Fjerne strietapet..?!!!

Manne85

Elsker forumet
Hei..

Vi har kjøpt oss et hus og driver nå å pusser opp.., så har jeg begynt å fjerne en gammel tapet som er i gangen i hele huset. Det er strietapet (sånn med tråder i) og når jeg drar den av henger det mye løst papir igjen. Og er usikker på hvordan jeg skal få dette bort..

Noen som har vært i samme situasjon og har noen gode tips som kan spare meg for mye arbeid.?

kattenebruker tapenten år som klorestativ, så må rivened før vi flytter... så henger meg på jeg[8D] har sånn helvettestapet som dere[8D]

Kjøp heller veggfornyer (tror jeg det heter) til og dekke stria med. [:)] Så blir veggen slett og fin igjen.

Hva er det under?

Hvis du fukter tapeten først da?Sånn at limen løsner

Hadde ikke vært aktuelt å legge noe oppå., hadde blitt for tykkt ut fra veggen.. Men nå har jeg allerede begynt å rive ned.. Får prøve å pusse eller skure det bort.. Ingen andre som vet?

ORIGINAL: Manne85

Hadde ikke vært aktuelt å legge noe oppå., hadde blitt for tykkt ut fra veggen.. Men nå har jeg allerede begynt å rive ned.. Får prøve å pusse eller skure det bort.. Ingen andre som vet?

Vet man kan få leid en sånn "dampmaskin" til og fjerne tapet med. [;)]
Jeg brukte sprayflaske med vann og sprape. Tok laaang tid. [&:]

det skal visst være ett sant helsikke å få av det der. Vet ikke en god måte..må bare ønske lykke til[;)]

Puh.. Det der er møkkajobb... Vet ikke helt om den "veggfornyern" skjuler underlaget godt nok, men den er jo kun på tykkelse med tapet, og skal gi en helt glatt overflate, i alle fall når den legges over glassfiberstrie...

Mine foreldre valgte faktisk å male over den, for de skjønte det ble vanskelig å fjerne.

Men som flere sier her, en dampmaskin. De har de faktisk på europris til en ikke verst penge (eller de hadde ihvertfall) og den er kjempe enkel å bruke. Men om det funker, det kan jeg ikke garantere..

ÅNEEEEEEEEIIII[:'(] Vi skal til å gjøre det samme i huset vi har kjøpt. Men vi fikk et råd ang å ha en sånn damp maskin (husker ikke hva det het)...Sambo og de har en sånn på jobb.... Så vi skulle prøve den. Hvis ikke det funket, eller at det ble skikkelig slit og langtrukkent, så skal vi kjøpe noen 6mm gipsplater å hive oppå. Da er det jo bare å sparkele og gjøre det samme som ellers når man til slutt har fått reve av strien.

dampmaskin eller fukte og skrape, vi brukte en kombinasjon, finnes en væske som du kan kjøpe hos tapetforhandlere, som du blander med vann og sprayer på, da skal d løsne lettere! Vi brukte 4uker på å få veggene helt rene fra lim og tapet, i stua kjøkken og gang! D var 5 lag med tapet og d øverste hadde blitt malt over ett par ganger!! Off for noe dritt

dampmaskin er genialt å bruke.. så kan du også skrubbe veggen i grønnsåpe å la det virke litt for så å bruke føner og en kniv.. tar en smule lengere tid da, men det funker det også..

Har vært å prøvd mer i dag.. Store deler av det tynne papirlaget går det ann å rive og skape av.. men en del sitter som bare pokker.. Så bruke faktisk bare grovt sandpapir, da får jeg bort det som er løst og det som sitter helt fast kommer jeg til å tapesere over.. vertfall prøve å se om det går.. Svigerforeldrene mine hadde gjort det og det gikk visst fint..

Prøvde å spraye på sånn middel som skal løse opp limen, men måtte stå å skape og skrape.., brukte over en time på 2 kvd...!!! Å endatil fikk jeg ikke bort alt.. Så det blir ikke aktuelt..

Back
Topp