Fertilitet og mann med diabetes

Turkistliv

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Marslykke 2016
Julegavene 2019
Juliknøttene 2022
Hei!
Vi har prøvd å bli gravide i ett år nå, ble fort gravid men det endte med en BO i uke 10 i sommer og vi prøver enda :)
Vet at dette kan ta tid, men jeg lurte på om det kan ha noe å si at mannen har diabetes type1? Kan det ha noe å si på fertiliteten?
Jeg har 3 barn fra før og regelmessige sykluser og har ikke hatt problemer med å bli gravid tidligere, mannen har ingen barn fra før.
Ellers er jeg 25 og han 36 år og vi har et sunt kosthold, røyker ikke og drikker lite alkohol.
Så tenker at vi har et godt utgangspunkt, men jeg lurer bare på om diabetes kan ha noe å si?
Er det noe som burde sjekkes ut for sikkerhets skyld?
Regner med at det klaffer snart og at vi bare må smøre oss med litt til tålmodighet :)
Takk for svar på forhånd
 
Tommelfingerregelen er at 90% av friske par blir gravide i løpet av et år med regelmessig samliv/sex. Noen få bruker litt lenger tid. Dere har jo vært gravid en gang - selvom det endte dårlig. Jeg pleier å tilby utredning hvis man har prøvde i mer enn år.
Utredningen er enkel og går fort; GU med ultralyd og blodprøver hos henne og sædprøve av ham.
Noen ganger velger mannen å levere sædprøve først - for å «sjekke seg ut». Jeg er litt usikker - men tror ikke sædkvaliteten påvirkes hos en mann med en velregulert diabetes.
 
Back
Topp