Fireåring som ikke vil sove

Mammatilto<3<3

Glad i forumet
Novembergull 2017
Vi sliter litt med å få fireåringen til å sove om kvelden. Hun har over en lang periode vært en drøm å legge, men nå har ting snudd seg. Før la vi henne kl. 19.00. Vi leste bok eller fortalte historie, sa natta og gikk ut. Da sovnet hun fort uten noen protester. De siste to månedene har hun bare blitt vanskeligere å legge, og kan styre i senga i 2-3 timer før hun sovner. Hun roper også mye på meg og skal ha kontakt og snakke med meg hele kvelden. Soverommet hennes er vegg i vegg med stua vår. Vi har begynt å legge henne i 19.30 - 20.00 tiden i tilfelle hun ikke var trøtt nok kl. 19.00.Jeg har blitt så sliten av dette at hun nå får med ipaden min inn i senga. Da får hun ligge å se litt på tegnefilm før jeg slår av å sier det er natta. Dette for at jeg kan få noe fred før jeg også må legge meg. Dette er jo ingen god løsning. Er det noen som har samme erfaring, og kanskje har noen gode tips eller triks å komme med til en sliten småbarnsmor? Det skal sies at hun er veldig flink og aldri går ut av sengen sin eller rommet sitt om kvelden :)

Du nevner det da, men ipaden helst bør ut av rommet så fort som mulig, selv om jeg forstår frustrasjonen. Lyset gjør henne mer våken, og skaper dårlige vaner. Hva med at dere roer ned sammen før hun skal legge seg dersom dere har anledning til det? Avslapningsøvelser eller lignende for barn eller lignende, yoga for barn for eksempel som et lite rituale, og forbereder leggingen i god tid. Siste timen før hun legger seg bør heller ikke nettbrett eller mobil brukes nettopp grunnet dette med lyset. Kan lydbok være et alternativ når hun ligger og ikke får sove?

Ellers tenker jeg at det kan være en måte å teste grenser på. Hun ser at det er mulig å få goder ved ikke å sovne. Samtidig som det også kan tyde på at hun er urolig når hun skal legge seg. Er det endringer i livet ellers som kan påvirke?

Håper der finner ut av det ❤️

Sovner hun lettere om du ikke går ut av rommet? Vi sitter sammen med fireåringen til hun sovner, jeg benytter tiden til å strikke, lese eller bare trykke på mobilen, og som oftest sovner hun fort.

Har du spurt henne om hvorfor hun ikke legger seg til å sove?
Sier hun ikke er trøtt og ikke får sove. Hun syntes det ble ekstra vanskelig etter at vi stilte klokken og det er veldig lyst ved leggetid.

Du nevner det da, men ipaden helst bør ut av rommet så fort som mulig, selv om jeg forstår frustrasjonen. Lyset gjør henne mer våken, og skaper dårlige vaner. Hva med at dere roer ned sammen før hun skal legge seg dersom dere har anledning til det? Avslapningsøvelser eller lignende for barn eller lignende, yoga for barn for eksempel som et lite rituale, og forbereder leggingen i god tid. Siste timen før hun legger seg bør heller ikke nettbrett eller mobil brukes nettopp grunnet dette med lyset. Kan lydbok være et alternativ når hun ligger og ikke får sove?

Ellers tenker jeg at det kan være en måte å teste grenser på. Hun ser at det er mulig å få goder ved ikke å sovne. Samtidig som det også kan tyde på at hun er urolig når hun skal legge seg. Er det endringer i livet ellers som kan påvirke?

Håper der finner ut av det ❤️
Tror også det er litt grensetesting på gang. Hun har skjønt at hun kan dra strikken langt. Så må nok bli litt strengere å ta vekk noen av godene. Det er Ingen store endringer i det siste. Takk for mange gode tips. Lydbok var ikke dumt :)

Sovner hun lettere om du ikke går ut av rommet? Vi sitter sammen med fireåringen til hun sovner, jeg benytter tiden til å strikke, lese eller bare trykke på mobilen, og som oftest sovner hun fort.
Prøver dette hver kveld, men hun virker rett og slett ikke trøtt nok. Når hun har holdt på i sengen en stund kommer jeg inn til henne og holder rundt henne til hun sovner.

Vi sliter litt med å få fireåringen til å sove om kvelden. Hun har over en lang periode vært en drøm å legge, men nå har ting snudd seg. Før la vi henne kl. 19.00. Vi leste bok eller fortalte historie, sa natta og gikk ut. Da sovnet hun fort uten noen protester. De siste to månedene har hun bare blitt vanskeligere å legge, og kan styre i senga i 2-3 timer før hun sovner. Hun roper også mye på meg og skal ha kontakt og snakke med meg hele kvelden. Soverommet hennes er vegg i vegg med stua vår. Vi har begynt å legge henne i 19.30 - 20.00 tiden i tilfelle hun ikke var trøtt nok kl. 19.00.Jeg har blitt så sliten av dette at hun nå får med ipaden min inn i senga. Da får hun ligge å se litt på tegnefilm før jeg slår av å sier det er natta. Dette for at jeg kan få noe fred før jeg også må legge meg. Dette er jo ingen god løsning. Er det noen som har samme erfaring, og kanskje har noen gode tips eller triks å komme med til en sliten småbarnsmor? Det skal sies at hun er veldig flink og aldri går ut av sengen sin eller rommet sitt om kvelden :)
Å nei! All sympati! Vi har hatt det slik med treåringen og løsningen ble å legge en halvtime tidligere etter vi snudde klokka.

Har dere lystette gardiner på rommet hennes? Får hun ut nok energi på dagtid? Har du prøvd å sitte på en stol rett utenfor rommet hennes? Nå vet jeg ikke når dere står opp om morgenen, men kan det være verdt et forsøk å stå opp en halvtime tidligere? 4åringen min må stå opp seinest 06.30 hvis han skal legge seg 19.30-20. Står han opp kl 7 er det ikke natta før 21-21.30.

Lystette gardiner og lydbok er vel egentlig de beste tipsene jeg har :)
Vi har forsikret oss dobbelt, så vi har lystett rullegardin og lystette gardiner :p
Vi hadde en periode med lakenskrekk fra besøkshjem barnet i den alderen og begynte med lydbok. Bruker spotify og en gammel mobil, så den står på til vi slår av.
Nå liker barnet å høre på lydbok mens hen leker på morningen også :)

jeg ville lagt henne litt senere og kanskje stått opp litt tidligere, eller prøvd å legge tidligere i tilfelle hun er overtøtt, jeg hadde også kutta alt av skjerm etter kl 17, jeg ville lagt meg sammen med henne, snakket om dagen, lest ei bok og hørt lydbok sammen med henne til hun hadde sovna.

Her blir det mer tull hvis femåringen vår får se for mye på TV. iPad kutta vi ut for et år siden da han slo seg fullstendig vrang når vi ba han slå av. Fikk lov innimellom å låne iPaden i senga, men da sovna han aldri. Så her er det minst mulig skjerm og mest mulig ute. Han sovner tvert når han legges mellom 19 og 19.30 fordi han er sliten etter en lang dag i bhg og ute med oss resten av dagen. Han prøver seg noen ganger med at han ikke er trøtt, men sovner likevel i løpet av noen minutter:P

Barn er jo forskjellige, men her er det alltid mest problem med fireåringen når det blir litt for seint før hun kommer seg i seng. Hos oss fungerer det best når hun får masse frisk luft, minst mulig skjerm, og kommer seg i seng til 18.30. Men: i perioder har alle barna her hatt ekstra behov for nærhet og kos. Kan det være en sånn periode? Kan det hjelpe å være litt ekstra oppmerksom på å gi tom for tid på fanget og gode ord i løpet av dagen? Her har vi noen perioder der det er ekstra behov for det. Har heller ikke hatt særlige restriksjoner ift å få lov til å ligge litt i sengen vår for å få litt ekstra trygghet - så lenge det ikke blir rutine.

Back
Topp