First price barn

My heart

Betatt av forumet
Nå har jeg hørt det også..
hvor kommer slike utsagn fra? Helt latterlig at noen kan si det som barn.

Veit kva artikkel du sikte til men du burde legge med link. Det er voksne som lærar barn slike utsagn.

Samme som Cubus barn ?
Man har foreldre som kjøper dyre klær og fjoller opp ungene sine og de blir ofte høy på seg selv på skolen ovenpå de som har arva klær eller Cubus klær til en tredjedel av prisen.

Alt læres som oftest av de voksne .

Aldri hørt om first price barn , jeg kjøper fjerne krokete gulerøtter som er rimligere.... de kommer fra samma jorda. Egg kommer ikke fra et annet rævhøl på høna enn de dyre .... osv. Hva er first price barn ? De som har slik mat hjemme ?

Barn plukker det opp fra hjemmet. Stygge/korttenkte kommentarer om klesmerker, type mat etc foreldre slenger ut uten å tenke på det brukes videre. Som også sees i tråder her.

Samme som Cubus barn ?
Man har foreldre som kjøper dyre klær og fjoller opp ungene sine og de blir ofte høy på seg selv på skolen ovenpå de som har arva klær eller Cubus klær til en tredjedel av prisen.

Alt læres som oftest av de voksne .

Aldri hørt om first price barn , jeg kjøper fjerne krokete gulerøtter som er rimligere.... de kommer fra samma jorda. Egg kommer ikke fra et annet rævhøl på høna enn de dyre .... osv. Hva er first price barn ? De som har slik mat hjemme ?l

Det handler ikke alltid om økonomi og at folk har dårlig råd om de ikke kjøper Cubus klær eller hennes og Mauritz. Det handler som oftes om sunn fornuft og et fornuftig forhold til penger.
Jeg kunne glatt kjøpt Hugo boss eller andre merke klær til barna mine. Men hvorfor skal jeg det når de har gode klær kjøpt på rimeligere butikker? Hvordan vil barna bli når de vokser opp og skal klare seg selv når kun det dyreste og beste er bra nok? Hva med verdier og holdninger? Dette er jo foreldrene som legger opp til.

Ang mat kjøper jeg mye First price, ikke ost.. men grønnsaker og andre ting.
Jeg liker fine klær, gode klær.. men det er ikke alltid de dyreste som er best eller finest.

Mine barn er first price barn og jeg er en stolt first price mamma. Det betyr ikke vi kun spiser first price mat men vi prøver en del produkter og bruker de som funke:)

Det handler ikke alltid om økonomi og at folk har dårlig råd om de ikke kjøper Cubus klær eller hennes og Mauritz. Det handler som oftes om sunn fornuft og et fornuftig forhold til penger.
Jeg kunne glatt kjøpt Hugo boss eller andre merke klær til barna mine. Men hvorfor skal jeg det når de har gode klær kjøpt på rimeligere butikker? Hvordan vil barna bli når de vokser opp og skal klare seg selv når kun det dyreste og beste er bra nok? Hva med verdier og holdninger? Dette er jo foreldrene som legger opp til.

Ang mat kjøper jeg mye First price, ikke ost.. men grønnsaker og andre ting.
Jeg liker fine klær, gode klær.. men det er ikke alltid de dyreste som er best eller finest.
Jeg har allerede vært i to-tre diskusjoner om dette med holdninger og økonomi. Hvordan barna vil klare seg som voksne setter jeg også spørsmålstegn ved. Det er jo en kjent sak at mange ungdommer ikke lærer om privatøkonomi og måtehold, og har de blitt vant til et luksusnivå hjemme, så opprettholder de det med kredittkort når de flytter hjemmefra. Jeg går ut fra at foreldrene da kanskje betaler de ut av knipa, men har man først lært seg en dårlig holdning til økonomi, så er den vanskelig å lære om. Mange barn har skyhøye forventninger, og istedenfor å justere disse ned, så skrur en del foreldre de opp og gir barna dyre telefoner, jakker og snakker nedsettende om rimelige produkter.
Som voksne vil jeg gjette at de da viderefører sine foreldres holdninger til rimelige produkter, og dermed også holdninger til de som kjøper disse produktene. Så kan syklusen fortsette.
Jeg er for øvrig helt enig i at det handler om sunn fornuft og fornuftig pengebruk. Men uansett om det gjelder fornuftig pengebruk eller fattigdom, så er det en uting å gi mennesker/billige merker slike negativt ladede uttrykk, og skape klasseskiller og ideer om at dyrt=vi er bedre.
Det finnes mange mennesker med god og solid økonomi, som lærer barna sine om fornuftig pengebruk og ydmykhet, og så finnes det de som måler alt i penger og skal ha størst og best og se ned på de som ikke har like høyt forbruk. Det er mye merkesnobberi ute og går, og slike holdninger arves.

Aldri tenkt over det er en "ting". Aldri hørt om heller. Her kjøpes det god blanding om det så er first price, merker eller remas egne merker. Det spørs på produktet og om jeg liker produktet egentlig. Ikke alt som er like godt av first price eller remas egne produkter, mens annet er veldig gode derimot. Så går mer i smak og behag her i det hele egentlig.

Synd at alt skal dømmes opp og ned av hva en gjør nå til dags. Til og med noe så uskyldig som hva en handler da. La nå folk handle hva de vil uten blikk. Helt ærlig ser jeg lite etter hva han/hun foran meg i kassa har på rullebåmdet en gang. For jeg står enda og tenker om jeg huska alt jeg tenkte handle i hodet mitt og ramser alt opp i hodet. :p

Det er ikke en greie her vi bor, det er ikke noe jeg hadde hørt om før jeg leste om det så tror ikke det er sååå utbredt.

Det er ikke en greie her vi bor, det er ikke noe jeg hadde hørt om før jeg leste om det så tror ikke det er sååå utbredt.
Jeg har heller ikke overhørt barn kalle andre barn det, men har møtt voksne som har negative holdninger til billige merker kun fordi det er billige merker «og det skal ikke mine barn måtte spise/bruke». Så holdningene har jeg dessverre observert, selv om jeg heller ikke har hørt akkurat dette uttrykket.

Jeg har heller ikke overhørt barn kalle andre barn det, men har møtt voksne som har negative holdninger til billige merker kun fordi det er billige merker «og det skal ikke mine barn måtte spise/bruke». Så holdningene har jeg dessverre observert, selv om jeg heller ikke har hørt akkurat dette uttrykket.
Ja, det starter hos de voksne. Men jeg har heller ikke hørt voksne si akkurat dét... Derimot hører jeg mye snakk om at billig kan være like bra, eller bedre!

Heldigvis ikke et problem her, men jeg har derimot fått kritikk fordi mine unger bare har reimatec uteklær :p fordi det er så dyrt, og ungene har godt av å bruke billigklær :p for meg er det prioriteringer, og jeg prioriterer at det skal være gøy for ungene å være ute. Har aldri kjøpt uteklær til fullpris heller ;)

Heldigvis ikke et problem her, men jeg har derimot fått kritikk fordi mine unger bare har reimatec uteklær :p fordi det er så dyrt, og ungene har godt av å bruke billigklær :p for meg er det prioriteringer, og jeg prioriterer at det skal være gøy for ungene å være ute. Har aldri kjøpt uteklær til fullpris heller ;)
det har vi fått også. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal være greit å sparke oppover men ikke nedover. Dårlige Holdninger til de som har merkeklær læres også av voksne

Last edited:
Fjoller opp ungene? Gjør man Dwt bare fordi man kjøper dyrere klær?
Noen blir nok høy på seg selv, men mange blir ikke det. Spørsmålet er vel også hva som er dyre klær.

Jeg tenker vel det handler mer om holdninger fra foreldre jeg da, selv im man kjøper dyrere klær enn Cubus så betyr ikke det at

det har vi fått også. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal være greit å sparke oppover men ikke nedover. Dårlige Holdninger til de som har merkeklær læres også av voksne
Det skal ikke være greit å sparke verken oppover eller nedover :shy:

Såklart ikke greit å sparke i noen retninger, men sparker man nedover så sparker man på de som er dårligere stilt enn seg selv. Uttrykket «å sparke oppover/nedover» henviser jo til sosial status og maktbalanse. Det er klart værre å sparke nedover enn oppover, om man først skal sammenligne det.

Og så er det kanskje greit å spørre seg selv hvor mange barn som blir mobbet og utestengt på grunn av dyre merkeklær, og hvor mange barn som blir mobbet/utestengt fordi de ikke har disse dyre merkene. Jeg tviler på at det kan sammenlignes.

Synes det er leit at man ikke kan vise avstand til de som sparker nedover uten at noen skal føle seg krenket av det.

Aldri hørt. Men nå er det kun cubus og lindex i nærheten her. Skal man på dyrere steder så må man kjøre minimum 3 mil.

Back
Topp