fetaost?

Løvebrøl

Gift med forumet
Kan gravide spise arla fetaost?
:smiley-ashamed008 jeg var hos jordmor i dag og hun sa jeg ikke kunne ha.
Hadde egentlig tenkt til å holde meg unna for jeg har lest noen plasser at det er greit og noen plasser at det ikke var. Men flest plasser der det er greit med norsk fetaost, den som selges i utlandet var en annen type fetaost som ikke var ok å spise.
Svigerinna mi hadde grillfest på 17. mai og da hun hadde fetaosten oppi salaten.
Hun vet godt at jeg er gravid og hun har akuratt vært gravid selv så jeg tenkte at jeg var vanskelig hvis jeg ikke ville ha salaten hun hadde laget. så jeg hadde litt for jeg tenkte at det var trygt :(

Ja den er pasteurisert så det går bra:) spiser det hele tiden jeg:) Les på pakkene om du er usikker, så lenge den er pasteurisert er det ok:)

Den fra Arla på glass kan du spise :)

Det går fint ja..her spises d røykalaks, salami en gang inni mellom..MEN da passer jeg på at d er nyåpnet..samme tenker jeg med festaosten også..men den skal være pasturisert :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Det går fint ja..her spises d røykalaks, salami en gang inni mellom..MEN da passer jeg på at d er nyåpnet..samme tenker jeg med festaosten også..men den skal være pasturisert :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
Det hjelper ikke om pakken er nyåpnet om salamien eller røykelaksen inneholder listeria..
Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å holde seg unna spekemat i 9 mnd. Man drikker ikke alkohol eller røyker, men spekematen skal man på død og liv spise..

Fikk matportalens hefte om mat for gravide hos jm i dag og der står det at du kan spise kjøttpålegg og røkt laks når pakken er nyåpnet og det er relativt lang holdbarhet. Men jeg selv holder meg på den sikre siden og unngår det, men dømmer ingen- så lenge man er klar over risikoen er det ens eget valg tenker jeg. Håper bare jeg har like lyst på spekemat når tulla mi kommer ut :)

Man kan fint spise norskprodusert fetaost (den fra arla er vel svenskprod, men tror det går for det samme),men hold deg unna de du kjøper i løsvekt (som såklart er best- men Arla feta er bedre enn ingen feta).

Fikk matportalens hefte om mat for gravide hos jm i dag og der står det at du kan spise kjøttpålegg og røkt laks når pakken er nyåpnet og det er relativt lang holdbarhet. Men jeg selv holder meg på den sikre siden og unngår det, men dømmer ingen- så lenge man er klar over risikoen er det ens eget valg tenker jeg. Håper bare jeg har like lyst på spekemat når tulla mi kommer ut :)

Man kan fint spise norskprodusert fetaost (den fra arla er vel svenskprod, men tror det går for det samme),men hold deg unna de du kjøper i løsvekt (som såklart er best- men Arla feta er bedre enn ingen feta).
Med kjøttpålegg menes det vell skinke og sånne ting, ikke spekemat..

Tror faktisk salami og spekemat går under samme kategori: kjøttpålegg. Meeen- skal ikke si det 100% altså. Det er bare sånn jeg har forstått det.
Ja, det gjør jo gjerne det, men ikke i den sammenhengen at man kan spise det om det er ferskt:) for det har ikke noe å si når det gjelder spekemat..:)

Min jordmor sa jeg fint kunne spise salami så lenge det var god holdbarhetsdato! Har en vennine som er ernæringsfysiolog, og hun, med meg, synes mange gravide er overhysterisk når det gjelder mat! De leser på nettet og tar aaalt til seg! Det samme sier jordmoren, og legen min! Nå er det sikkert mange som flyr i taket her, men det får bare være;)

Min jordmor sa jeg fint kunne spise salami så lenge det var god holdbarhetsdato! Har en vennine som er ernæringsfysiolog, og hun, med meg, synes mange gravide er overhysterisk når det gjelder mat! De leser på nettet og tar aaalt til seg! Det samme sier jordmoren, og legen min! Nå er det sikkert mange som flyr i taket her, men det får bare være;)
Du må gjerne kalle meg overhysterisk fordi jeg ikke vil bidra til at babyen dør i magen. Det har jeg ingen problemer med. Man er ikke overhysterisk når man følger rådene til helsemyndighetene!
Men igjen, hvis du på død og liv må spise spekelaks eller røkelaks de få mnd du er gravid, må du gjerne ta sjansen. Bare vit at listeria tar livet av babyen, og du merker ingenting før det er for sent.
Anbefaler forresten alle å lese litt her: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor
Og da særlig dette avsnittet:
Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

Du og din venninne sier hysterisk, jeg kaller det å ta forhåndsregler. Jeg kunne ikke levd med meg selv om jeg hadde spist noe det var anbefalt å holde seg unna, og det hadde gått galt. Man hører stadig om at det går galt, og sist tilfelle(jeg vet om) var det ei gravid dame som fikk servert spekemat på sykehuset. Pleiersken syns jeg også det med spekemat var hysteri kanskje.....?! Barnet døde i magen.
Vi gjør alle forskjellige valg, og får stå for dem selv, men i dag er i såpass opplyste at om vi tar et feil valg mtp mat under svangerskapet kan vi iallefall bare skylde på oss selv.
Matportalen kommer med en anbefaling, så er det opp til hver enkelt å ta sitt valg.

Gutt født 09
Baby sept 13

Men matportalen sin anbefaling er jo at man kan spise salami og røykelaks og de greiene der når det er ferskt..... Ser ikke helt problemer her og tror også mange tar unødvendig mange forhåndsregler men det er vel kanskje bedre med for mange enn for få? Jeg er vertfall ikke hysterisk og kjlttpålegg har jeg faktisk bare spist når jeg har vert gravid. Men med de forhåndsregler vi blir anbefalt...

Men når JORDMOR og LEGEN sier at man skal spise normal variert kost så mener dere de snakker svada? Jeg spurte selv om dette med salami isv, og de sa det ikke var noe problem! Det er ingen forskning som tilsier at en baby har dødd av salami! Jeg spiser ikke spekeskinke og slikt, men salami spiser jeg uten noe problem, og så langt har babyen min det helt utmerket i magen min! Tenk på foreldrene våre som bar oss frem, de hadde overhode ikke tilgang på nettet og all informasjon vi hsr idag! Og jeg er frisk som en fisk! Min vennine har bachelorgrad i ernæringsfysiologi og gir råd om kost til alle type mennesker! Jeg tviler steeerkt på at NIH lærer bort feil til sine studenter! Det er snakk om å bruke vettet!!

Men når JORDMOR og LEGEN sier at man skal spise normal variert kost så mener dere de snakker svada? Jeg spurte selv om dette med salami isv, og de sa det ikke var noe problem! Det er ingen forskning som tilsier at en baby har dødd av salami! Jeg spiser ikke spekeskinke og slikt, men salami spiser jeg uten noe problem, og så langt har babyen min det helt utmerket i magen min! Tenk på foreldrene våre som bar oss frem, de hadde overhode ikke tilgang på nettet og all informasjon vi hsr idag! Og jeg er frisk som en fisk! Min vennine har bachelorgrad i ernæringsfysiologi og gir råd om kost til alle type mennesker! Jeg tviler steeerkt på at NIH lærer bort feil til sine studenter! Det er snakk om å bruke vettet!!

Så når min JM anbefaler meg å ikke spise salami og røkelaks pga risikoen for listeria, så.... Er hun hysterisk og uviten hun da? Helsepersonell er nok uenig om dette som mye annet. Ingenting har et fasitsvar, men å kalle gravide kvinner som tar et annet valg enn deg hysterisk syns jeg blir litt drøyt.
Trallala ferdig diskutert, kos dere med røkelaksen og salami :) Jeg står over! ;) Uansett, denne tråden handlet om fetaost og den kan vi spise så lenge den er fremstilt av pasteurisert melk :D Mmmm, feta <3

Jeg synes også dette blir helt hysterisk, og synes det er direkte ufint å insinuere at andre som faktisk følger rådene til lege og jordmor ikke bryr seg om barnet og utsetter det for risiko.

Det er større sjangs for at du og babyen dør i en bilulykke enn at du får listeria selv om du spiser spekemat hver dag, så regner med dere ikke forlater huset? Eller bryr dere dere ikke om risikoen? Kan dere leve med dere selv om dere får en ridd metallbit fra bilvraket gjennom magen?

Det blir ca like usaklig.

Jeg synes også dette blir helt hysterisk, og synes det er direkte ufint å insinuere at andre som faktisk følger rådene til lege og jordmor ikke bryr seg om barnet og utsetter det for risiko.

Det er større sjangs for at du og babyen dør i en bilulykke enn at du får listeria selv om du spiser spekemat hver dag, så regner med dere ikke forlater huset? Eller bryr dere dere ikke om risikoen? Kan dere leve med dere selv om dere får en ridd metallbit fra bilvraket gjennom magen?

Det blir ca like usaklig.

som om jeg skulle skrevet det selv :)

Forresten, jeg har fått filla på fetaost, og har spist det masse :) det er jo pasteurisert:)

Enig! Syns det er hårreisende at dere sier jeg ønsker å drepe babyen min siden jeg velger å ha salami på brødskiva mi av og til! Har min lege oh jordmor sagt det var farlig og at det ville skade babyen har jeg såklart holdt meg unna! Er mitt første barn og jeg gleder meg helt enormt til den kommer til verden! Selv om jeg velger å ha salami på brødskiva!

Enig! Syns det er hårreisende at dere sier jeg ønsker å drepe babyen min siden jeg velger å ha salami på brødskiva mi av og til! Har min lege oh jordmor sagt det var farlig og at det ville skade babyen har jeg såklart holdt meg unna! Er mitt første barn og jeg gleder meg helt enormt til den kommer til verden! Selv om jeg velger å ha salami på brødskiva!

Spis salami og det du føler for! Jeg er selv helsesøster og jobber med mange jordmødre...og som dere sier, vi er alle forskjellige og bare mennesker...ergo ulike meninger og oppfatninger. Noen mener ditt og andre mener datt, uavhgengig av utdannelse og tittel. Leger ig jordmødre er jo bare mennesker de også. Jeg for min del tar mine forhåndsregler som er viktig for MEG også lar jeg andre gjøre hva de vil. Og fetaost er jo bare snadder...må ha det :happy093

Back
Topp