Fikk du Foreldrepenger eller engangsstønad?

Engangsstønad og foreldrestipend fra Lånekassen med første

Foreldrepenger med nr 2 :)

Jeg har rett på foreldrepenger, men velger engangsstønaden, så jeg kan fortsette å jobbe som vanlig etter sommeren. Har termin i starten av juli :)

Jeg har rett på foreldrepenger, men velger engangsstønaden, så jeg kan fortsette å jobbe som vanlig etter sommeren. Har termin i starten av juli :)
Du kan jo ta det gradert slik at du får dobbelt lønnet ferie feks? Permisjonsukene kan jo fordeles over 2 år :)

Ikke meningen å blande meg altså :)

Om du har rett på foreldrepenger kan du ikke velge engangsstønad med mindre du er enslig og skal adoptere ..?

Om du har rett på foreldrepenger kan du ikke velge engangsstønad med mindre du er enslig og skal adoptere ..?

Jeg er selvstendig, og eier et AS, så jeg tar ikke ut lønn de siste 5 mnd. Da har jeg ikke rett til foreldrepenger lengre, men 6 uker etter fødsel kan jeg ta ut overskudd, dvs lønnen min fra de 5 mnd før permisjonen starter. Hadde jeg valgt foreldrepenger hadde jeg tapt veldig mye penger, da jeg tjener mer enn 6g grunnbeløpet, jobber hjemmefra, og har mulighet til å gjøre samme jobb selvom jeg har en unge.

Jeg er selvstendig, og eier et AS, så jeg tar ikke ut lønn de siste 5 mnd. Da har jeg ikke rett til foreldrepenger lengre, men 6 uker etter fødsel kan jeg ta ut overskudd, dvs lønnen min fra de 5 mnd før permisjonen starter. Hadde jeg valgt foreldrepenger hadde jeg tapt veldig mye penger, da jeg tjener mer enn 6g grunnbeløpet, jobber hjemmefra, og har mulighet til å gjøre samme jobb selvom jeg har en unge.
Det er vel bare til å ikke søke foreldrepenger i det hele, eller?

Det er vel bare til å ikke søke foreldrepenger i det hele, eller?

Men da mister jeg jo 40000kr ... De skal rett inn på babys konto, men de vil komme godt med når baby blir stor :) er ikke så komplisert som det høres ut altså. Er bare å ta ut overskudd og ikke lønn i 5 mnd :)

Men da mister jeg jo 40000kr ... De skal rett inn på babys konto, men de vil komme godt med når baby blir stor :) er ikke så komplisert som det høres ut altså. Er bare å ta ut overskudd og ikke lønn i 5 mnd :)
Det er ikke det engangsstønaden er til. Beklager, men jeg blir litt provosert av din pengegriskhet.

Foreldrepenger heldigvis. Engangsstønad er ikke aktuelt her, hadde heller jobbet meg i hjel for å få foreldrepenger.

Det er ikke det engangsstønaden er til. Beklager, men jeg blir litt provosert av din pengegriskhet.

Tror mange hadde valgt litt for å få mest mulig igjen, hvorfor provosert fordi noen forstår hvordan gjøre det som er lønnsomt? Regner med hun har betalt skatt som alle andre selv om hun er selvstendig arbeidstaker og da har hun like rett på det som andre og får faktisk mindre igjen ifra staten på den løsningen enn foreldrepenger

Begge deler!
Saksbehandleren jeg hadde i nav skulle undersøke det og mente da at jeg kun hadde rett på engangsstønad!
Fant ut rett etter fødsel at det ikke var tilfelle! Så fikk godkjent foreldrepenger men de trakk da beløpet på engangsstønaden de første mnd! Og ble utrolig mye tull!

Tror mange hadde valgt litt for å få mest mulig igjen, hvorfor provosert fordi noen forstår hvordan gjøre det som er lønnsomt? Regner med hun har betalt skatt som alle andre selv om hun er selvstendig arbeidstaker og da har hun like rett på det som andre og får faktisk mindre igjen ifra staten på den løsningen enn foreldrepenger
Nei, formålet er å sikre at de som ikke har samme mulighetene skal ha inntekt. At hun har betalt skatt eller ikke er irrelevant, det gjør de som går på AAP også og de får foreldrepenger beregnet etter AAP. Hun får i pose og sekk med andre ord.

jeg er veldig glad og takknemlig for at jeg har den muligheten :) jeg hadde vært veldig fornøyd om mamma og pappa hadde satt av 40000 kr, pluss sparepenger til meg da jeg ble 18. Men ikke alle har den muligheten :)
Haha! Nei du har bare fått et firma ...

Hva mener du pengene er ment til da? er det bedre bruk av pengene om jeg sparer 40000kr nå og lar de gå til barnet mitt, og heller burker de 40000 i engangsstønad på å kjøpe barnevogn, bilsete og sprinkelseng? husk så mye penger jeg sparer staten for - fordi jeg velger å ikke gå i lengre permisjon enn de 3 ukene før fødsel og 6 ukene etter...
Tydeligvis du som er pengegrisk som mener at staten skal betale for at du skal gå hjemme med ungen din....

Haha! Nei du har bare fått et firma ...

Jeg har ikke bare fått ett firma, jeg startet selv et PT-firma da jeg var 20, jobbet i 3 år som selvstendig, og fikk mulgiheten til å kjøpe, sammen med min bror, firmaet til min farfar som døde for 1,5 år siden, som min far arvet 50%av og kjøpte ut stemoren sin.. Så jeg har investert masse penger i dette firmaet! Lukter misunnelse lang vei :)

Back
Topp