Finnes det noen ordning?

Pallar

Elsker forumet
Til dere som enda ikke har lest noen innlegg fra meg vil jeg kort oppsummere:
Sønnen min på 4 (5 til høsten), har epilepsi. Han fungerer tilsynelatende normalt. Men med sykdommen følger det med noen indirekte vansker. Han har konsentrasjonsproblemer, trøbbel med motorikk, dvs svak i hender og føtter, noe som medfører trøbbel med å håndtere kniv og gaffel, sykling, klatring, på/avkledning osv.

Han viser enda ingen tegn til interesse for å gå på do. Dette plager meg stort, da vi har jobbet med det i over 2 år, og prøvd alle mulige metoder. Samt vært meget oppmuntrende hele tiden. Han bruker bleie på heltid.

Han er uhmm.... hva skal man si... ett "vanskelig" barn, siden det antageligvis sliter en del på selvtilliten hans å se at alle andre barna får til ting som han ikke klarer. Dermed er han ekstremt glad i oppmerksomhet, av alle slag. Dette innebærer en del uønskede situasjoner i løpet av en dag.

Vi løper inn og ut av sykehus hele tiden, PPT, familiekontoret, fysioterapaut osv. Jeg er sliten av å være mere hos diverse helseforetak, enn på jobb. Sambo har en vanskelig sjef, og gidder heller ikke gjøre noe med situasjonen. Får derfor meget lite hjelp fra han i forhold til å dra på sykehus/lege osv.

Vi har også en sønn til på snart 3, som nylig har fått påvist skade på synsnerven. Vet ikke om dette innebærer flere sykehusturer, men sjansen er vel der.

Er det noen som helst mulighet for å få støtte av nav til å få fri en eller to dager i uka, slik at jeg kan få følge opp sønnen min??

Ja det finnes enn ordning for dem som har kronisk syke barn. Men dette kommer ikke fra NAV, men kommunen. Du kan søke om omsorgslønn fra kommunen din. Min søster har ett kronisk sykt barn å mottar 30% omsorgslønn. Det hjelper litt da:)

Du kan også søke på noe som heter hjelpestønad. Den er gradert i 4 alt etter hvor alvorlig problemene er. Da får du en fast sum i måneden uavhengig av hvor mye du arbeider.

I tillegg kan du ved behandling på sykehus som krever at du må ha fri en hel dag få pleiepenger ( så slipper jobben å betale).

Du kan også søke om utvidet rett til å være hjemme og få dobbelt antall syke barn dager.

Jobben din kan også søke nav om å få dekket alle dine fraværs dager pga kronisk sykdom.

Tusen takk for svar :)

Back
Topp