Feriepenger

Lillfisen

Glad i forumet
Altså.. I jobben jeg har blir vi permiterte fra tid til annen, og da får vi dagpenger. Feriepengene for dette blir utbetalt av NAV i januar, de kom for noen dager siden.
Så da begynte jeg å fundere.. Ferie penger for foreldrepengene. Ligger de allerede i de  utbetalingene vi får? Eller kommer de til sommeren? Eller kommer de når vi tar ut ferie?
[8|][8|][8|]

her får vi feriepenger fra nav i slutten av mai.. de pengene fra jobben som jeg har opptjent fra i fjor..
og de pengene vi tjener opp til nå i perm,kommer neste år!

var det det du tenkte på?

Kommer nok litt an på om arb.plassen din forskotterer perm.pengene dine. Om så, kjem feriepenger til vanlig tid. Om du mottar peng direkte fra nav, pleier dei å utbetale feriepenger i slutten av mai.

Arbeidstakere har også rett til feriepenger av foreldrepengene. Dere får som foreldre til sammen feriepenger for de 12 første ukene når dere tar ut 100 prosent foreldrepenger. Tar mor ut de første 12 ukene, er det bare hun som får feriepenger. Har dere valgt å ta ut 80 prosent foreldrepenger, får dere til sammen feriepenger for de 15 første ukene.

Ok.. Nei får direkte fra Nav.. Forstår at pengene vi får nå i år, får vi ferie penger av neste år. Men tenkte på mammapengene vi fikk fra september-nyttår.
Men da rekner jeg med at de kommer i mai da [:D]
Ferie pengene fra arbeidsledighet kommer i januar nemlig, her iallefall..

ORIGINAL: Opsideisi

Arbeidstakere har også rett til feriepenger av foreldrepengene. Dere får som foreldre til sammen feriepenger for de 12 første ukene når dere tar ut 100 prosent foreldrepenger. Tar mor ut de første 12 ukene, er det bare hun som får feriepenger. Har dere valgt å ta ut 80 prosent foreldrepenger, får dere til sammen feriepenger for de 15 første ukene.

Whaaaat? Får vi ikke for hele tiden vi har permisjon?? [:'(]

ORIGINAL: minmin

En taper mye penger på at nav utbetaler desverre

Hvordan det? Vis bedriften hadde forskottert feriepenger for hele permisjonsperioden, hadde de fått alt det tilbake av nav da?
Er litt blank på det her jeg.. visste egentlig ikke at det hadde noen hensikt at bedriften forskotterte, anna enn at man kanskje slapp å ha kontakt med nav hele tiden..

ORIGINAL: Sprelledukka

jo vi får feriepenger for hele perm tiden!! ihvertfall som jeg har forstått..

Nope ! Desverre. Ikke hvis du får rett fra NAV. Arbeidsgiver har det i budsjettet og får refundert 12 uker fra NAV men betaler mellomlegget.

"Foreldrepenger ved fødsel/adopsjon Har du mottatt foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon fra folketrygden, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av ytelsene. Det ytes likevel bare feriepenger for de første 12 eller 15 ukene av stønadsperioden (12 uker ved 100 prosent uttak og 15 uker ved 80 prosent uttak)."

ORIGINAL: henriette25!

jo vi får feriepenger for hele perm tiden!! ihvertfall som jeg har forstått..

så vi som får fra nav får bare 12 uker feriepenger fra perm tiden??

ORIGINAL: minmin

En taper mye penger på at nav utbetaler desverre

Jepp...
Egentlig litt kjedelig at det er sånn, for hadde jeg fått av arbeidsgiver hadde jeg jo fått for hele året...
Men men, får bare jobbe ordentlig masse etter sommerferien, så får jeg feriepeng til neste år og.

Jeg fikk og beskjed om at hvis jeg rakk 12/15 uker før nyttår 2010, ville det ikke bli noe feriepenger for 2011!
Så hipp hurra for ferien neste år [:'(]

Fysj og fy ! Sånnt gjør meg sur !! [:@]
Er det ikke sånn at vi plikter å ta ut 4 uker ferie i fra permisjonen??
Så da blir vi pålagt å ta ferie, uten å få skikkelig feriepenger??

Jaja.. Man tar vel det man får ! Norge er vel fortsatt et bra land å få barn i .. [8D] Men fy så kjedelig å ikke få feriepenger !

Jaja.. Man tar vel det man får ! Norge er vel fortsatt et bra land å få barn i .. [8D] Men fy så kjedelig å ikke få feriepenger !

Du er heller ikke pålagt å ta ut ferie :) Den er frivillig . Men det er pålagt å informere om den , for da skal nav ikke utbetale noe :)

Du er heller ikke pålagt å ta ut ferie :) Den er frivillig . Men det er pålagt å informere om den , for da skal nav ikke utbetale noe :)

Aha !!  [:D]  takk for gode svar ! Da har jeg iallefall lært litt idag.. Trodde faktisk jeg hadde satt meg inn i det her.. hahaha ! uups

Back
Topp