Fikk du ris når du var mindre.

eplemos

Forumet er livet
For 30-40 år siden var det "vanlig" å rise barna sine tror eg. Ihvertfall mye vanligere enn nå.
Hva gjør du om du ser ett barn bli slått? Risa?

nei aldri. og det kommer heller ikke ungen (e) mine til å få..

ORIGINAL: MammaTilMira

nei aldri. og det kommer heller ikke ungen (e) mine til å få..

Ja,av tanta mi som passet oss da vi var små..Noe jeg ALDRI kommer over!
Slått med beltreim dersom vi ikke spiste opp maten hun laget feks.[:(]

ORIGINAL: Labambie

Nei!!! Fysisk eller psykisk vold er mot barn er fortsatt forbudt.. Ble ikke utsatt for det, ikke skal aldri utsette mine unger for det heller.. Snakk om maktmisbruk. Og ja, jeg mener ris på rompa og knips over handa over vold mot barn.

Vet det er forbudt, hehe
Men tror ikke det var det for 30-40 år siden.
Var ihvertfall mye vanligere da.

Jeg fikk klaps/knips på handen, eller på munnen om jeg hadde sagt noe stygt. Stefaren min slo meg skikkelig hardt på rompa en gang da.[:@]

Kommer garantert ikke til å gjøre det med snuppa nei.

Nå er jeg 39 år ,og har ALDRI blitt fysisk straffet av mine foreldre. Så vidt jeg vet så er det et utrolig lite antall av mine jevngamle venner som ble utsatt for vold av sine foreldre.(Alt av fysisk avstraffelse er VOLD! og maktmissbruk!!)
Jeg har aldri brukt makt mot mine barn ,annet enn å holde de fast inntil meg for å roe ned gemyttet.
Jeg truer eldstemann med bank da[8D],men tror det blir med trusselen...(Kan ha noe med at han er over et hode høyere enn meg ,og minst 30 kg tyngre..[:D].Først det siste året jeg har "truet" ham med å få deng.)
[&o]Orker ikke tenke på at noen barn,eller noen i det hele tatt, blir utsatt for vold,og fornedrelse.

Har fått ein del ris når eg var mindre...
Mine barn kommer aldri til å få det opleve det vertfall

ja, jeg fikk ris på rompa et par ganger av pappa, for ca 20+ år siden. han ble oppdratt sånn, og oppdro meg sånn, mine yngre søsken fikk ikke ris, da hadde han kommet til fornuft. hadde aldri falt meg inn å gjøre det mot mitt eget barn!!

Jeg ble " oppdratt " av stefar med mye fysisk vold, og ofte helt ut av sammenheng, feks glemme en hårstrikk på badet resulterte i å bli dratt ned etter håret ned trappene og få hodet slått i dokanten ol. Jeg lærte ikke stort av det. Jeg er imot all fysisk avstraffelse både på dyr og barn, jeg bruker aldri fysisk avstraffelse mot hundene mine , feks ta i nakken el. Positiv forsterkning er så mye bedre, mennesker som straffer barna eller dyrene sine fysisk gjør meg kvalm. 

ORIGINAL: Eternal

Fikk skikkelig RIS på bar stump EN gang da jeg var lita.
Det glemmer jeg aldri, og dagen etter da mora mi så at rumpa mi var blå kjeftet hun sånn på faren min at han holdt på å synke i jorden av hva han hadde gjort.
Ellers gikk det i "nakkegrep" og "harde tak", aldri slag.

Venninna mi fikk grisebank både hun og broren av den minste ting.

Idag hadde jeg sagt klart fra at det er ulovlig. Barn skal ikke kjenne på at deres egne foreldre, som de skal føle seg elsket av, påføre dem SMERTE.

MEN- jeg gjorde mange sprell etter som jeg ble eldre, og kan godt si at jeg klandrer ikke faren min for hverken risen eller alle de gangene han tok tak i meg!
hadde det ikke vært for det, hadde jeg driti fullstendig i ham og hva foreldrene mine sa, men jeg fikk respekt og forsto mer hvordan man skulle oppføre seg.

Men kunne ikke gjort det selv da. Men nå er gutten min bare to år.
Skriker han "JÆVLA FITTE" til meg som 10-åring skal man ikke se bort fra at han får en flat hånd "SMOKK"

Du tuller, sant?[8|][&:]

Nei, jeg har aldri blitt rist på rompa eller noe som helst. Kommer aldri til og gjøre det mot mine barn heller. Det er galt, Fryktelig GALT! Og de som faktisk bruker fysisk og psykisk vold mot barna sine, de må jo være totalt blåst!

Jeg har fått en klapps på baken noen ganger, og har ikke tatt noen skade av det, langt ifra. Pappa som gjorde det noen ganger, og noen ganger er jeg jammen litt glad for det når jeg tenker meg om, jeg og søstra mi gjorde mye faenskap.. [8D]

Har ikke gjort noe slikt mot mine unger nei, noen ganger har de nok fortjent det, men det er ikke lov.

Jeg har aldri blitt rist, og hadde klikka i vinkel om jeg hadde sett noen gjøre det mot barn!![:@][:@][:@]

Nei, aldri - og mine foreldre vokste opp i en tid da det var akseptert, men faktisk kan jeg aldri huske å bli slått eller virkelig "kjefta" på av mine foreldre. Er dem evig takknemlig for en god oppvekst[:)]

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

nei aldri !! og det kommer heller aldri til å skje her i huset ! hva skjønner vel en unge av å bli knipsa på fingrane eller smækka på baken ?

Vell. Om jeg hadde gjort no veldig dumt da jeg var liten, så hendte det at fikk jeg et knips på hånda, eller et klaps på rompa. Og jeg skjønte veldig godt hva det betydde[;)].
Og tok ingen skade av det. Tvert imot[:)]

ORIGINAL: nøstebarn

Ja,av tanta mi som passet oss da vi var små..Noe jeg ALDRI kommer over!
Slått med beltreim dersom vi ikke spiste opp maten hun laget feks.[:(]

Hallo? Fordi dere ikke spiste opp maten?? Herregud!

Mamma klappa til meg i fjeset en gang da eg var 15 ca.
Da hadde eg kalt henne hore og det som verre var.
pappa kunne dra litt i armen og sånn, men har aldri blitt slått nei.

ja.. av faren min.. må sies at han ble mye slått selv.. men alikevel.. var en av grunnene til at mamma skilte seg.. husker jeg var 5-6 år gammel og han fika til meg fordi jeg banna, hadde fingermerker i ansiktet.. da klikka det for mamma.. men pappa var fæl til å gi oss ris på rumpa, selv etter de hadde blitt skilt..
og jeg er bare 21[8|]

men skal selvfølgelig aldri slå lillegutt..

Jeg fikk en del ørevik opp igjen barndommen. Og litt andre ting, som revet i håret osv..

Selv har jeg tilgitt dem for det, har også tatt det opp med dem...de kan ikke for at de var så dumme!

Jeg har ikke slått barna mine, og vil nok ikke gjøre det heller. Fordi jeg selv har vokst opp med det, og fordi jeg vet hvor mye usikkerhet og frykt det bringer med seg.

Men selv har jeg ikke fått noen varige men av at foreldrene mine "slo" meg, har alltid vært fornuftig av meg, og tenker som så at de ikke viste bedre, og at jeg ikke skal videreføre den onde slå sirkelen[:)]

Sambo fikk ris på rompa hvis han var ulydig, han har veldig gammeldagse foreldre.
Jeg har aldri fått ris.
Barna våre skal heller ikke få ris eller annen form for fysisk straff.

Back
Topp