Fetaost?

AnneMy

Juni2012 rocks
VIP
Ja kan man spise fetaost når man er gravid?
Er jo så godt ;)

Presisering om fetaost

I Gravid nr 6. 2010 kom vi iskade for å skrive at gravide trygt kan spise fetaost. Dette er ikke helt riktig.

Bakterien listeria kan vokse i noen typer fetaoster. Dette avhenger av hvordan fetaosten er produsert.

Av den grunn blir det generelle rådet fra Mattilsynet:

Dersom man vil være på den sikre siden, bør gravide unngå fetaost.

Ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet.

Jeg holder meg unna fetaost på grunn av anfalingen om det, men det har virkelig vært mitt store savn i mine svangerskap :(

åååååeeee.....
Jeg som var så fornøyd her om dagen da jeg leste bakpå pakken at den var pasteurisert.
Den ligger i kjøleskapet ennå.

Jeg mener man skal spise alt med måte!!

Glapia. skrev:

Og det bør du være litt forsiktig med ;)

Det er noen typer mat som inneholder noe som er skadelig over tid- ergo så kan man si "alt med måte" for eksempel ferskvannsfisk og kvikksølvforekomster. Men det finnes også matvarer hvor kun en liten bit kan være skadelig. Et eksempel på det, er mat hvor listeriabakterien kan finnes. Det er hundrevis av avisartikler om det emnet, og veldig mange ulykkelige mødre som har mistet fosteret i magen etter å ha spist ost med listeria.

Så det er langt fra alltid man kan si "alt med måte!".

Snuppo og Sneipen skrev:
åååååeeee.....
Jeg som var så fornøyd her om dagen da jeg leste bakpå pakken at den var pasteurisert.
Den ligger i kjøleskapet ennå.

Det er det jeg har lest også! Å det mener jeg at jeg leste her på bv!

Glapia. skrev:

Mange ganger så er det lurt å leve etter den regelen, men ikke når det gjelder svangerskap og listeria. Da er det bare dumt å gå imot anbefalingene..

Spiste fetaost fra arla under siste svangerskap og kommer vel sikkert til å gjøre det denne gangen også. Bruker den mest i mat og da som oftest oppvarmet, så da går det iallefall bra!

Glapia. skrev:

Følger samme "regel"!!! 
Orker ikke bli helt hysterisk. Min mor sa til meg i dag at hun var sjeleglad for at hun ikke var gravid " i dag". Det er jo så mange restriksjoner her og der på hva du skal gjøre og hvordan du skal gjøre det osv osv...

Helt enig at man ikke skal drive risikosport altså, men jeg tenker at de fleste norske matvarer er ganske så safe. Jeg spiser veldig sjelden noe eksotisk og skummelt lell =)

MaryLou skrev:

Glapia. skrev:

Følger samme "regel"!!! 
Orker ikke bli helt hysterisk. Min mor sa til meg i dag at hun var sjeleglad for at hun ikke var gravid " i dag". Det er jo så mange restriksjoner her og der på hva du skal gjøre og hvordan du skal gjøre det osv osv...

Helt enig at man ikke skal drive risikosport altså, men jeg tenker at de fleste norske matvarer er ganske så safe. Jeg spiser veldig sjelden noe eksotisk og skummelt lell =)

Som jeg skulle sagt det selv! Jeg lagde pai igår og da hadde jeg på arlas fetaost. Akkurat det tenker jeg ikke på engang. Så fremt det står pasturisert og stekes ser jeg ikke problemet. :) spiste det forrige svangerskap og har en perfekt gutt :)

Takk for mange innspill jenter :)
Tror kanskje fetaosten får vente en stund før jeg smaker på den igjen. Tar ingen sjanser;)

Jeg holder meg borte fra det som ikke er anbefalt:) Rett og slett for kroppen min er på "utlån" noen måneder nå:) så skal nok takle å ikke spise noen få ting:)

Back
Topp