Fem år siden sist, men var en bra opplevelse!
Våknet ca halv fire på morgenen av at jeg måtte noe veldig på do, kom meg ned rett utenfor toalettet før vannet fosset ut med et svært plask!
Fikk tisset, tørket opp fostervannet før jeg ringte føden.. Fikk beskjed om å komme oss innover når vi hadde fått levert de andre barna fra oss..
Vi var vel på føden ca 6.30, da hadde jeg tre cm åpning. Fikk klyster, og tildelt fødestue.. Dessverre var det midt i juli, og måtte pent ta til takke med den eneste fødestua uten egen dusj... Jeg sto oppreist omtrent hele tiden, hang over senga som var hevet en god del, og fikk lystgass.. Var kun ved undersøkelsene jeg var oppe i senga...
Rundt kl 10 stakk de hull på vannsekken igjen, og da ble det mer fart på riene igjen, var vel en 7 cm da.. Rett rundt kl 12 var det full åpning og klart for pressrier.. 10 min tok det fra pressrier til hun var ute, mot 1 time sist..
Merket meg god hjelp i 'finskegrepet' og nærmest ba jordmor om å støtte opp konstant... Ble mindre smertefult med motpress..
8 timer fra start til slutt, en god arbeidsdag.
Brukte forøvrig kun lystgass, mistenker at det i hovedsak hjalp pga rett pusting... ;-)