Finnes det behandling for gjentatte spontanaborter?

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Tom fostersekk på ultralyd i dag, og brukt ettermiddagen på å ha rielignende smerter og store blødninger. En klassisk spontanabort altså. Dette er den 8. Gangen det skjer på fire år.

Forrige graviditet endte i baby, men jeg kan ikke sette fingeren på hva vi gjorde riktig da i forhold til de andre gangene. Jeg ble sykemeldt med en gang pga plager, kan det ha hjulpet å holde han inne? Det er skikkerlig frustrerende når det skjer gang på gang. Vi rekker akkurat å begynne å glede oss før det går galt.

Legen skylder på overvekt, og jeg forstår at det kan utgjøre en risikofaktor. Men jeg var tyngre den gangen det gikk bra. Jeg har mistet både når jeg har vært 60kg og 100kg, jeg ser ingen klar sammenheng der. Jeg er nå ca 8kg fra normalvektig bmi, og synes ikke det er så ille. Det er ingenting opplagt feil med livmoren min, annet enn at jeg sist gang hadde livmorhalssvikt, men den var lukket og fin nå.

Dette ble langt. Men spørsmålet er som overskriften: finnes det noen behandling? Noen tiltak som kan gjøres neste gang? Noen med erfaring?
 
Jeg vet dessverre ikke, men håper det er noen andre kloke her med kunnskap. Trist å høre at det har endt slik så mange ganger for deg ❤️
 
Hat du sjekket ut om du har problemer med stoffskiftet? Kan ikke lavt stoffskifte gi BO?
 
Du har rett på utredning tror jeg om det er så mange?! :)
 
Etter tre på rad skal du henvises av fastlegen til fertilitesavd på sykehus. Så er det opp til de å kalle inn deg og mannen for utredning.
Vi var gjennom det høsten 2018 etter 1 sa og 2 ma i 2 trimester. Ble gravid to ganger med støttemedisiner, endte også i sa. Tredje gang tok jeg kun blodfortynnende og da satt den til slutt. :)

Be fastlegen henvise deg, og lykke til ♥️
 
Ja, det fins behandling.
Etter 3 påfølgende spontarnaborter har man krav på å bli utredet på sykehus.
Vi mistet 3 stykker mellom de 2 eldste, var på utredning.
De fant ikke ut hvorfor det skjedde, men ga meg en medisincoctail som pleier å virke, og vips så kom frøkna.
Mistet 2 mellom de yngste, fikk de samme medisinene igjen, og minstemann kom.

Jeg var forresten også overvektig på det tidspunktet, og da mye mer enn 8 kg
 
Vi hadde utredning på sykehus. Da tar de blant annet kromosomprøver av deg og partner, og sjekker stoffskifte etc. Det kan ta noen måneder å få innkalling så mange velger å prøve videre mens de venter. Da jeg hadde mistet femte gangen fikk jeg henvisning til privat gyn av fastlegen og ble fulgt opp i de andre graviditetene.
 
Ja, det fins behandling.
Etter 3 påfølgende spontarnaborter har man krav på å bli utredet på sykehus.
Vi mistet 3 stykker mellom de 2 eldste, var på utredning.
De fant ikke ut hvorfor det skjedde, men ga meg en medisincoctail som pleier å virke, og vips så kom frøkna.
Mistet 2 mellom de yngste, fikk de samme medisinene igjen, og minstemann kom.

Jeg var forresten også overvektig på det tidspunktet, og da mye mer enn 8 kg
Hvilke medisiner var det?:)
 
Mistet flere ganger veldig tidlig. Tok blodprøve som viste at jeg har en sykdom som gjør at jeg mister i sa mye lettere. Ble satt på blodfortynnende sist svangerskap, det gikk bra
 
Back
Topp