Fisk!

Hei Hei :)

Jeg var i butikken i stad, kjøpte fisk-uer, har aldri kjøpt denne typen fisk før, men nå som jeg tenkte å koke den, ble jeg veldig usikker på om vi kan spise den????? [&:][&:][&:] Trenger svar fort, hehe

Jeg tror ikke det er noe som tilsier at du ikke jan spise den.. All fisk skal være godt og sunt for deg nå.. Hvertfall det legen min har sagt til meg.. [:)]

God middag og bare kose deg med den. Det er visst bare sånn spesielle fisker, som fersk tunfisk, sverdfisk og sånn vi ikke kan spise. Men for sikkerhetsskyld kan du lese etter på nettet. er jo en del sider der som sier noe om hva vi kan spise. Men kan ikke synes jeg har hørt noe om uer før....

Tror ikke uer skal være noe problem.
Er ferskvannsfisk over 1 kg og litt mer eksotisk fisk som avelilith nevner som vi må være forsiktig med. Uer er saltvannsfisk og ikke noe eksotisk. Ikke er de så store heller. Men er ikke krise om man spiser noen av de fiskene som man ikke bør, det er pga høyt kvikksølvinnhold i store (gamle) fisk at vi ikke skal ha det, men et måltid tror jeg ikke skader så mye.

ORIGINAL: Stjernejenten

Er ferskvannsfisk over 1 kg og litt mer eksotisk fisk som avelilith nevner som vi må være forsiktig med. Uer er saltvannsfisk og ikke noe eksotisk. Ikke er de så store heller. Men er ikke krise om man spiser noen av de fiskene som man ikke bør, det er pga høyt kvikksølvinnhold i store (gamle) fisk at vi ikke skal ha det, men et måltid tror jeg ikke skader så mye.

Også må vi være forsiktig med oppdretts fisk som ørret og laks[;)] og kveite...

ORIGINAL: Diddij

Hvorfor oppdrettslaks og ørret? Blåkveite over 3kg er pga miljøgifter ja.

Hvorfor oppdrettslaks og ørret? Blåkveite over 3kg er pga miljøgifter ja.

Miljøgifter der og tror jeg...men skal sjekke for sikkerhetsskyld...

Ferskvannsørret og sånt kan det vel være i, men oppdrettsfisken er jo i saltvann. [&:] Har iallefall ikke hørt det før. Miljøgiftene akkumuleres, så jo større fisk, jo flere småfisk har den spist og jo mer gift har den i kroppen. Men oppdrettsfisken får jo pellets, som forhåpentligvis ikke får inneholde for mye skummelt.
Men vakumpakket røkelaks/ørret skal vi derimot være forsiktig med, spesielt på slutten av holdbarheten.

Ferskvannsørret og sånt kan det vel være i, men oppdrettsfisken er jo i saltvann. [&:] Har iallefall ikke hørt det før. Miljøgiftene akkumuleres, så jo større fisk, jo flere småfisk har den spist og jo mer gift har den i kroppen. Men oppdrettsfisken får jo pellets, som forhåpentligvis ikke får inneholde for mye skummelt.
Men vakumpakket røkelaks/ørret skal vi derimot være forsiktig med, spesielt på slutten av holdbarheten.

Oppdrettslaksen som "stakk av" utfor Senja her i Troms kunne ikke spises pga av en gift, og det var lenge snakk om at den var farlig for gravide.
Heller ikke veldig bra for "normale" folk...

Her er et lite utdrag:
En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynes egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide.

Men regner ikke med at det er veldig mange her som fisker selv[;)]

Uæææh, uer fisker er så STYGGE! Har dere sett sånne før? Jeg brukte bestandig å kaste den styggen tilbake igjen hvis jeg fikk på kroken!! :P

Selv liker jeg bare ørret og laks, så jeg sliter litt. Hurra for TRAN!

Oppdrettslaksen som "stakk av" utfor Senja her i Troms kunne ikke spises pga av en gift, og det var lenge snakk om at den var farlig for gravide.
Heller ikke veldig bra for "normale" folk...

Her er et lite utdrag:
En del havner og fjorder langs norskekysten er spesielt forurenset. I disse områdene gir Mattilsynes egne kostholdsråd og legger ned omsetningsforbud for fisk og skalldyr. Disse særskilte rådene - som alltid er oppdaterte - er spesielt viktig å følge for gravide.

Men regner ikke med at det er veldig mange her som fisker selv[;)]

Da har de jo ikke lov å selge den. Og det er ikke bare-bare å fiske laks/ørret selv i sjøen, er regler for det nemlig. Og fiskes de i ferskvann/elver så kommer de jo innunder kategorien "ferskvannsørret over 1 kg" i min tankegang.

Så tror vi trygt kan spise det som er i butikkene.

@Goth.mummy: Uer er ikke så gale. Værre med steinbit og breiflabb, vet ikke helt hva som gikk gjennom hodet på førstemann som fant ut han skulle spise de [:D][8D] Men breiflabb er jo beste fisken som finns :D

Back
Topp