Fjerning av flått..

Screenshot_20190626-082129.png

En slik flåttpenn bruker vi, kjøpt på apoteket. Den har en liten løkke som man tar rundt flåtten også vrir man rundt, da får man løst alt.
Ikke noe fare for å klemstre hud eller slikt heller.

Jeg hater flått, så aldri om jeg fjerner de med fingrene eller en vanlig pinsett, denne her pennen er lang nok til at jeg kan være noen lunde komfortabel med det :)

Vi har to katter, men de har flåttbånd kjøpt på resept.
 
Bruker flåttpenn/flåttfjerner. Har til gode å måtte fjerne fra folk enda da, men har hunder som gjerne får et par i løpet av sesongen.


Ekleste krypene! :yuck:
 
Hadde en diskusjon med mannen, og kom frem til at egentlig ingen av oss vet om den beste måten å fjerne flått på.

Noen tips før sommeren tar helt av?
Tanntråd er desidert best, om en ikke har flåttfjerner-klypa som er spesiallaget for dette. Tvinn tanntråden rundt flåtten et par ganger, helt inntil huden, så tråden kommer rundt hodet/nakken på flåtten. Dra så forsiktig til. Flåtten kommer alltid ut hel og levende når vi gjør slik på hundene våre. Med pinsett får vi det til kun 8/10 ganger. Det er for lett å ta for hardt i med pinsett, og dermed dele hodet fra kroppen.
 
Tusen takk for gode tips
 
Har aldri fjernet flått på mennesker, men vi har flåttfjerner til hunden vår. Da vrir vi rundt og rundt til den faller av. En pinsett gjør vel gjerne samme nytten :)
 
Uff, de ekle små krypene. De jeg har tatt på hundene har jeg prøvd å vri rundt samtidig som jeg drar ut. Det er litt vanskelig når flotten er liten, da får jeg ikke tak og hode sitter ofte igjen. Når flotten er liten synes jeg også pinset er vanskelig fordi flotten blir delt i to. Kanskje jeg skal prøve med olje neste gang..
 
Og sånn forresten, kanskje det ikke er så farlig om hodet blir igjen, med tanke på borreliose, men det blir rødt og hevelse i huden i dagevis om hodet blir igjen. Hevelsen forsvinner vel ikke før hodet er støtt ut. Får man hodet ut blir det helt fint igjen med en gang.
 
Og sånn forresten, kanskje det ikke er så farlig om hodet blir igjen, med tanke på borreliose, men det blir rødt og hevelse i huden i dagevis om hodet blir igjen. Hevelsen forsvinner vel ikke før hodet er støtt ut. Får man hodet ut blir det helt fint igjen med en gang.
Jeg er alltid rød og hoven etterpå, uansett om flåtten har sittet 5 min eller 5 timer, og om hodet er borte eller ikke. Tror det skyldes litt mange ting :D
 
Back
Topp