fetaost?

Ikke for å være gledesdreper men: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/kan_gravide_spise_fetaost

Jordmor sa til meg på første konsultasjon at det "nye" nå er at man ikke anbefaler fetaost. Selv om det var "lov" sist jeg var gravid for ikke lenge siden. Jeg spiste myyyye fetaost da, og har veldig lyst på nå også.. MEN for å være på den helt helt heeeelt sikre siden holder jeg meg vekke nå. :)

Ser at denne diskusjonen er vanskelig, og jeg dømmer ingen. Vi må alle stå for valgene vi tar, og risikoen er jo selvsagt ultra minimal. Men siden hovedspørsmålet gikk ut på om feta er anbefalt, så er det altså ikke det, uavhengig av hvor og hvordan den er produsert eller om den er pasteurisert.

Noen av kommentarene her synes jeg var skikkelig ufine, hvem har gjort dere til "mat-politiet" i svangerskapet? Jeg er ikke av dem som spiser spekemat, rått kjøtt eller upasteuriserte oster men ville ALDRI pekt på noen som gjorde det og sagt at de bidro til en babys død. Så stygt sagt! Kan ikke mødre få lov å ta hensyn til de rådene de får og ikke som du/ dere andre får? Tydeligvis mange meninger om dette men det er absolutt ikke det samme som å røyke eller drikke alkohol for dere som hinter til det. Ta dere av deres egne mager/ barn, ikke oppdra meg eller mitt!!

Jeg spiser fetaost på salaten min uten at jeg dårlig samvittighet for det altså:P
Er ikke som om at jeg sitter og gomler det hele dagen liksom ><
Har hatt salami på brødskiven min innimellom og legen sier gullet er så sunt som bare det :D kjenner bevegelser og alt er i orden:P
Mener jeg leste i en oversikt over hva gravide kan spise at så lenge mammaen har det bra med seg selv og koser seg med det hun spiser uten dårlig samvittighet så har babyen det bra også :D Er bare snakk om at du ikke fråtser i de matproduktene :) Og hvis du er flink til å passe på at det er nyåpnet, så ser jeg ikke problemet ^^

Kos seg med maten din :D Ingen andre enn deg selv skal fortelle deg hva du kan og ikke kan spise :D Tenk på de damene som bare må smake på asfalt, er ikke det værre enn å spise en skive med Salami så vet ikke jeg :P

Hanne Caroline Moen
On Iphone 4

Men matportalen sin anbefaling er jo at man kan spise salami og røykelaks og de greiene der når det er ferskt..... Ser ikke helt problemer her og tror også mange tar unødvendig mange forhåndsregler men det er vel kanskje bedre med for mange enn for få? Jeg er vertfall ikke hysterisk og kjlttpålegg har jeg faktisk bare spist når jeg har vert gravid. Men med de forhåndsregler vi blir anbefalt...
Men salami blir som sagt regnet som spekemat, og ikke kjøttpålegg..

Og jeg kan bare la det være sagt, at hadde min jordmor eller lege sagt at det var greit å spise fårepølse/salami, så hadde jeg gjort det, for har sinnsykt lyst på det, men begge de har sagt at anbefalingene fra helsemyndighetene er der for en grunn, og da må de forholde seg til det.. Men man må velge selv selvfølgelig, og om noen vil spise spekemat eller røykelaks, så skal ikke jeg si noe på det:) men man kan jo være klar over anbefalingene, og ta valgene sine utifra det:)

Ok, ikke vet jeg... Spiser ikke salami, men hadde dilla på hamburgerrygg og kokt skinke de første månedene.
Det er jo kjøttpålegg altså, men i denne sammenhengen går det under spekemat:):) hamburgerygg med tomat og litt pepper<3 takk, nå må mannen ut å handle:P

Og jeg kan bare la det være sagt, at hadde min jordmor eller lege sagt at det var greit å spise fårepølse/salami, så hadde jeg gjort det, for har sinnsykt lyst på det, men begge de har sagt at anbefalingene fra helsemyndighetene er der for en grunn, og da må de forholde seg til det.. Men man må velge selv selvfølgelig, og om noen vil spise spekemat eller røykelaks, så skal ikke jeg si noe på det:) men man kan jo være klar over anbefalingene, og ta valgene sine utifra det:)

Hos meg sier både fastlege, jordmor og gynekologen at det er ok å spise pasteurisert feta, fårepølse, salami, røykelaks, sushi av laks etc, men ikke carpaccio og tartar, eller brie, camembert og rockefort. Jeg spiser ikke spekemat, inkludert spekepølser, likevel, bare for sikkerhetsskyld, men de fleste jeg kjenner gjør det, og jeg kjenner meg litt teit og hysterisk, men noe i meg stritter i mot, og da føler jeg at jeg bør høre på det.

Matportalen er forresten ganske inkonsekvent den også, den sier både at man kan spise rå laks og røykt laks innenfor holdbarhetsdatoen, og et annet sted sier den at man kan få listeria av røykt laks. Så det er ikke akkurat en kilde å stole på, uansett.

Jordmoren min sier at de fleste googler alt for mye og at det blir et slags masehysteri av det, som er veldig usunt. At man bør bruke sunn fornuft og følge rådene til den legen/jordmoren man går til, for ja, de lærde strides. Mange sier også at man skal kutte ut diverse andre matvarer. Gluten, sukker, melk, diverse frukt, bær og grønnsaker... Skal man kutte ut alt som er det minste omdiskutert må man leve på kokt vann til ungen er ute.

Hos meg sier både fastlege, jordmor og gynekologen at det er ok å spise pasteurisert feta, fårepølse, salami, røykelaks, sushi av laks etc, men ikke carpaccio og tartar, eller brie, camembert og rockefort. Jeg spiser ikke spekemat, inkludert spekepølser, likevel, bare for sikkerhetsskyld, men de fleste jeg kjenner gjør det, og jeg kjenner meg litt teit og hysterisk, men noe i meg stritter i mot, og da føler jeg at jeg bør høre på det.

Matportalen er forresten ganske inkonsekvent den også, den sier både at man kan spise rå laks og røykt laks innenfor holdbarhetsdatoen, og et annet sted sier den at man kan få listeria av røykt laks. Så det er ikke akkurat en kilde å stole på, uansett.

Jordmoren min sier at de fleste googler alt for mye og at det blir et slags masehysteri av det, som er veldig usunt. At man bør bruke sunn fornuft og følge rådene til den legen/jordmoren man går til, for ja, de lærde strides. Mange sier også at man skal kutte ut diverse andre matvarer. Gluten, sukker, melk, diverse frukt, bær og grønnsaker... Skal man kutte ut alt som er det minste omdiskutert må man leve på kokt vann til ungen er ute.
Ja, det er derfor jeg sier at man må velge selv, men jeg syns man må lese seg opp på de anbefalingene som er gitt, ikke bare på matportalen, for som du sier er den ganske inkonsekvent, det har jeg reagert på også. Jeg har hvertfall tatt mitt valg utifra diverse brosjyrer, matportalen og min lege og jordmor, så får andre velge det de vil:)

Syntes selv at anbefalingene fra helsedepartmentet (også kalt matportalen) er motstridende på enkelte områder. S
Jeg selv syntes dessuten at spekemat som er innpakket (f.eks. fra Grillstad) føles sikrere enn om jeg hadde kjøpt en helt pølse salami eller en hel spekeskinke og satt og gnafset i meg skiver fra disse. Så lenge de har laaang holdbarhetsdato og er nyåpnede pakker ser jeg ikke problemet_

Jeg dømmer ingen, det får da være måte på: vi er voksne mennesker som tar egne valg og som kan stå for de valgene man tar!

Holder meg unna laks, spekemat som ikke er varmebehandlet og feta. Følger de rådene min lege ga meg. Så får alle andre gjøre sitt, trur de fleste gjør sitt beste for rett næring til barnet. Med de fleste så mener jeg unntatt de som gjør ting som de vet virkelig skader barnet (røyker,snuser, drikker osv) viste ikke at det fantes upasturisert fetaost, så det må jeg evnt spørre legen spesifikt om:) spurte bare om feta når jeg var der:) savner alt jeg ikke kan spise men klarer å vente litt til:)

Det hjelper ikke om pakken er nyåpnet om salamien eller røykelaksen inneholder listeria..
Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å holde seg unna spekemat i 9 mnd. Man drikker ikke alkohol eller røyker, men spekematen skal man på død og liv spise..

Det blir sagt at man kan fint spise røykalaks om den er nyåpnet..men jo lengre den ligger åpen jo mere fare er d for at d vil danne seg ulumskheter.

Første sv.skap holdt jeg meg unna alt..men som mange sier..vi bor i norge og ting er rimlig kontrolert. Men skjønner jo self. at d pluttselig kan skje her også..men vil nok si d er mer risky å dra te syden å spise maten der selv om den er godt stekt.

Skal også sies at jeg ikke spiser dette hver dag eller hver uke.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Alle må få gjøre det de selv ønsker uten å bli dømt.. Jeg dømmer iallefall ingen.. vi alle er forskjellig..å bra er jo d :) Husk..de fikk unger foe både 50 og 100år siden..da var de uvitende da

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Back
Topp