Fetaost og mozarella

BabyPiip

Glad i forumet
Februarlykke 2015
Spiser dere appetina fetaost? Ser det er litt forskjellige meninger om det og på matportalen fant jeg "ja" og "tja" to forskjellige steder...

Og hva med pasteurisert mozarella? Er det en myk ost som brie som vi burde holde oss unna selv om den er pasteurisert?

♡Termin 20. februar ♡

Er vel ok sålenge den er pasteurisert? Apetina sin er ihvertfall det! Må finne ut - jeg spiser masse feta i salat nå om dagen!

Ok - feta er ok sålenge den er nyåpnet (og pasteurisert). Mozzarella er ok sålenge den er pasteurisert!

Så lenge det er pasterurisert er det vel ikke noe problem?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har lest at uansett, pasterusert eller ikke, kan det spises så lenge det er varmebehandlet? Altså kan det spises på pizza og i saus. Noen som vet om dette stemmer?

Moen oster skal man jo unngå selv om det er laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og muggoster. Det er derfor jeg spør om dette gjelder for feta og mozarella også?

På matportalen står det et sted at man kan spise feta om det er nyåpnet og et annet sted at man skal være forsiktig med det...

♡Termin 20. februar ♡

Jeg kan anbefale fetaost i ovnen sammen med olje, oregano, hakket tomatbåter og hakket rødløkDa er den varmebehandlet og kan spises uten dårlig samvittighet!

Jeg kan anbefale fetaost i ovnen sammen med olje, oregano, hakket tomatbåter og hakket rødløkDa er den varmebehandlet og kan spises uten dårlig samvittighet!

DET hørtes godt ut det! Hvor lenge lar du den stå?

♡Termin 20. februar ♡

Ok, jeg har full fordypning i ost pluss fordypning i mikrobiologi.

Mozzarella er en pastafilataost, og går ikke i kategorien med myke og halvmyke oster. De ostene vi skal unngå er de som er myke og halvmyke og er modnet over tid med bakterier. Mozzarella er ferskost og kan spises, så fremst den er laget av pasturisert melk. Blir egentlig litt som kesam, og det er det jo ikke noen som stiller spørsmål med.

Feta er heller ikke laget ved å modne med bakteriekultur. Den er filtrert ut maskinelt. Feta fra nokså nyåpnet glass skal være greit å spise.

Alle varmebehandlede oster kan spises. Listeria dør av varme.

I tillegg kan vi spise alt av smelteoster som tubeoster og f eks kirsebærost.

Mozzarella er en pastafilataost, og går ikke i kategorien med myke og halvmyke oster. De ostene vi skal unngå er de som er myke og halvmyke og er modnet over tid med bakterier. Mozzarella er ferskost og kan spises, så fremst den er laget av pasturisert melk. Blir egentlig litt som kesam, og det er det jo ikke noen som stiller spørsmål med.

Feta er heller ikke laget ved å modne med bakteriekultur. Den er filtrert ut maskinelt. Feta fra nokså nyåpnet glass skal være greit å spise.

Hurra for deg! Så mye kunnskap! Tusen tusen takk :)

♡Termin 20. februar ♡

Jeg lar det stå i ovnen på ca 180 grader i en halvtime ca ☺️ Sjekker litt underveis for å se at den er gjennomvarm og når grønnsakene er klare. Dette smaker megagodt!! Kjøp den pakken med feta som er i pakke og del osten i to på langs. De tilbereder feta slik som dette i Hellas, fikk tips derifra

Termin 2. februar 2015

Jeg spiste fetaost i mitt forrige svangerskap hvertfall. :)

Kan jeg spise kirsebærost???? Jippi!!!!!! Det trodde jeg ikke! Nå ble jeg glad :)

Kan jeg spise kirsebærost???? Jippi!!!!!! Det trodde jeg ikke! Nå ble jeg glad :)

Det kan du! Om du leser på eska så står det smelteost bakpå. Det er helt trygt.

Back
Topp