Finne hjertelyd med doppler

Mammaatil1

Forumet er livet
Septemberhjertene 2018
Oktoberfruene 2018
Er det noen som har funnet hjertelyd med doppler hjemme? Hvor langt var du på vei når dere fant den? Og måtte dere lete lenge?

Var 15+1, ble mye leting. Har kun funnet det den dagen, ikke dagene etterpå

Jeg fant den i uke 14 og 16, men lyden var ganske svak og ikke så lett å finne. Jordmor fant med en gang. Ble egentlig mer stresset av å bruke doppler siden lyden var svakere enn hos jordmor :nailbiting:

Jeg fant den da jeg var 10-11 uker, måtte lete lenge... hørte ca 1 gang i uka til jeg begynte å kjenne sikkert liv [emoji5]

9+4 og funnet den hver gang etter det. Legen slet litt med å finne den i uke 14, men fant den hjemme etter timen [emoji4]
Nå kjenner jeg liv hver dag så nå trenger jeg ikke høre mer [emoji4]

Fant den 8+3, men slet med å tro på det siden det var så langt borte. Ettersom det var sånn i mange uker tror jeg det har med polstringen min å gjøre.
Fastlegen lyttet på kontroll 13+1. Sa han trodde det var litt tidlig, men kunne gå siden jeg ikke er førstegangs. Traff rett på.

Husk å ha UL-gele, aloe era eller liknende til å lede lyden. Kan hende du må lete lenger ned enn du tror

Lette ganske langt ned ja, men må man ha gelé, kan man ikke bruke en krem/body loation?

Lette ganske langt ned ja, men må man ha gelé, kan man ikke bruke en krem/body loation?
Skal funke det og, må bare ha noe som kan lede lyden.

også kan det hende du bare får den inn noen få sekunder før den forsvinner igjen. Blir lettere etter hvert

Jordmor fant ikke hos meg i uke 13. Legen sa hun kunne høre hjerteslagene til babyen bak mine i uke 14. Hun mistet lyden ganske med en gang, men hun mente bestemt hun hørte den. Har ikke brukt doppler selv, så veldig spent på OUL nå til fredag. Er da 17+3

Kjøpte dopler rundt uke 13, prøvde 2-3 ganger den uka, uten hell. Prøvde på nytt uke 15/16 og da fant jeg det jeg er 99% sikker på at var hjerteslag - det hørtes ganske likt ut som hos jordmor - men jeg mistet det igjen så fort jeg bevegde litt på meg, og fant det ikke igjen etterpå, heller ikke de par neste gangene jeg prøvde.

Mener å ha lest et sted at man aldri skal bruke den mer enn 5 minutter av gangen/om dagen, så da blir det ikke veldig mye tid til å lete hver gang.

Kjøpte dopler rundt uke 13, prøvde 2-3 ganger den uka, uten hell. Prøvde på nytt uke 15/16 og da fant jeg det jeg er 99% sikker på at var hjerteslag - det hørtes ganske likt ut som hos jordmor - men jeg mistet det igjen så fort jeg bevegde litt på meg, og fant det ikke igjen etterpå, heller ikke de par neste gangene jeg prøvde.

Mener å ha lest et sted at man aldri skal bruke den mer enn 5 minutter av gangen/om dagen, så da blir det ikke veldig mye tid til å lete hver gang.
Hvorfor skal man ikke bruke den mer enn 5 min om gangen?

Hvorfor skal man ikke bruke den mer enn 5 min om gangen?

Jeg er ingen ekspert, det var bare noe jeg leste et sted for lenge siden, og tenkte at antagelig var en grei regel. Jeg googlet det litt nå og fant blant annet denne siden: http://www.masu-ultrasound.com/online-journal/statement-on-the-safe-use-of-doppler-ultrasound/

During 11‐14 week scans (or earlier in pregnancy)

3. When performing Doppler ultrasound, the displayed Thermal Index (TI) should be less than or equal to 1.0 and exposure time should be kept as short as possible (usually no longer than 5‐10 minutes) and not exceed 60 minutes.

Mulig at de refererer til et sterkere apparat enn vanlige hjemme-doplere i dette punktet, dog.

Back
Topp