Fibromyalgi

Ruli

Forumet er livet
VIP
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Sensommerlykke 2017
Legen min snakka om dette idag. Og jeg fikk en medisin som gis til pasienter med dette idag av nevrologen.

Er det noen her med diagnosen Fibromyalgi?

Hvordan ble dere utredet for det? Hvilke symptomer har/hadde dere?

Det vurderte jeg å spørre om i dag også. Så følger her. Har ikke fått den beskjeden men mistenker det litt selv pga symptomer. Ikke turt å spørre legen siden andre leger har behandlet meg som hypokonder og sagt at jeg har lav smerteterskel og rett og slett at jeg er pysete og arbeidsky. Har fått alt annet enn sykdom ut av legebesøk hos flere leger i 14 år. Men begynner å bli verre og fått migrene lignende hodepine.

Det vurderte jeg å spørre om i dag også. Så følger her. Har ikke fått den beskjeden men mistenker det litt selv pga symptomer. Ikke turt å spørre legen siden andre leger har behandlet meg som hypokonder og sagt at jeg har lav smerteterskel og rett og slett at jeg er pysete og arbeidsky. Har fått alt annet enn sykdom ut av legebesøk hos flere leger i 14 år. Men begynner å bli verre og fått migrene lignende hodepine.
Hvilke symptomer og plager har du som gjør at du tror du kan ha det? Føler og man blitt sett rart på når prøver er fine, men kroppen min er ikke bra.

Min mor gikk til en spesialist og tok prøver og alt der. Dyrt var det, men absolutt verdt det. Hennes fastlege behandla hu som en hypokonder.

Hu ble også søkt inn på noe behandlingsted, men ble ikke bedre av det. Er nå uføretrygda da.

Jeg har diagnosen. Var på mr, røntgen, allskens prøver og til slutt revmatolog.
Begynte å plages med ryggen og ledd fra 16-årsalder

Min mor gikk til en spesialist og tok prøver og alt der. Dyrt var det, men absolutt verdt det. Hennes fastlege behandla hu som en hypokonder.

Hu ble også søkt inn på noe behandlingsted, men ble ikke bedre av det. Er nå uføretrygda da.
Trodde ikke fibromyalgi kunne vise på prøver? Jeg har tatt alt av blodprøver (tok og nye idag) EMG med strøm og nåler i nerver og muskler idag. Alt var fint. Ble vel egentlig bare sendt ut derfra med noe medisin som av og til funker,men som regel ikke ifølge nevrologen

Jeg har diagnosen. Var på mr, røntgen, allskens prøver og til slutt revmatolog.
Begynte å plages med ryggen og ledd fra 16-årsalder
Var det hos revmatolog du fikk diagnosen? Hvilke smerter har du om jeg kan spørre?

Trodde ikke fibromyalgi kunne vise på prøver? Jeg har tatt alt av blodprøver (tok og nye idag) EMG med strøm og nåler i nerver og muskler idag. Alt var fint. Ble vel egentlig bare sendt ut derfra med noe medisin som av og til funker,men som regel ikke ifølge nevrologen

Man tar vel blant annet prøver for å utelukke andre ting, og det er jo tester man bruker, type trykkpunkter og sånt?

Både mamma og ene broren min har diagnosen, og jeg har de samme symptomene, så regner med jeg fort kan få samme diagnose når jeg føler et behov for å få det utredet.

Hvilke symptomer og plager har du som gjør at du tror du kan ha det? Føler og man blitt sett rart på når prøver er fine, men kroppen min er ikke bra.
Jeg fant det en side om det ved en tilfeldighet i dag. Har sett litt selv gjennom årene men aldri funni noe som passa. Så på symptom listen og alt stemte. Fant til å med en test hvor man kunne trykke på spesielle punkt på kroppen for å se om de punktene gjorde ekstra vondt i forhold til andre steder på kroppen. Og det gjorde vondt. Men kan selvfølgelig være noe annet for det. Men ble litt nysgjerrig på dette siden det er der første som stemmer på så mange år. Aldri lest om der før i dag. Men har fortsatt en del fager uten smerter så tenker kun litt på det i forhold til å dra til legen om det. Fått så mange avslag så tør egentlig ikke.

Man tar vel blant annet prøver for å utelukke andre ting, og det er jo tester man bruker, type trykkpunkter og sånt?

Både mamma og ene broren min har diagnosen, og jeg har de samme symptomene, så regner med jeg fort kan få samme diagnose når jeg føler et behov for å få det utredet.
Takk for at du svarte :)

Jeg fant det en side om det ved en tilfeldighet i dag. Har sett litt selv gjennom årene men aldri funni noe som passa. Så på symptom listen og alt stemte. Fant til å med en test hvor man kunne trykke på spesielle punkt på kroppen for å se om de punktene gjorde ekstra vondt i forhold til andre steder på kroppen. Og det gjorde vondt. Men kan selvfølgelig være noe annet for det. Men ble litt nysgjerrig på dette siden det er der første som stemmer på så mange år. Aldri lest om der før i dag. Men har fortsatt en del fager uten smerter så tenker kun litt på det i forhold til å dra til legen om det. Fått så mange avslag så tør egentlig ikke.
Lest kjapt noe om trykkpunkter. Skal lese litt mer om det. For vil virkelig finne ut av de smertene jeg har i kroppen. Og hva de er.

Lest kjapt noe om trykkpunkter. Skal lese litt mer om det. For vil virkelig finne ut av de smertene jeg har i kroppen. Og hva de er.
Ja den testen var egentlig veldig lett. Og veldig fortståelig/ for dummies. Hehe. Var bilde av kroppen og røde prikker der man skulle trykke. Jeg skal til legen i begynnelsen av november pga flyskrekk(svigers og en kompis er bedt med til Syden av alle barn og barnebarn siden de ble 60 i år. Ikke min ide ) så får prøve å ta opp det samtidig( hvis jeg tør).

Har fibro! Eller har det ikke på papiret for har enda ikke gått igjennom den punkt testen, men har alle andre symptomer. Det som stemmer mest er den vandrende smerten i armer og ben, og utmattelsen :P
Er heldigvis ikke så ille som veldig mange andre fibro pasienter så greier meg fint i arbeid osv.

Hei. Jeg har firbio. det begynte med at jeg satt 17 timer på mamma sitt dødsleiet. Det var det som gjorde at det brøt ut på meg. Jeg merket at jeg fikk betennelse i begge armene, vondt i hofte og lår ( alke punktene man tester for firbio) jeg gikk 1 år til fysioterapi, han vurderte å si opp jobbe sin pga meg, han fikk meg ikke bra. Så han ba meg få henvisning til nevrokirurg, derfra gikk det til revmatolog osv osv. Så jeg fikk diagnosen og en haug med piller. Pillene kastet jeg, for jeg begynte å lese meg frem til at diett er det beste for oss. Og ta det med ro når kroppen begynner å sende signaler ( merker ømhet i armer jeg da) Jeg er i 100 % jobb og lever som vanlig. Fikk en prolaps i ryggen i sommer så jeg får ikke trent. Trening og mat er viktig hvis du har fibro, helst svømming. Håper dette hjalp litt? Man lærer å leve med smerter, for man setter dobbelt så stor pris på gode dager.

Henger meg på denne her, utredes for ME for øyeblikket, men dersom de ikke finner ut mer, skal jeg på smertesenteret ved St. Olavs for å bli utredet for dette. Håper ikke jeg har noen av delene, men greit å få vite hvorfor jeg har så mye betennelser og vondter i kroppen. Særlig nå som jeg har blitt en vandrende rugemaskin i tillegg...

Back
Topp