Fester seg..?

fiolregn

Blir kjent med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
I mitt første svangerskap var det fokus på om ungen hadde festet seg mot slutten av svangerskapet. Dersom vannet gikk og baby ikke var festet så fikk jeg beskjed om å legge meg ned og tilkalle ambulanse.

Jeg fikk derimot høre av ei venninne at de ikke var like opptatt av om baby fester seg i senere svangerskap...? Andre som kjenner til dette?
 
Fikk aldri noen info om at jeg låtte legge meg ned forrige gang i 2018 :wideyed:
Hun var ikke festet.

Eneste grunn jeg har hørt om hvor en må ligge nedt mulig i ro om vannet går, er ved seteleie. Og da også tilkalle ambulanse.

Det er jo veldig mange små som ligger i hodeleie, men ikke nødvendigvis festet.
 
Jeg har fått beskjed om at babye ligger for det meste i tverr leie. Er 33+6 i dag. Og til jeg vet at baby har lagt seg med hodet ned så må jeg ringe ambulanse hvis vannet går. Dette er tredje ungen. Med de andre så har d mest vært leie de har vært opptatt av. Så lenge hodet peker ned så er d ikke farlig om vannet går. Men skjer det før uke 34 så skal du raskt til sykehuset.
Hvis leie ikke er optimalt så kan navlesnor dette ned osv. En baby i tverrleie kan ikke fødes vaginalt. Da må den snus.
 
Ikke hørt om dette før. Vannet mitt gikk i 2018, fikk ikke spørsmål om leie da jeg ringte inn til føden, bare beskjed om å vente på rier.
 
Jeg tror det var vanlig før i tiden å bli bedt om å legge seg ned og ringe ambulanse hvis hodet ikke var festet, men de har de senere år gått mer bort fra det (hvis hodeleie! ). Så antar at det bare er noen leger/jordmødre som henger litt etter på nye anbefalinger. Min første rakk aldri å feste hodet før fødsel og jeg fikk bare beskjed om å reise til føden for sjekk som normalt hvis vannet skulle gå.

Men de er ofte interessert i å vite om hodet er festet for å forsikre seg om at fosteret ikke skifter leie.
 
Takk skal dere ha for svar! Det var godt å høre :ö
 
Sniker: Spurte jordmoren min om dette før jeg fødte i 2018 for mamma var så opptatt av det.

da sa hun at det var veldig vanlig før, men at nesten alle regionene har gått litt bort fra dette som «stardard» praksis. Mens noen få tviholder litt på det, Så lenge man er et godt stykke på vei og vet at barnet ligger i hodeleie skal ikke det være noe farlig å komme seg til sykehuset selv og «oppføre» seg normalt. Ved tverrleie feks nevnte hun at de holder på det rådet.
 
Back
Topp