Fjerne flis!

CCmil

Forumet er livet
Sensommerlykke 2017
Oktoberlykke 2019
Jenta vår på 17 måneder har fått flis i foten! Før legging hadde vi et skikkelig rabalder inne på badet for å prøve å fjerne den! Hjelpes hvor sterk hun er! Måtte til slutt gi opp, selv om sambo hold fast så godt hun kunne og jeg prøvde å få den ut med nål(hadde ikke sjans med pinsett)..

Hvordan fjerner dere flis?!
Alle tips mottas med takk! Må til pers igjen i morgen og gruer meg sikkelig!

Sent from my iPhone using BV Forum

Er den stor?
Får jeg den ikke ut med pinsett så lar jeg den bare være. Den kommer alltid ut igjen. Husker selv hvor grusomt det var med nål!
Om den må ut så må dere nesten holde henne fast, jeg vet ikke om noen andre måter.

Den er ca 2mm lang og kanskje en halv mm tykk:(

Gå på apoteket og kjøp barnengens flytende såpe for kroppsvask (medisinsk grønnsåpe) lag et fotbad av dette, la henne sitte med beinet oppi en stund, dette kan få flisa til å komme ut av seg selv.

Eller om du bare har vanlig grønnsåpe svanemerket så funker det like fint som medisinsk grønnsåpe :)

Eller om du b
are har vanlig grønnsåpe svanemerket så funker det like fint som medisinsk grønnsåpe :)

Farmasøyten i meg klarer ikke å anbefale noe annet enn medisinsk grønnsåpe. Beskrivelse av barnengens flytende kroppsvask: Flytende spesialsåpe ved bruk på irritert og sår hud samt til rensing av sår. ren grønnsåpe uten fargestoffer, baktericid eller parfyme.

Når svogeren min var i militæret fikk de utlevert krystall grønnsåpe med furulukt, det gjorde ting bare mye verre. Ser at du ikke anbefaler den men mange forstår ikke at det er en forskjell og kan derfor gjøre tind værre for seg selv.

Sett ungen i badekaret ei stund. Det løsner på flisen og får den ut. Eventuelt smør en tykk salve/krem på flisen, og sett på et plaster. La det virke over natta. Om mårran e flisen kommet ut og ligger i plasteret. Funker fint her i hus.

Sett ungen i badekaret ei stund. Det løsner på flisen og får den ut. Eventuelt smør en tykk salve/krem på flisen, og sett på et plaster. La det virke over natta. Om mårran e flisen kommet ut og ligger i plasteret. Funker fint her i hus.
Har dessverre hverken badekar eller badestamp her nå, er på besøk hos svigers... Plaster kommer nok ikke til å sitte på veldig lenge:P pga tempen ute får vi det ikke kaldere enn 25 grader på rommet så hun må slippe å ligge med sokk på :) men takk for tips:)

Takk for gode tips, blir nok en tur på apoteket for å kjøpe grønnsåpe i morgen :)

Farmasøyten i meg klarer ikke å anbefale noe annet enn medisinsk grønnsåpe. Beskrivelse av barnengens flytende kroppsvask: Flytende spesialsåpe ved bruk på irritert og sår hud samt til rensing av sår. ren grønnsåpe uten fargestoffer, baktericid eller parfyme.

Når svogeren min var i militæret fikk de utlevert krystall grønnsåpe med furulukt, det gjorde ting bare mye verre. Ser at du ikke anbefaler den men mange forstår ikke at det er en forskjell og kan derfor gjøre tind værre for seg selv.
Hehe nei den med furu er kanskje tilsatt noe, men krystal original er bra altså. Jobbet i eldreomsorgen i åtte år og den er flittig brukt av alle pleiere + pasienter. Og i familien min er det omtrent bare leger og sykepleiere og den har vært sverga til siden jeg var liten pike. :) brukte den selv for to uker siden på betent sår på leggen og dagen etter var jeg bedre :)

Huffda! Vet åssen det er, rett før ferien fikk 5-åringen her i huset 2 fliser under fotsåla.
Var ikke snakk om å få de ut, så vi måtte på legevakta. Der måtte de tilslutt skjæres ut.
De var ikke så lange, men tjukke og korte og satt veldig langt inn. Legen sa at det var bra at vi kom inn da (var en fredag) og ikke venta til mandag for da hadde de mest sannsynlig kapslet seg inn.

Jenta vår på 17 måneder har fått flis i foten! Før legging hadde vi et skikkelig rabalder inne på badet for å prøve å fjerne den! Hjelpes hvor sterk hun er! Måtte til slutt gi opp, selv om sambo hold fast så godt hun kunne og jeg prøvde å få den ut med nål(hadde ikke sjans med pinsett)..

Hvordan fjerner dere flis?!
Alle tips mottas med takk! Må til pers igjen i morgen og gruer meg sikkelig!

Grønnsåpe av den gamle typen (de som selges i bokser på enkelte butikker) evt medisinsk grønnsåpe fra appoteket.
Da går flisen ut av seg selv.

Back
Topp