Finnes det en lov - ang kattunger.

gutt09jente11

Forumet er livet
Finnes det er norsk LOV om at kattunger skal være hos mor til de er 12 uker gamle..

Er så drit lei alle de 6-10 uker gamle kattungene som det myldrer av på facebooksider... GRØSS!

Hjelper ikke hva jeg sier, for de MÅ bort.. TENK før du sender ukastrert katt ut, men skulle gjerne linket til noe så jeg slipper å komme med hele peptalken min hver gang, ikke at det hjelper på de som gir bort, men kanskje de som ønsker seg katt leser det. dagens sukk

Nei ...tror dessverre ikke det ..

Finnes det er norsk LOV om at kattunger skal være hos mor til de er 12 uker gamle..

Er så drit lei alle de 6-10 uker gamle kattungene som det myldrer av på facebooksider... GRØSS!

Hjelper ikke hva jeg sier, for de MÅ bort.. TENK før du sender ukastrert katt ut, men skulle gjerne linket til noe så jeg slipper å komme med hele peptalken min hver gang, ikke at det hjelper på de som gir bort, men kanskje de som ønsker seg katt leser det. dagens sukk
Får helt vondt inni meg selv :(

Meld fra til mattilsynet, de har regler og rettningslinjer tror jeg. Helt sykt at folk gjør sånt! Men det er alderen 8-10 uker de henger i alle gardiner og er helt bananas, så er nok derfor..

Skjønner ikke de som gir bort kattunger så tidlig. Vi hadde valper på hunden vår (planlagte, reinrase) å vil si det er mye mer arbeid med 8 valper en 8 kattunger. Ville aldri solgt de før de var 12 uker. Idiotiske mennesker som kun tenker på seg selv

Dessverre er dette ikke en lov i Norge, bare en anbefaling fra Mattilsynet.
I Sverige er det en lov.

det ee så forbanna irriterende med ukritisk hjemmeavl. Heldigvis kan man mwlde en bekymring til Mattilsynet hvis noen ukritisk avler på katta si. Det we et stort problem i Norge med katter, så MELD I VEI!

Som de øvrige her sier så finnes det ikke en liv, men en veileder som myndighetene skal benytte for å fastsette om det skjer vanskjøtsel. Retningslinjene gir konkrete eksempel på hva vanskjøtsel er, samt generelle beskrivelser av hvilke behov dyrene har som skal møtes. Det kan godt hende noen i veilederen treffer det du etterspør.

Det finnes ingen norsk lov om det nei.
Mattilsynet gir dette svaret: "Det er ikke straffbart å gi bort kattunger som er under 12 uker, men som en generell anbefaling bør man vente til de er 12 uker før de gis bort."

Back
Topp