Fjerne fedrekvoten?

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
"Fedrekvoten er ingen hellig ku. I stedet for å krangle om far skal ha 10 eller 14 uker av foreldrepermisjonen, bør begge foreldre få en individuell rett til foreldrepermisjon."

...

Vi trenger en individuell rett til foreldrepermisjon slik Mathilde Fasting, prosjektleder i Civita, foreslo tidligere i år (15. april Dagbladet). En reform av foreldepengeordningen skal ikke være billig. Det skal koste å få likestilling. Dette vil være vel investerte milliarder. Ettersom det er mor som faktisk føder barn behøver ikke far fødselspermisjon. Det er en selvfølge å ha en egen fødselspermisjon forbehold mor hvor lengde på denne er medisinsk forsvarlig. Men etter den første tiden etter fødsel, om vi virkelig vil likestilling, bør hver forelder bør få en egen individuell rett til 8 måneder permisjon automatisk."

http://m.db.no/2015/08/28/kultur/meninger/debatt/barn/fedrekvote/40824690/

Hva tenker dere?? :-)

I fare for å terge på meg mange her:)

JA!!! Få den bort, vi kan faktisk ta det valget selv:)

For hos oss kommer problemet når far skal ha sine 10 uker, for jeg må fortsatt være hjemme fordi far ikke har den muligheten.
For her driver far eget firma, det er kun han som er ansatt I det så det er et lite as.
Vi vet egentlig aldri når han har jobb og hvor lenge, derfor kan ikke vi planlegge slik andre kan. Han har jobber som varer alltifra 1 dag til 4 år og når du leier deg ut til andre gjerne store firma er det ingenting som heter det at jeg må ha 10 ukers fri, fordi jeg skal ha pappa perm. Da mister du rett og slett jobben, så for oss er det rett og slett viktigere å få inn kapital til firma slik at far igjenn kan ta ut litt lønn, enn at han skal være hjemme I 10 uker og så ikke ha jobb etterpå. Da er det bedre at jeg som er ansatt I et firma og I sikker jobb er hjemme 10 uker mer. Selv om jeg tjener mest!

Så la oss få velge det som passer våres livs situasjonen best!

Jeg kan være enig til en viss grad, men det skal ikke da være slik at far kan velge bort permisjonen sin. Lik permisjon til hver er jeg enig i og 8 måneder til hver høres supert ut. Her blir far diskriminert fordi han er hjemme med barn. Så vi trenger fortsatt fedrekvoten i Norge, men lik opptjeningsrett, like lang permisjon til far som mor er jeg med på :)

Vanskelig. Vi trenger ikke fedrekvoten da far har vært hjemme de 3 første mnd pga lite jobb. Da er det kjipt at vi må søke om utsettelse for resten, for nå har han akkurat begynt i ny jobb og ønsker ikke å ta den ut mer. Han har jo på en måte hatt den. Syns kanskje fars mening ikke alltid respekteres. Han liksom SKAL ta den ut koste hva det koste vil.

Litt pussig og rotete innlegg, eller er jeg trøtt?

Uansett, sånn som jeg leser innlegget er jeg uenig i at det ikke trengs insentiver for at pappan skal ta permisjon. Man ser bare her på forumet, hvor mange pappaer som har ymse grunner for å ikke ta permisjon. Dette fører uunngåelig igjen til at mange kvinner i fruktbar alder kan risikere å bli diskriminert feks ved ansettelse. Alle arbeidsgivere "vet" at ansetter du en kvinne i 20åra kommer hun mest sannsynlig til å bli borte fra jobb i over ett halvt år, minst en gang. Ansetter du en mann i 20 åra slipper du dette...

(Som en digresjon, der samboeren min jobber er omtrent hele kontoret i småbarnsfasen nå. Jeg tror alle som har blitt pappa har tatt mer enn 10 uker, og vet om flere som tar feks ett halvt år. Dette er folk som absolutt har viktige jobber, men de er ikke uunnværlige. Det samme gjelder damene han jobber med, i deler av debatten kan det virke som om det er så mange menn som har så utrolig viktige jobber.)

Det andre poenget innlegget tar opp, individuell opptjening av permisjon, tror jeg er fornuftig. Vi er ikke i den situasjonen selv, men jeg forstår det som om at det kan være et problem for mange.

I fare for å terge på meg mange her:)

JA!!! Få den bort, vi kan faktisk ta det valget selv:)

For hos oss kommer problemet når far skal ha sine 10 uker, for jeg må fortsatt være hjemme fordi far ikke har den muligheten.
For her driver far eget firma, det er kun han som er ansatt I det så det er et lite as.
Vi vet egentlig aldri når han har jobb og hvor lenge, derfor kan ikke vi planlegge slik andre kan. Han har jobber som varer alltifra 1 dag til 4 år og når du leier deg ut til andre gjerne store firma er det ingenting som heter det at jeg må ha 10 ukers fri, fordi jeg skal ha pappa perm. Da mister du rett og slett jobben, så for oss er det rett og slett viktigere å få inn kapital til firma slik at far igjenn kan ta ut litt lønn, enn at han skal være hjemme I 10 uker og så ikke ha jobb etterpå. Da er det bedre at jeg som er ansatt I et firma og I sikker jobb er hjemme 10 uker mer. Selv om jeg tjener mest!

Så la oss få velge det som passer våres livs situasjonen best!
Hvis du leser innlegget så innebærer endringen at begge foreldrene har like mye rett på å være hjemme og at det fordeles likt. Ikke at pappapermisjonen fjernes til fordel for mor.

Jeg kan være enig til en viss grad, men det skal ikke da være slik at far kan velge bort permisjonen sin. Lik permisjon til hver er jeg enig i og 8 måneder til hver høres supert ut. Her blir far diskriminert fordi han er hjemme med barn. Så vi trenger fortsatt fedrekvoten i Norge, men lik opptjeningsrett, like lang permisjon til far som mor er jeg med på :)
Ja jeg syns det er kjempeflott! Da slipper kvinner den forskjellsbehandlingen og diskrimineringen i arbeidslivet fordi det er likt for begge parter. Nei dette er noe av det bedre jeg har lest på lenge!!

Det er mor som har vært gjennom 9 mnd med "plager" og en tøff fødsel, samt er oppe med puppen hver dag og natt. Så jeg tror deffinitivt mor er lest sliten i familien. Derfor bør hun få mesteparten av permisjonen. Har man litt kunnskap om tilknytning mellom mor og barn i første leveår så er dette argumentet om delt permisjon bak mål. Jeg synes barnets beste er viktigere enn kampen om likestilling i et samfunn som vårt. Tilknytning er viktig overfor far å, men det viktigste er én nær omsorgsperson som er stabil i første leveår.

Vi kommer til å fordele slik at mannen kun har sine 10 uker. Og for oss passer det bra. Han forstår at jeg trenger mine måneder til å bli klar for morsrolle og fulltidsjobb i tillegg.
Men vet om flere fedre som ikke ønsker ha permisjonen sin også. Det er jo synd,men likevel tenker jeg at hver enkelt må få gjøre det som er rett for egen familie. Ingen er like, og noen klarer ikke ta perm fordi man har egne foretak ol. Da er det synd at mor mister disse ukene! Ikke fordi de er viktige for far eller mor, men de er spesielt viktige for BARNET! Er virkelig lei av politikere som skal tenke rettigheter og penger fremfor barn og foreldres trivsel og psykiske helse...

I vårt tilfelle ville jeg hatt den vekk!Fordi mannen min er selvstendig har vi måtte si den fra oss to ganger.

Hvis du leser innlegget så innebærer endringen at begge foreldrene har like mye rett på å være hjemme og at det fordeles likt. Ikke at pappapermisjonen fjernes til fordel for mor.
Jeg sier ikke at den skal fjernes til fordel for mor, men når far tjener mindre enn en minste pensjonist! Så har vi rett og slett ikke økonomi til å la far gå hjemme, da han vil få utbetalt så lite at det ikke dekker huslånet engang!
Folk må få lov til å velge hva som passer deres situasjon best.

Last edited:
Stort JA til å beholde fedrekvoten! Gjerne 14 uker.

Jeg sier ikke at den skal fjernes til fordel for mor, men når far tjener mindre enn en minste pensjonist! Så har vi rett og slett ikke økonomi til å la far gå hjemme, da han vil få utbetalt så lite at det ikke dekker huslånet engang!

Av den grunn har ikke min mann fått tatt pappaperm, så vi mista de ukene. Men jeg er likevel veldig for fedrekvote.

Jeg skjønner ikke? Han ville jo fått utbetalt permisjonspenger? Og det utgjør jo like mye som vanlig lønn? Hvis han tjener så mye mindre enn deg så må det være gunstigere at du jobber? Eller misforstod jeg noe her?

Poenget er vel at hvis folk velger selv så er det ofte slik at mannen jobber fordi han tjener mest, og så går mamma hjemme med barnet. Da er vi tilbake på 70-tallet.

Jeg skjønner ikke? Han ville jo fått utbetalt permisjonspenger? Og det utgjør jo like mye som vanlig lønn? Hvis han tjener så mye mindre enn deg så må det være gunstigere at du jobber? Eller misforstod jeg noe her?

Poenget er vel at hvis folk velger selv så er det ofte slik at mannen jobber fordi han tjener mest, og så går mamma hjemme med barnet. Da er vi tilbake på 70-tallet.

Han driver er for seg selv og å komme å si til de han har leid seg ut til at nå kommer ikke jeg på jobb på 10 uker fordi jeg må ta pappa perm, er det samme som å si at han ikke får jobbe der noe mer. Når du driver for deg selv, er det litt andre regler som gjelder, kall dem uskrevne, du kommer ikke å sier at du skal være borte I 10 uker å så tro at du har jobb når du kommer tilbake for innen den tiden har de erstattet deg med en annen, er nok av folk der ute som vil ha jobb. Så det å si at han skal tape en jobb vært x antall kr da. Det er jo helt idiotisk.
Å hvordan skal firma hans betale sine utgifter når det ikke får inn penger på 10++ uker. For det er jo ikke sikkert han har en jobb å gå til etter disse 10 ukene så da går det endaflere uker før han får jobb og så kan man jo ikke gå å be om forskudd når du leier deg ut på denne måten, så da tar det ennå lengre tid før firma får inn penger,og enda lengre tid før han eventuelt kan ta ut lønn igjenn.
Enden på visa er at hvis han tar ut pappa perm må han mest trolig ta å selge utstyr for å betale regningene firma har, og da er vi tilbake der vi var for endel år siden, å det er det ikke vært!

Så for oss hadde det vært best om jeg kunne ta hele permisjon, utfra våres økonomisk situasjon.

Last edited:
Nei, han får mindre enn hva han kan ta ut I lønn, å firma hans har også utgifter! Så hva skal han betale disse utgiftene med. Skatt, moms, arbeidsgiveravgift, lån I firmaet disse utgiftene stopper ikke selv om han tar permisjon. Skal han gå konkurs bare fordi staten sier han må ta 10 uker perm!
Han er selvstendig næringsdrivende?

Det jeg har skrevet har vært mine meninger, og jeg må få ha dem uten at alle kritiserer meg for at jeg ikke mener det alle andre mener. Jeg ser dette utfra min situasjon og hva som er best for oss.
Jeg kommer ikke til å svare mer I denne tråden.

Det jeg har skrevet har vært mine meninger, og jeg må få ha dem uten at alle kritiserer meg for at jeg ikke mener det alle andre mener. Jeg ser dette utfra min situasjon og hva som er best for oss.
Jeg kommer ikke til å svare mer I denne tråden.
Er det noen som har kritisert deg? Skjønner ikke...

Han driver er for seg selv og å komme å si til de han har leid seg ut til at nå kommer ikke jeg på jobb på 10 uker fordi jeg må ta pappa perm, er det samme som å si at han ikke får jobbe der noe mer. Når du driver for deg selv, er det litt andre regler som gjelder, kall dem uskrevne, du kommer ikke å sier at du skal være borte I 10 uker å så tro at du har jobb når du kommer tilbake for innen den tiden har de erstattet deg med en annen, er nok av folk der ute som vil ha jobb. Så det å si at han skal tape en jobb vært x antall kr da. Det er jo helt idiotisk.
Å hvordan skal firma hans betale sine utgifter når det ikke får inn penger på 10++ uker. For det er jo ikke sikkert han har en jobb å gå til etter disse 10 ukene så da går det endaflere uker før han får jobb og så kan man jo ikke gå å be om forskudd når du leier deg ut på denne måten, så da tar det ennå lengre tid før firma får inn penger,og enda lengre tid før han eventuelt kan ta ut lønn igjenn.
Enden på visa er at hvis han tar ut pappa perm må han mest trolig ta å selge utstyr for å betale regningene firma har, og da er vi tilbake der vi var for endel år siden, å det er det ikke vært!

Så for oss hadde det vært best om jeg kunne ta hele permisjon, utfra våres økonomisk situasjon.

Han kan gradere den. Hvordan gjør kvinner det som får barn da?

Ja enig i det. Da kan hver enkelt ta de ukene som passer for dem. Mannen holdt på å klikke av å være hjemme i 14 uker mens noen andre sikkert kunne tenke seg å være hjemme lengre. Burde være unødvendig med egne uker og la folk bestemme selv. Selvfølgelig går det til en viss grad nå. Men som i vår situasjon så orker ikke mannen tanke på å ha pappaperm igjen og jeg er helt enig. Spesielt når det gikk utover både ekteskap og vårt samarbeid som foreldre. Han er kjempe glad for å slippe de ukene denne gangen. Hvis ikke så hadde han måtte tatt dem og da hadde det blitt reprise fra sist. Noen vil jo også ha det omvendt at far er hjemme og mor jobber. Men for oss så passer den gammeldagse måten.

Det er dessverre slik at mange menn møter motstand fra arbeidsgiver mot å ta permisjon. Det er derfor det er viktig at vi har fedrekvote! Jeg jobber i en mannsdominert yrke. Jeg har hørt menn som har fått spørsmål om de MÅ ta pappaperm, og har også opplevd at noen har fått betalt for å ikke ta den...

Når det gjelder selvstendig næringsdrivende handler dette mest om planlegging, man trenger ikke ta ut all permisjonen sammenhengende!

Og pappaer som synes det er kjedelig å være sammen med barnet sitt. Sorry, de syne jeg ikke synd på.

Back
Topp