Fine fødselshistorier?

Med lillegutt på snart 3 år hadde jeg en kjempe fin og rask fødsel til å være førstegangs synes jeg. Våknet 05:40 av at slimproppen gikk, 8 dager før termin. Det føltes ut som om jeg hele tiden lakk litt fostervann, så fikk komme inn på føden for en sjekk i 9-tiden. Det viste seg at det lakk litt, men de var usikre på om det var fostervannet eller resten av slimproppen som kom. Fikk beskjed om å komme tilbake neste dag kl 08 dersom riene ikke hadde startet, og evt bli satt i gang. Vi bestemte oss for å fremskynde frisørtimen min, starte på fødselsbagen og handle inn litt mat. Kom hjem fra frisørtimen 12:20 og 12:30 gikk vannet med et lite plask og det var så vidt jeg unngikk sofaen. Første merkbare rie kom 13:15 og kl 14 dro vi inn på føden. Da var smertene altfor sterke og ingenting hjalp. Riene kom hele tiden og jeg fikk så vidt kommet meg gjennom en før den neste kom. Ble sjekket rett før kl 15 og hadde da 6 cm åpning. Kl 16 merket jeg pressetrang og 16:37 ble "lillegutt" født - 4000g, 50 cm lang og 35 i hodeomkrets :) Klarte meg med bare lystgass og slapp unna med 2 pyntesting. Så vil si jeg var heldig med fødselen og kan ikke klage på bare 3t og 22min med rier.

Veldig spent på denne fødselen, om den går kjappere eller om jeg får slappe av litt mer mellom riene.

Jeg hadde en ganske grei fødsel med min første. Jordmor sa at den var etter skoleboka.
Startetet mensmurringer og menssmerter på dagtid. Hadde null peiling på hvordan det sto til med meg i forhold til moden osv, så dro inn på føden 6 dager etter termin (lang reisevei og vi skulle i nærheten likevel så håpet på "trivselskontroll") Jordmor strippet og sa jeg hadde 2-3 cm åpning (dette var ca kl 13) og at jeg kom sikkert til å kjenne mer tak utover ettermiddagen pga strippinga. Det stemte, kom hjem og lå på sofaen resten av ettermiddagen med rier eller menssmerter fra hel....e som det kjentes ut for meg.
Ca kl 22 var vi inne på sykehuset igjen og jeg hadde 5 cm, rett på fødestua. Synes tiden gikk veeldig fort og plutselig fikk jeg pressrier. Etter nesten en time med pressing kom lillegutt ut. Da var kl 0140.
Veldig kjapp og grei fødsel til å være første gangen og er veldig fornøyd når jeg tenker tilbake :-) Vondt ja, men fikk heldigvis til å la kroppen jobbe og hadde fullt opp med å puste (gubben hjalp meg masse).
Håper på noe lignende denne gangen også. Lykke til :-D

Her er 2 fine til dei som gruer seg ;)
1 mann kom 12 dager på overtid, våkna med vondt i magen. Ringte på føden og dei ville sjekke meg hadde vondt hvert 5 min. Hadde berre 5 min kjøring til sykehuset, Kom inn på føden og hadde 9 cm opning. Fekk ein varm dusj og måtte i seng. Etter 4 pressrier og 20 minutter kom gutten på 3690g :)
2 mann gikk vatnet i veke 35+4
Men det sjedde ingenting.
Dagen etter ble eg satt i gang med drypp, etter 1 time med drypp hadde eg 9 cm opning og fødselen var i gang. 20 min seinere kom jenta ut :)
Raske fødsler der altså.
Håpar på rask fødsel nå og, lykke til.

12 dager før termindato våknet jeg kl 05.30 av at jeg måtte gjøre mitt fornødne. Gikk på toalettet, og da jeg la meg i senga igjen gikk vannet. Jeg våknet pappaen og sa at jeg tror vannet gikk. Trøtt som han var spurte han om jeg var sikker på at jeg ikke hadde tisset på meg.. Men det hadde jeg altså ikke. Ringte føden og fikk komme på sjekk kl 14 om jeg ikke fikk rier før. Tok bussen til Ullevål og hadde ctg i en halvtime. Fikk time til sjekk igjen neste morgen kl 8 om ingenting skjedde i løpet av natta. Lakk fostervann hele tiden.
Dro hjem og slappet av og prøvde å forberede meg på det som skulle komme(noe som selvsagt var umulig når man ikke vet hva man går til ;) )
Våknet kl 01.45 av en ri, men sovnet igjen. Kl 02.15 våknet jeg av en til. Og da måtte jeg stå opp, og fikk våknet gubben om at "nå skjer det"! Riene kom tettere og tettere og da vi endelig kom på sykehuset kl 03.30 var det 8 cm åpning. Det var full på føden, men fikk heldigvis plass på B posten i det minste. Sto med prekestolen og hadde styrtrier med kun 5-10 sek pause mellom og urkvinnen i meg kom virkelig frem. Følte pressetrang rundt kl 5 og ble lagt i senga. Presset i en time. Poden hadde det fint, men fant ut at jeg burde klippes og da poppet han ut på null komma niks. Hadde en rask og intens fødsel, men vil si jeg var heldig. Lurer på hvor lang tid det tar denne gangen...når det bare er 15 mnd siden forrige gang ;)

Sniker fra desember 2014. Hadde drømmefødsel nå sist. Våknet 07.30 at jeg måtte på do. Fikk tømt blæra og da fikk jeg svake menssmerter. Ristet liv i gubben og informerte han om at jeg trodde det ble en bebis iløpet av dagen, men siden det var så svake smerter fikk han sove litt til. Snakket med min mor i telefonen ca en time før gubben stod opp. Han kjørte sine barn og min største til sine andre halvdeler. Jenta mi ble hentet av sin bestemor. Gubben kom hjem igjen 10.15. Var veldig usikker på om jeg skulle ringe føden, siden takene ikke var vonde eller helt regelmessig. Men jeg ringte og fikk beskjed om å komme. Kom på føden 10.40 og ble lagt til registrering i ca en halv time. Ble så sjekket og hadde 5 cm åpning, men hode tel bebisn var enda lagt oppe i bekkenet. Jordmor gikk å tappet i badekaret og på tur til badekaret fikk jeg mi første vonde ri. Kom meg til badekaret og fikk av meg klærne da jeg fikk ri nr to som var vond. Fikk sitte 2 min i badekaret før vannet gikk og jeg følte trangen til å presse, så da var det bare opp av karet og i senga. Da kunne jordmor se hodet og 3 pressrier senere 11.47 var bebisn ute. Ikke et ord fra meg gjennom hele fødselen. Tror vi alle var i små sjokk Over hvor fort det gikk :)

Fem år siden sist, men var en bra opplevelse!
Våknet ca halv fire på morgenen av at jeg måtte noe veldig på do, kom meg ned rett utenfor toalettet før vannet fosset ut med et svært plask!
Fikk tisset, tørket opp fostervannet før jeg ringte føden.. Fikk beskjed om å komme oss innover når vi hadde fått levert de andre barna fra oss..
Vi var vel på føden ca 6.30, da hadde jeg tre cm åpning. Fikk klyster, og tildelt fødestue.. Dessverre var det midt i juli, og måtte pent ta til takke med den eneste fødestua uten egen dusj... Jeg sto oppreist omtrent hele tiden, hang over senga som var hevet en god del, og fikk lystgass.. Var kun ved undersøkelsene jeg var oppe i senga...
Rundt kl 10 stakk de hull på vannsekken igjen, og da ble det mer fart på riene igjen, var vel en 7 cm da.. Rett rundt kl 12 var det full åpning og klart for pressrier.. 10 min tok det fra pressrier til hun var ute, mot 1 time sist..
Merket meg god hjelp i 'finskegrepet' og nærmest ba jordmor om å støtte opp konstant... Ble mindre smertefult med motpress..

8 timer fra start til slutt, en god arbeidsdag.
Brukte forøvrig kun lystgass, mistenker at det i hovedsak hjalp pga rett pusting... ;-)

Fødte i natt og hadde gruet meg noe voldsomt til fødselen på forhånd da jeg ikke visste hva jeg gikk til. Hadde hørt mange av disse "skrekkhistoriene" men prøvd å stenge dem ute.

Våknet selv av ett hva jeg vil kalle ett popp fra bekkenet/underlivet og rakk ut til do før riene startet. Fikk gått på do og noe vannavgang var det nok også. Etter ca nesten 1.5 time hjemme med kraftigere og kraftigere rier som kom med tette mellomrom valgte vi å dra til føden. Da hadde jeg fått full åpning og var klar til å presse. Lå på føden i fødsel i ca 45 min før mini var ute. Kjapt og greit. Fikk kun lystgass av smertestillende da det ikke var tid for noe annet.

Back
Topp