Finne søvnen selv

40 min??=O Håper jeg kan holde ut det..Var det sånn hysterisk grining`? Løftet dere henne opp? snakket? sang?

Så bra at det kun tok 3 kvelder, håper på det samme :)
Våre har gjort det samme når vi har sluttet med flaske, da er det pappaen som har tatt avvenningen, for jeg er nok litt for svak. Pappaen har vært på rommet, sunget, tatt de opp om de blir hysteriske og lagt de ned igjen, og bare synget eller nynnet helt rolig. Det har tatt lang tid de første gangene men kortere og kortere for hver dag. Våre fikk 6-8 melkeflasker på det meste en periode, da hadde de nesten snudd døgnet matmessig. vi satt oss først mål om å kutte til en melkenattaflaske, så kuttet vi ut nattaflaska med vann.

Så godt å høre at det gikk seg til :) Brukte dere lang tid? Hvis hun våknet i løpet av natten så repeterte dere samme metode?

Vi drev på i 1 kveld :) Om hu våknet på natten gjorde vi det samme, men da var det kun pappaen som gikk inn :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Last edited:
Jeg tror det handler litt om å "øve" på det :)
Også er det veldig individuelt fra barn til barn. Lillesøster på 10 uker kan finne søvnen selv, og er rolig når hun blir lagt. I sengen. Storesøster var ikke sånn!

Det letteste er jo å aldri begynne med å bruke pupp, flaske, byssing etc for å få babyen til å falle til ro. Jeg gjorde denne "feilen" med første barnet mitt og angret litt på det. Har nå en 3 mnd gammel baby som jeg bare legger ned når han skal sove, og da sover han .. Kommer nok også an på babyen, men eneste rådet jeg har er å prøve å avvenne babyen din med ammingen som søvn"medisin". Gi han et godt bad, gjerne med blåfarge i, før leggetid, det er søvndyssende..

Jeg ammet på sengen og så la jeg lillemor i sengen mens hun var våken. Så gikk jeg bare. Har aldri bysset henne i søvn. Begynte hun å gråte så gikk jeg inn og roet henne ned, så la jeg henne ned igjen mens hun var våken.
Hun ble heller ikke vant til å bli trillet i søvn, da de første månedene bodde vi på en kronglete plass, pluss at det var litt andre greier som foregikk. Jeg vet ikke om det vi har gjort har hatt effekt, eller om hun bare er en soveunge, men vi har kun soveproblemer i perioder med utviklingssprang o.l.

Kjekt å lese at dere har fått det til :)

Du skriver han gråt rasende, hvordan roet dere han ned?her kan Lillegutt bli veldig sint..

Vi har tatt det veldig gradvis. I starten tok vi ham opp til han roet seg og la ham ned igjen. Dette måtte gjentas maaange ganger i starten, men etter hvert avtok den sinte gråten. Neste skritt var å legge en hånd på ham og lage rolig hysjlyd. Etter en stund holdt det å bare legge hånda på ham. De siste kveldene har vi sittet der i fem minutter uten å lage lyd eller røreham. Han har ikke grått, men prater litt og så sovnet :-)

Haha:p

Han er 8 mnd. Blir ammet i søvn. Vi har hatt faste rutiner hele tiden med kveldsstell, sang og kos. Nå får han og grøt på kvelden. Har veldig lyst at far og skal kunne legge Lillegutt og at jeg ikke blir så låst på kvelden:)

Jeg ville fortsatt å amme han på kvelden, rutiner og trygghet er det viktigste for at de ikke skal bli uvenn med senga og leggetid. Etterhvert vil han ikke sovne ved puppen lenger og legges i "halvsøvne" ned i sengen. Du kan eventuelt vekke han ved å løfte han opp før du legger han ned i sengen så han sovner der igjen. Hvis han tar flaske kan pappaen legge han - men da gjøre det på lik måte som deg bare med flaske istedenfor pupp.

Back
Topp