Fjerning av mandler (voksne)

Fjerna mine i august i fjor. Var ikkje i form dei første dagane, men det kom seg. Fikk HELDIGVIS smertestillande med meg heim, ellers hadde eg ikkje overlevd. Men eg var aleine med to små fra dagen eg kom heim, så kan jo ha litt og sei. Man skal jo ta det med ro noken daga etter[;)]
Men fikk i meg drikke og mat. Gikk mest i is da[:D]
Så fyll frysen med masse is[:D]
Lykke til[:)]

ORIGINAL: *Mamma010108*

Fjerna mine i august i fjor. Var ikkje i form dei første dagane, men det kom seg. Fikk HELDIGVIS smertestillande med meg heim, ellers hadde eg ikkje overlevd. Men eg var aleine med to små fra dagen eg kom heim, så kan jo ha litt og sei. Man skal jo ta det med ro noken daga etter[;)]

Takk for gode tips *Gleder meg til is*[:D]
Høres tøft ut å ha ansvar for barn når man er nyoperert! Godt du kom deg fort da[:)]

ORIGINAL: InMyHeart

fjernet de rett før jeg ble 16år ca..
så noen år siden..
de ble fjernet pga halsbetennelse minst 1 gang hver mnd de siste åra.
På slutten ble det bare værre og værre,måtte spytte ut mitt egen spytt i bøtte for jeg klarte ikke få det ned[&o]
var grusomt!

Så oppererte de bort. var ett smertehelvete 1uke etter,men etter det har jeg aldri hatt vondt i halsen igjen[:D][:D]
så det var virkelig verdt det!!!

Søstra mi fjernet dem med laser,de kom tilbake igjen etter 1 år og hun sliter like mye med dem[&o]

Uffamei[:o] Så bra at du er kvitt plagene nå da. Jeg har hatt non-stop halsbetennelse fra desember i fjor. Og masser av bihulebetennelser på toppen. Nasty.
Godt å høre at det er håp etter operasjonen. Håper søsteren din får noe behandling som hjelper, har hørt man kan fjerne sånne "falske mandler" på nytt om de kommer tibake.

ORIGINAL: goldpen

Høres tøft ut å ha ansvar for barn når man er nyoperert! Godt du kom deg fort da[:)]

Ekstra godt med is etter en sånn operasjon[:D]

Et anna tips kan være og be om smertestillande i "brustablett form".
Smaka IKKJE godt, men sleppe kave med og få ned tabletta[:D] 

Jeg tok de når jeg var 18. Har ikke verdens beste opplevelse av det, men jeg lever og er frisk nå!

Opererte de ut en torsdag kl 1630, spiste full kyllingmiddag kl 20, la meg kl 21 og våknet kl 0500 av en helsikes vond hals. Fy søren, det var ikke gøy. Men så hadde jeg glemt å ta smertestillende også da! Når jeg fikk fast rutine på smertstillende hadde jeg fremdeles vondt, men overlevde. Jeg klarte ikke å spise noe særlig da, ikke en gang is. Endte med at mamma kjøpte sånn næringsrik soyamelk med sjokoladesmak som hun tvang i meg. Var på vei til å bli dehydrert. Noe som resulterte i tørr hals og masse hoste, slik at såret gikk opp og blodspruten stod! Opp på legevakta hvor de fant ut at jeg hadde bihulebetennelse som gjorde at jeg hadde mye vondt og at såret var så skjørt!
Så med antibiotika, smertestillende og soyemelk ble jeg bra på 19 dager. Laaange 19 dager, men godt å få overstått!

ORIGINAL: goldpen

Ekstra godt med is etter en sånn operasjon[:D]

Et anna tips kan være og be om smertestillande i "brustablett form".
Smaka IKKJE godt, men sleppe kave med og få ned tabletta[:D]

Jeg fikk i stikkpilleform, sinnsykt glad for det, for jeg klarte ikke svelge vann omtrent en stund!

Jeg gjorde det for tre år siden.
Selve inngrepet var fort gjort, og så sov jeg hele dagen etterpå omtrent.
Var veldig hoven i tunga da, hadde tydeligvis hatt den i klem mens de fjernet mandlene.

I uka som kom ble halsen mer og mer sår da, så jeg gikk ned 6 kilo den uka. Husker jeg satt og spyttet i et glass på den værste tida fordi å svelge var så vondt.
Og jeg var overrasket over hvor lang tid det tok meg før jeg ble helt fin i halsen.

Men det er jo veldig individuelt hvor lang tid det går etterpå og sånn da.
Bare husk at det er lurt å ha diverse flytende eller myke matretter som man kan få i seg mye næring fra i få munnfuller. Jo oftere man svelger i et måltid jo vondere gjør det. Sånn var det iallefall for meg. [8|]

Så supper og sånt er kjekt..

Back
Topp