Fiskeboller.. kan han spise det?

camilla82

Elsker forumet
Vi skal ha fiskeboller i hjemmelaget hvit saus etterpå. Kan minsten på snart 9mnd spise det? Har glemt fra 3åringen var liten alt[8|]

Jeg har egentlig ikke peiling på dette for jeg er førstegangsmamma selv og holder på å finne ut en del av disse tingene, men min første tanke var ; om du lager hjemmelaget hvitsaus er det jo melk i den og jeg trodde man ikke skulle begynne med vanlig melk før 12 mnd alder??? Eller tar jeg feil?

Melken er kokt i sausen så det er helt OK!!! Ville ikke servert det altfor ofte da, pga en del salt - og ikke bruk kraften i sausen - og ikke salt i sausen (resten av fam.en kan jo salte etterpå) så blir det ikke altfor salt. Nate fikk fiskeboller servert på sykehuset når han var 9mnd[;)]

T fikk fiskeboller for noen uker siden, og han ELSKA det[:D] 

Dumt spørsmål -  så da er det greit med melk så lenge den er kokt???

ORIGINAL: Pearl

Dumt spørsmål -  så da er det greit med melk så lenge den er kokt???

Jeg har vanskelig for å tro på dette jeg...

Virker nå litt logisk på meg da, noe bakterier forsvinner sikkert når man koker melka.
Uansett står det oppskrift på både hvit og brun saus til babyer i baby-mat-oppskriftsboka mi....
så de kan da spise dette.

ORIGINAL: TonjeJenta

Virker nå litt logisk på meg da, noe bakterier forsvinner sikkert når man koker melka.
Uansett står det oppskrift på både hvit og brun saus til babyer i baby-mat-oppskriftsboka mi....
så de kan da spise dette.

Nå er jo ikke grunnen til at man ikke skal gi melk til spedbarn faren for bakterier da, men heller at de ikke klarer å fordøye melkeproteinet......... Det er jo derfor morsmelkerstatningen inneholder behandlet melk og ikke bare vanlig melkepulver... I tillegg anbefales ikke melk fordi det fortrenger mer jernrike matvarer som babyen har mer bruk for..  Men jeg fant dette på matportalen :

• Kumelk kan brukes i mindre mengder i matlaging mot slutten av første leveår (ca. 10 måneders alder). Fra denne alderen kan barn også få noe yoghurt og syrnet melk, helst sammen med kornvarer, eller som dessert.
  •  
    Back
    Topp