Finne hjertelyd i uke 6 selv?

Tviler jeg altså... Jeg var til jordmor for første gang i uke 14, og hun ga da beskjed om at jeg måtte ikke bli stressa om hun ikke fant den, for det kunne ennå være litt tidlig. 

Teite kjerringer som svarer deg her TS!!
Eg tror på deg eg... Legen fant min i uke 8 sist og ifølge ul-terminen så ble det egentlig uke 7!!

ORIGINAL: Labambie

Det er vel så og si umulig. Hjertet begynner å slå en gang i uke 6+. Og det er så lite og så langt inni at nei.. Du finner ikke det fra utsiden. Med mindre hu har stappa doppleren oppi hufsa? 

Min eks. veninne mente hun kunne kjenne hjertelyden selv hun i uke 6-7...  DET er bal mål det[8|][X(]

Jeg fant den selv i uke 8-9, og da var jeg visst ikke så langt på vei likevel fant vi ut senere, så det er nok mulig for noen. Jordmoren fant den og tidlig.

Noe bastant, konkret svar på dette finnes nok heldigvis ikke!

ORIGINAL: kasandre

Eg tror på deg eg... Legen fant min i uke 8 sist og ifølge ul-terminen så ble det egentlig uke 7!!

Fordi de ikke er enige så er de teite? [&:] Hyggelig du da.....

ORIGINAL: ¤Stumpen¤

ORIGINAL: Qualitas

Nei, fordi de skriver det nedlatende og som om ho er heilt bortreist å tro ho kan finne hjertelyden så tidlig. Hadde det bare stått; "det er eg ikkje sikker på" eller " det kan hende, men veit ikkje om det er mulig"...
Mener jo ikkje alle er teite, men de som skriver på den måten, de syns eg er teite ja!

Eg er faktisk en veldig hyggelig person [;)]

Nei, fordi de skriver det nedlatende og som om ho er heilt bortreist å tro ho kan finne hjertelyden så tidlig. Hadde det bare stått; "det er eg ikkje sikker på" eller " det kan hende, men veit ikkje om det er mulig"...
Mener jo ikkje alle er teite, men de som skriver på den måten, de syns eg er teite ja!

hvorfor skrive det når man VET at det ikke er mulig?[:-]

ORIGINAL: Lillesnille

hvorfor skrive det når man VET at det ikke er mulig?[:-]

Hva er ikkje mulig? Å finne hjertelyden tidlig? Det ER mulig du!

Her er en link til en video der jeg har funnet hjertelyd i uke 7+2 (7+1 iflg UL-termin)

Man ser ikke at alle slagene kommer inn, men man hører det tydelig. Hører også min egen puls slå i bakgrunnen i en mye saktere rytme.

Så det går ihvertfall an i uke 7 (jeg er annengangs, da)

http://img717.imageshack.us/i/uooh.mp4/

Det er virkelig ikke mulig å finne den "gjennom" bein..

Både legen min og jordmoren min frarådet å bruke sånne hjemmetester sjøl, da de gir feil svar ca 90% av gangene.
Man er ikke vant med å bruke sånt og det er ikke så lett å finne hjertelyden heller.

At du "fant" hjertelyden i uke 6 er mere tvilsomt. Hjertet e så vidt begynt å slå da.
Du kan lett få inn din egen puls og være litt oppkava fordi du testa deg selv.

Nei, det har du så rett i! Men da er det jo bra at bekkenbeinet(skambeinte) ikkje totaltskjermer livmora og  at det går an å presse inn proben(hodet av doppleren/ul apparatet) sånn at man kan treffe mer presist på kanten av livmora. Hos normalvektige skal dette gå an, hos overvektige er det såklart vanskeligere.

Nei, det har du så rett i! Men da er det jo bra at bekkenbeinet(skambeinte) ikkje totaltskjermer livmora, og at det går an å presse inn proben(hodet av doppleren/ul apparatet) sånn at man kan treffe mer presist på kanten av livmora. Hos normalvektige skal dette gå an, hos overvektige er det såklart vanskeligere.

ORIGINAL: Sofie.

Både legen min og jordmoren min frarådet å bruke sånne hjemmetester sjøl, da de gir feil svar ca 90% av gangene.
Man er ikke vant med å bruke sånt og det er ikke så lett å finne hjertelyden heller.

At du "fant" hjertelyden i uke 6 er mere tvilsomt. Hjertet e så vidt begynt å slå da.
Du kan lett få inn din egen puls og være litt oppkava fordi du testa deg selv.

Et hjerte som slår, er vel et hjerte som slår! Ikkje sant??! [8|] Og da skal det i realiteten være mulig å finne hjerteslag om man treffer livmora [:)]

Her letet JM på kontrollen nå...13+5...hun sa vi måtte iKKE få panikk om hun ikke fant den..for det er såppas tidlig og de kan fortsatt gjemme seg laangt nedi der..og når de ligger så langt nede..så gjemmer den seg under bein..og en doppler klarer ikke å søke igjennom bein...
men hun fant den heldigvis..[8D][:D]

Folk er forskellige, det er ikkje alle som kan finne hjertelyden så tidlig mye pga anatomiske faktorer. Eg prøvde idag med dopplerapparat(jobber i legevakt), men fant ingenting. Skal prøve igjen om et par uker, men eg er klar over at eg kanskje ikkje er like heldig denne gangen, som sist da legen fant den i uke 8 [:)]

når man er 6 uker på vei så er nok hele livmora så å si dekka av bein.. og ingen anatomiske faktorer gjør at man kan presse en doppler så langt inn.. hei skål..

Back
Topp