fibromylagi

Jeg har det ikke, tror jeg[8|] Noen av symtomene stemmer...

Men min mor har det og har vært ufør i mange år nå.
Men hun bruker selolje kappsler eller fri flyt kapsler og det har hjulpet henne noe enormt, hun er ikke så stiv lengre og ikke har hun så vondt.

Så hva med å prøve noe sånt?

Desverre er det sånn med fibro at det som fungerer godt på en pasient ikke nødvendigvis virker på en annen... Veldig vanskelig det der[:(] Men varme pleier jo gjøre susen for stive og vonde muskler om ikke annet... Og yoga eller stretching så man ikke stivner er ofte bedre enn "hard" trening som sykling/ løping og styrketrening.

Ellers tror jeg det er viktig at man uansett smerter og vondter passer på å ikke miste humøret og selvironien. Tenk så mye bedre hverdagen blir med et smil[:D]

ORIGINAL: ~September~

ORIGINAL: Destiny85

ORIGINAL: ~September~

Jeg har FM og CFS, er på tidsbegrenset ufør -nå arbeidsavklaringspenger.

Har vært endel til kiropraktor når jeg har hatt mye betennelser, det har hjulpet som akutt behandling.
Ellers har jeg Ibux 600mg og Paracet 1g på blå resept.
Begynte for 1 mnd siden på Lav dose Naltrexone (LDN), har mye mindre smerter og har hatt mindre betennelser..

Ble tilbudt å prøve Sarotex av reumatologen og fastlegen, men jeg ville ikke ha det.

Har vært hos en annen lege som har spesialisert seg på disse tingene, og han har sjekket mye annet og funnet at jeg var lav på det meste av vit. og min. og har stoffskiftesykdom, noe ikke legen min klarte å finne ut av på all den tid jeg har gått hos henne.. Har vært deprimert hele tiden iflg henne...

Håper du finner noe som fungerer for deg, bare å spør om det er noe mer du lurer på [:)]

Har du både FM og Stoffskifte problemer?
Jeg har mistenkt at jeg har FM, men når jeg har lest om det så har jeg lagt merke til at det sto at andre sykdommer skulle utelukker, f.eks lavt stoffskifte..

Kjenner jeg blir litt redd jeg nå, for jeg trur virkelig jeg har FM[:(]

Ja, har begge deler + ME/CFS = zombie [8D]

Håper du finner ut av det, og finner noe som passer for deg [:)]

Hvordan ble du utredet for dette?

Min mamma har det, hun er vel 47 nå og har hatt det i mange år.. Hun er ikke hardest angrepet, men merker fort av det f.eks ved svingninger i været osv..

Hun var hjemmeværende av egen fri vilje tidligere, men etter skilsmissen for noen år siden så ble hun satt på omskolering fra nav for å i heletatt ha krav på penger utenom skilsmisseoppgjøret fra min far.
Da fikk hun gå på Økonomi og Administrasjon på høyskule, og har nå fullført 3 år der. Hun har hatt jobb og delttidsstudert det siste året, og skal forsvare en bachelorgrad på mandag faktisk.
Hun har fått jobb som regnskapsmedarbeider i en transportbedrift, og trives kjempegodt med jobben. Sier det er endelig noe hun kan gjøre selv med fibromyalgi..[:)]

Ønsker deg masse lykke til [:)]

ORIGINAL: Destiny85

Hvordan ble du utredet for dette?

Fikk FM diagnosen for endel år siden.. Hadde mye smerter og egentlig alle symptomer nevnt over her,(tidl.) fastlegen 'testet' meg i en periode på ca. 3 mnd og satt diagnosen.
Var til reumatolog i vinter for å utelukke leddgikt og for å få en 'bekreftelse' på FM diagnosen da min (nyere) fastlege ikke trodde på diagnosen.

Ville bedt om henvisning til reumatolog, da får du iallefall en spesialist til å sette diagnose, ikke alltid fastlegene kan nok..

Back
Topp