Fibromyalgi

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Flere her med den diagnosen?

Er det noen spesielle grep du gjør i hverdagen for å ha det best mulig?

Fått diagnosen nå, endelig må jeg vel si etter 20 + år med smerter... 1 år med ny fastlege så var diagnosen satt.

Jeg har god virkning av medisiner. Men ikke 100%. Hverdagen er lat. Må nesten begrense litt husarbeid på dårlige dager. Mannen tar den støyten. I sommer malte jeg masse hos svoger og svoger innen fordi jeg hadde en veldig god dag. I det siste føles det som om jeg aldri blir uthvilt. Jeg trives best på hytta med tørr luft. Hjemme er det fuktig luft. Så tydelig at jeg reagerer på det. Det beste er å godta at enkelte ting tar lengre tid for at man skal kunne fungere resten av dagen. Varmtvann svømming og fysioterapi sier det at hjelper. Det hadde ingen funksjon for meg men har det for andre. Noe annet er smertemestringskurs men da skal medisiner være prøvd ut og utelukket først. Fant ut det når nav legen ba meg om å ta kurset og det ble avvist fordi jeg gikk på medisiner med virkning.

Fikk selv diagnosen i 2017 etter bytte av fastlege i 2015. Tok ikke opp dette med legen før i 2017.

Styrketrening, sunn mat og nok søvn er viktig for at jeg skal fungere. Samt å ikke gjøre for mye på gode dager, det straffer seg massasje og fysio ved behov. Begrense husarbeid, mannen tar mer enn meg, så tar jeg andre ansvarsområder. Jobbe har jeg ikke kunnet de siste 3 årene, men driver nå omskolering og studenttilværelsen er bra for meg. Å ha noe som er mitt, selv om jeg i eksamensperioder har mye vondt så er det verdt det. Å legge seg til har aldri vært et alternativ, ei heller å spise masse tabletter. Tar kun når smertene blir for uhåndterlige, ellers begynner jeg å finne balansen igjen i livet. Levd med dette i årevis, men svært få vet om det, utad ser jeg nok frisk ut. Har god psykisk helse og det tror jeg er mye av grunnen til at jeg stort sett ser lyst på tilværelsen til tross for at jeg ofte forbanner den kroppen jeg har fått.

Back
Topp