feriepenger

Alias

Gift med forumet
Feriepengene som man opptjente i fjor, år 2010. har man ikke rett på å få de ut nå evnt forskudd på de???

Tror ikke du har RETT på det nei.. Hvis du skal ha en ukes ferie så kan du få utbetalt en del av de..

Ulla79 skrev:
Det har du :)

Det vanligste er at de blir utbetalt i juni året etter opptjening, men du kan be om å få de når som helst (vet ikke om man har KRAV på å få de, men aldri vært borti noen som ikke har fått de når de har bedt om det. Er jo bare å sjekke med arbeidsgiver/lønningskontor). Så lenge du får de utbetalt året etter opptjening (feriepenger opptjent i 2010 utbetalt fra januar 2011), så er de skattefrie (dvs de er jo endel av bruttoinntekten for utbetalingsåret). Får du de utbetalt i opptjeningsåret, så må du betale skatt av de.

du har kun krav på de om du skal ta ut ferie, og da proposjonalt med hvor mye ferie du tar ut. Men bedriften kan være snill og gi dem før, men det er faktisk ikke så vanlig at bedrifter gjør.

Jeg jobber i kommunen og vi får feriepenger i juni, og jeg ringte de i februar og spurte om å få feriepengene mine, og ho spurte hva jeg skulle bruke pengene på (er bare 8000 kr) og jeg sa vi måtte ha ny yttergangsdør (koster 13,000) og da sa ho at da kunne jeg ikke få de.. De måtte gå til ferie..

Hæ? Skal kjærringa bestemme hva jeg skal bruke feriepengene på?
Heldigvis fikk mannen min forskudd på feriepenger så vi fikk ny dør, og slapp å fryse ihjel i vinter.

Back
Topp