Fibromyalgi og gravid

Leab97

Flørter med forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Flere med fibromyalgi som er gravide?:happy11Hvordan har dere der? Er dere bedre/verre?
 
Har ikke fibromyalgi, men har en bindevevssykdom som heter Ehler Danlos syndrom, og har endel likhetstrekk med fibro. Foreløpig er formen min litt forverret, med vondere rygg/hofter og veldig trøtt.
Mange med fibro blir jo mer eller mindre symptomfri under svangerskapet, håper det gjelder deg og. :) <3
 
Har ikke fibromyalgi, men har en bindevevssykdom som heter Ehler Danlos syndrom, og har endel likhetstrekk med fibro. Foreløpig er formen min litt forverret, med vondere rygg/hofter og veldig trøtt.
Mange med fibro blir jo mer eller mindre symptomfri under svangerskapet, håper det gjelder deg og. :) <3

Åhh.. Det er ikke godt, sliter med det jeg også. Men håper det blir bedre utover for oss begge :love017 ellers blir det lange måneder :laughing002
 
Den jeg kjenner til ble frisk av å være gravid. Så ble hun syk igjen når graviditeten var over. Så for henne ble det fri.

Ja, det er det jeg har lest om også.. Men fri kan være godt det å:joyful:
 
Jeg har det. Ble ekstremt dårlig med førstemann :sad010 fulgt opp fra start og kraftige bekkenplager fra uke 16. Går til behandling 1 gang i uka til vanlig, men merket faktisk mindre etter positiv test. Våknet opp med stikkende smerter under beina i dag, men thats it :)kanskje mine manglende symptomer er et symptom :dance008
 
Har hatt fibro i over 10 år, så gjennom de to siste svangerskapene mine. Blir mye bedre smertemessig, i andre trimester er jeg helt fin. Har annen sykdom også hvor jeg er så og si stabil gjennom hele svangerskapet. Legen min sa at det er ganske vanlig ved reumatisk sykdom å bli bedre, så han tenker å utrede meg for det igjen, men som jeg har forstått på flere andre med fibro, blir mange bedre i svangerskapet og 4-6 mnd etterpå. Da kommer nedturen. Det stemte for meg sist. Jeg ble skikkelig dårlig og det var veldig slitsomt med siste delen av permisjonen sist, men da var mannen hjemme med meg. Føler jeg har mer energi og mindre smerter allerede, men sliter med bekkenet da. Har hatt problemer med å sitte lenge og å reise meg pga halebeinet.
 
Har hatt fibro i over 10 år, så gjennom de to siste svangerskapene mine. Blir mye bedre smertemessig, i andre trimester er jeg helt fin. Har annen sykdom også hvor jeg er så og si stabil gjennom hele svangerskapet. Legen min sa at det er ganske vanlig ved reumatisk sykdom å bli bedre, så han tenker å utrede meg for det igjen, men som jeg har forstått på flere andre med fibro, blir mange bedre i svangerskapet og 4-6 mnd etterpå. Da kommer nedturen. Det stemte for meg sist. Jeg ble skikkelig dårlig og det var veldig slitsomt med siste delen av permisjonen sist, men da var mannen hjemme med meg. Føler jeg har mer energi og mindre smerter allerede, men sliter med bekkenet da. Har hatt problemer med å sitte lenge og å reise meg pga halebeinet.
Jeg merket stor forverring etter 4mnd med første. Betennelser i armer hele tiden.. Klarte ikke løfte han inn og ut av bilen selv. Utrolig vanskelig når mannen jobber offshore! Legen eller fysioterapeuten sa ikke at det kunne henge sammen med sykdommen. Jeg vurderte å sykmelde meg, men gjorde det ikke. Greit å vite at det kan ha en sammenheng:happy:
 
Jeg merket stor forverring etter 4mnd med første. Betennelser i armer hele tiden.. Klarte ikke løfte han inn og ut av bilen selv. Utrolig vanskelig når mannen jobber offshore! Legen eller fysioterapeuten sa ikke at det kunne henge sammen med sykdommen. Jeg vurderte å sykmelde meg, men gjorde det ikke. Greit å vite at det kan ha en sammenheng:happy:
Ja, vi er jo ikke da vant med smertene lengre, om vi har vært så og si bra i mange mnd. Derfor føles det veldig mye verre. Snakka med ei jeg kjenner som har FM også, samme skjedde med henne. Jeg hadde så mye energi etter fødsel at jeg dreiv på med husarbeid, reiste på barselgrupper i Oslo ukentlig med FB gruppa etc. Skjønner ikke at jeg orka ikke sov jeg så mye heller og var alene med fire barn de første 8 ukene. Mannen min jobber borte også.
 
Jeg fikk diagnosen når førstemann var 4 mnd. Har ikke merket noe til det enda, er bare trøtt. Men det er ikke uvanlig :sleep011
 
Flere med fibromyalgi som er gravide?:happy11Hvordan har dere der? Er dere bedre/verre?

Hei! Jeg og samboer fant ut denne uken at vi var gravid (veldig tidlig enda - bare 1 uke over ikm) og det var ikke med i planen, så nå er vi kjemperedde og usikre. Han er mest redd akkurat nå for at jeg skal bli dårligere - han er jo den eneste som har sett hvor ekstrem denne sykdommen kan være.

Det som er positivt er at jeg er bedre nå enn de siste 4 årene - siste 6 mnd. har jeg hatt stigende bedring i smertebilde, og mindre og mindre søvnbehov. Og de siste ukene har jeg følt meg ganske bra, mer energi! :woot: Jeg er mest spent på hvordan livet med fibromyalgi og barn er. Barn er jo noe jeg ønsket meg i fremtiden, men vet ikke om det kommer til å gå når jeg er så syk ‍♀️
 
Jepp. Jeg har de samme vondtene nå som jeg får når jeg ikke får trent eller bevegd meg nok. Har mest smerter i benmuskulatur til vanlig. Vet ikke om det er derfor jeg får så kraftig bekkenløsning da jeg fikk diagnosen etter svangerskapene mine. Er så lenge siden at jeg ikke husker.
 
Jepp. Jeg har de samme vondtene nå som jeg får når jeg ikke får trent eller bevegd meg nok. Har mest smerter i benmuskulatur til vanlig. Vet ikke om det er derfor jeg får så kraftig bekkenløsning da jeg fikk diagnosen etter svangerskapene mine. Er så lenge siden at jeg ikke husker.

Føler med deg... Går kanskje litt mer i bølgedaler nå enn det har gjort før, men igrunn like vondt:( håper jeg slipper unna bekkenløsning..
 
Flere med fibromyalgi som er gravide?:happy11Hvordan har dere der? Er dere bedre/verre?
Fra første(dvs uke3) uke minsket smertene. Mener jeg har hørt at kroppen produserer sitt eget kortison når man er gravid. Sikkert derfor. Må enda bevege meg som om jeg har fibro, visdt ikke kommer leddsmertene. Men om jeg gjør som heg pleier med trening og uttøying og avspenning - så vil jeg si myalgismerten og leddsmertene er borte. Vel, bortsett fra det som skyldes bekkenet og det er et lite helvete. Men til tross for de smertene må jeg si at jeg er veldig takknemmelig for en pause fea fibroen.
 
Back
Topp