"finne roen" - tips?

muffinsdronningen

Glad i forumet
Er det noen som har noen tips til hvordan de kan finne roen selv. Nå må jeg bysse eller puppe før han kan legges i sengen... men kan ikke forsette sånn....

på kvelden har vi faste rutiner...
 
følg rutinen din og bare legg han i sengen, er han urolig/griner så holder du en hånd på brystet hans, stryker han over nesen, synger, ja bare vis at du er der. etter noen dage eller mer så går det seg nok til :)

er ikke fan av ferber metoden, men så lenge de vet at du er der(hører,ser, lukter, kjenner) så tar de ikke skade av å ligge å grine! 
 
Vi har hatt det problemet vi og.. og vi har hatt enkelte kvelder som har dratt ut noe ekstremt. Noen kvelder har ikke vesla sovnet før elve halv tolv.. og det er jo alt for seint...

Men i går tenkte vi å prøve noe som jeg hadde lest i det siste BAM bladet. Og det er det som blir skrevet over.. Man skal aldri forlate rommet om barnet er urolig, men derimot være i nærheten av barnet slik at det ser deg. Men det skal legges våkent i egen seng og sovne selv..

Jeg benket meg i senga med pc og ipad og stålsatte meg i går på å sitte en stund.. Men det som skjedde var at vesla roet seg ned og faktisk sovnet av seg selv etter ca 30 min.. Jeg måtte putte smokken inn et par ganger og stryke litt på kinnet, men tok ho ikke opp.

I dag skjedde akkurat det samme.. Utrolig kjekt!!!
 
men lar dere de ligge der når de griner? jeg er ikke fan av grinekur, men det er noe annet når man er til stedet. men han blir virkelig illsint, og vanskelig å roe ned. men kanskje jeg har gitt etter for tidlig... er bare så fælt å se han bli helt rød å skrike sånn.
 
Vi er nå på dag 3 og hun har sovnet etter ca 30 min sutring av og på..  Om hun ikke vil ha mat med en gang må jeg ofte inn å gi hun pupp om det er far som sitter på soverommet..

Vesla vår bli og skikkelig ilsint, men hun tar smokk og da roer hun seg etterhvert når hun får smokken og i hysjer...
 
tok en halvtime idag, men måtte løfte han opp og roe han ned.... han tar ikke smokk

tar dere de opp når de illskriker? etter hvor lenge?
 
Personelig ville jeg tatt barnet opp og roet det ned, lagt det tilbake i våken tilstand, gjentatt om/når barnet igjen blir veldig urolig. Ellers har vi hatt stor hjelp av en app på ipaden som en kan velge ulike lyder, som bølgeskvult og fossefall - veldig beroligende!
 
Her har lillemann lagt seg mellom 19 og 22 i lengre tid, men nå den siste uken har det vært stabil ca kl 1930, og han sover som regelt innen kl 2000. Men noen dager roer han seg ikke ned med en gang. Prøver på å sutre litt da bruker jeg å pjuske ham i panna, kanskje synge litt. Men mange ganger er det nok å legge hånda over deler av ansiktet. Uten å dekke nese eller munn. Jeg legger hånda ved kinnet hans, så snur han seg så han "gjemmer" mer av ansiktet i hånda. Tydeligvis noe han finner beroligende. Kanskje for at han da får kjenne lukten og varmen av meg veldig nært...
Men noen ganger legger jeg meg i min seng med en hånd gjennom sprinklene hans og holder han i en hånd. Kan også være nok å bare sittei min seng, så han ser meg. Forlater han aldri mens han gråter.
Gråter han skikkelig tar jeg han opp, tar med dynen hans, og setter meg på sengekanten vår å roer ham ned. Passer på at han er skikkelig rolig, men ikke sovnet, før jeg legger ham tilbake.

Min far var her igår, å da dreiv lillemann å spytta ut smokken ØRTEN gang, før han fant roen.... tro hva pappa tenkte mens jeg sprang att og frem..hehehehe... Han får tenke hva han vil, men den gråtekuren står jeg lett over!

 
Jeg tar også opp Jento om ho er illsint og hylskriker for da vil ho ikke ta smokken.. Men på kvelden er det som regel ikke det med mindre hun er sulten. Er litt små sutring vil jeg kalle det.. Men det viktigste er vel egentlig og aldri forlate barnet så lenge det gråter :)
 
her varierer det veldig på hva som funker, dette er hva vi prøver med i nogelunde riktig rekkefølge:
- sutt
- annen type sutt
- flaska
- vann
- sussi (en kosebamse mus fra ikea)
- annen kosefille (en med hode og ører)
- ligge på siden/tilbake på ryggen
 
har spurt flere HS'ere nå, og de fleste sier at man skaL begynne å la de lære å finne roen selv, men ikke skrikekurer. men en sa at de forsatt trengte nærhet og byssing til 5-6 mnd alder.

vi har store problemer med å roet han ned, han kan godt ligge i 10 minutter, men så hylskriker han og vil ikke roet seg.....
 
Sitter du der med han, eller går du ut av rommet? Jeg sitter på soverommet f.eks. med ipaden selv om hun er rolig og til hun sovner. Hun mister smokken endel før hun sovner så til hun klarer å putte den inn sjøl så velger jeg å sitte på soverommet til hun har sovnet
 
jeg sitter der, men tilslutt blir han lei....
 
Back
Topp