor hadde 8 ukers betalt permisjon, uten å klage da...

Jeg er litt delt...

Jeg ser poenget med å gi far 10 uker.. men at ikke mor kan få de 10 ukene om far ikke kan ta de er hinsides idiotisk.
Da er jo INGEN hjemme med barnet[&:]. Og barnet må 10 uker tidligere ut i barnehage. Syns virkelig ikke noe om dette overformynderiet... så selv om jeg er litt "delt" og ser begge sider... vil jeg vel si at jeg tipper godt mot å få bestemme selv.

ORIGINAL: nette85

Syns det burde være helt opp til hver enkelt familie å bestemme. Kanskje noen vil ha 50 / 50, kanskje noen vil ha 80 / 20 og uansett bør familiene få velge det som passer dem best. Vi er da voksne mennesker.

eller att farene får sin perm etter att vi har hatt våres perm i 52 uker, blir provosert av att pappas perm blir tatt av våres uker.

utroligt att vi ikke får bestemme dette selv, det er ikke alle det passer for sånn det er lagt opp nå...

syns det er sjipt å måtte gå ut i jobb ijen når mini er bare 9mnd.

Back
Topp