Ferritin

meg&lille

Elsker forumet
Septembermødre <3
Legen min kommenterte i dag at jernnivået begynte å bli lavt. Men ønsket at jeg ventet med tilskudd og anbefalte å spise mat med jern i. Sjekket akkurat hva normalnivået er, som var 15-150 for kvinner. Mitt var på 11. Lurer på hva ferritinnivået deres er på? Og eventuelt om noen vet hvorfor man skal vente med tilskudd? Er det kanskje normal at det bare er litt lavt når man er gravid?

Min er på 8. Fekk anbefalt å ta jerntilskudd då for å bygga opp lageret då Hb var litt lav òg. Jerntilskudd kan vera ganske "hardt" for magen, så e vel derfor du kan prøva med jernrik mat først. 11 er jo ikkje så veldig lavt å så lenge Hb er ok e da stortsett ikkje problem.:-)

under 10 så kan man begynne med tilskudd.. forrige svangerskap lå jeg på 10.5 lege mente jeg ikke skulle ta og jm mente det var nødvendig.. :p nå ligger jeg på 7-8 eller noe sånt.. selv om jeg har spist masse jordbær :p så skulle ta noen som er dobbelt så sterke enn vanlig.. men har ikke fått kjøpt nye og de jeg har fra før har gått ut på dato og de er ikke harde for magen heller :)

Hvilke vitaminer tar du? Dersom du tar sånne gravid-tabletter for gravide er det jern i dem og de er ikke så harde for magen :)
Ellers vil jeg tipse om hemofer, de er helder ikke så gale mot magen. Ta dem med et glass appelsinjuice for bedre opptak av jern!

Jernrikmat fyller ikke jernlageret, dessverre. Om det er tomt lageret, så må tas jerntilskudd. Jernrikmat anbefales hvis det er litt lavt nivå, men ikke helt under grense,

Jeg tok multivitaminer før jeg var gravid, der er det jern, men lavt nivå, så fra uke 4 bruker jeg vitaminer for gravide. Dette er ikke nok, siden jeg har nesten tomt jernlageret. Så nå tar jeg jerntabletter i tillegg

Aha, da forstår jeg:) Kan slappe av inntill videre da. Tar vanlige multivitaminer og spiser frukt og grønt, så det holder gjerne ut svangerskapet:)

Last edited:
Jeg ville tatt jerntilskudd. Forrige svangerskap gjorde jeg ikke det pga legen sa det. Jeg mister mye blod og var nede i blodprosent på 5,1... Det tok meg 1 år før jeg fikk den opp i ca 9. Så denne gangen tør jeg ikke annet enn å ta jern ☺

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Jeg har 8 men legene har ikke sagt noe. Hb er 11 da. Men blir fort svimmel. Kanskje jeg skal prøve noe jern. Sist svangerskap brukte jeg en flytende jerntilskudd. Den smakte godt :) har dere symptomer på lav ferretin ?

bruk aminojern eneste som man kan ta med måltider og ikke er hard for magen :)

Mitt ferritin var på 8 sist jeg sjekka og jeg må ta maks dose jern hver dag....her sier legen at jeg skal ta jern selv når den er så "høy" som 16...men jeg får veldig plager av lavt ferritin sjøl om hb er fin :p

Jeg har en ferritin på 6, men en Hb på 10,5. Legen ga meg beskjed om å starte på jerntabletter, men har ikke hatt flere sjekker av ferritinet, kun av Hben for å sjekke at den ikke synker mer. Visstnok er det ikke så ille med lav ferritin som gravid, såfremt ikke Hben også er lav. Hadde vi imidlertid hatt så lav ferritin og ikke vær gravide, ville det nok vært et større fokus på å få opp jernnivået. Men dette er visstnok er veldig omdiskutert tema i legestanden..

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Jeg har en ferritin på 6, men en Hb på 10,5. Legen ga meg beskjed om å starte på jerntabletter, men har ikke hatt flere sjekker av ferritinet, kun av Hben for å sjekke at den ikke synker mer. Visstnok er det ikke så ille med lav ferritin som gravid, såfremt ikke Hben også er lav. Hadde vi imidlertid hatt så lav ferritin og ikke vær gravide, ville det nok vært et større fokus på å få opp jernnivået. Men dette er visstnok er veldig omdiskutert tema i legestanden..

Problemet er at de strides om man får symptomer når kun ferritinet er lavt, men hvis man blir som meg og blir totalt utslått, får hjerteklapp og diverse mens hb fortsatt er like høy, så har det dessverre ingenting å si om man er gravid eller ikke...er glad hvertfall fastlegen min forstår det ;)

Problemet er at de strides om man får symptomer når kun ferritinet er lavt, men hvis man blir som meg og blir totalt utslått, får hjerteklapp og diverse mens hb fortsatt er like høy, så har det dessverre ingenting å si om man er gravid eller ikke...er glad hvertfall fastlegen min forstår det ;)

Jeg har også hatt masse plager med lavt jernnivå: helt utmatta, svak i bena, svimmel, ser stjerner, stort søvnbehov etc etc. Jeg fungerte ikke i det hele tatt og ble sykmeldt for det.. En leser jo at lavt ferritin kan være særs ugunstig ved blodtap under fødsel, men i og med at flere leger er så steile på at det ikke er behov for ekstra tilskudd og oppfølging enn det som allerede er nevnt, har jeg valgt å stole på at de vet hva de snakker om.. :-)

Ferritin og Hb? Blir man informert om begge tall? Trodde det var samme jeg:p
Ferritin er jernlageret, mens Hb er blodprosent. De tar som regel en prøve av ferritinet tidlig i svangerskapet, men dersom den ikke er lav eller det ikke er noe tegn på at man kan utvikle jernmangelanemi (lav hb og ferritin) tar de ikke flere prøver av det underveis. Hb derimot pleier en å ta flere ganger underveis fordi en kan raskt få lav blodprosent når en er gravid.. jeg vet ikke om min forklaring var noe oppklarende...? :-)

Ferritin er jernlageret, mens Hb er blodprosent. De tar som regel en prøve av ferritinet tidlig i svangerskapet, men dersom den ikke er lav eller det ikke er noe tegn på at man kan utvikle jernmangelanemi (lav hb og ferritin) tar de ikke flere prøver av det underveis. Hb derimot pleier en å ta flere ganger underveis fordi en kan raskt få lav blodprosent når en er gravid.. jeg vet ikke om min forklaring var noe oppklarende...? :)

Jo, der var oppklarende det:) Jeg så bare at første målingen ståt det Ferritin 16. Deretter står det jo HB nivået på hver svangerskapskontroll.. Så ble litt forvirret:)

Min ferritin var på 98 og er nå på 11 :p Men fin Hb da :-)

Hb = Hemoglobin = blodprosent. Den faller naturlig en enhet til uke 28 (økt blodvolum gir fortynning). Det er vist at for høy Hb ikke er gunstig, og det er kun hvis den blir veldig lav at man gjør noe.

Ferritin = "jernlager". Mange gravide får lavt nivå. Behandling er omdiskutert fordi det ikke er vist å bedre utfall i svangerskap for mor og barn ved lave verdier. Ved veldig lav Hb og lav ferritin så kan man ta jerntilskudd for å få opp Hb.

Lav ferritin kan gi opphav til lav Hb, og er vel den vanligste årsaken til lav Hb. Man kan imidlertid få lav Hb av andre årsaker som lavt nivå av folsyre, b12 mangel, stoffskifte sykdom, leversykdom, blødning, nyresykdom, infeksjon, kreft, etc.

Ved kun lav ferritin uten lav Hb, så er det omdiskutert om man får symptomer. Dersom man har symptomer og lav ferritin, så kan man jo forsøke behandling og kontrollere verdien. Ukritisk bruk av jern bør unngås da høy ferritin ikke er gunstig heller.

Eg har lavt jern og tar tilskudd... Men får den ikkje opp allikavel! Var til kontroll igår og då sa legen at eg skulle få jerninfusjon intravenøst etter fødselen mens eg ligge på barsel for å få den opp igjen! Ellers vil det ta såååå lang tid! Veldig glad for det! :)

Eg har lavt jern og tar tilskudd... Men får den ikkje opp allikavel! Var til kontroll igår og då sa legen at eg skulle få jerninfusjon intravenøst etter fødselen mens eg ligge på barsel for å få den opp igjen! Ellers vil det ta såååå lang tid! Veldig glad for det! :)

Du har ikke astma?

Back
Topp