Feriepenger til barn

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Får barna feriepenger? Evt hvor mye og hva brukes det til?

Her tenkte vi guttungen kunne få til å brukes til å kjøpe is eller suvernier på ferie ol. At han selv forvalter pengene, litt spennende å se hvordan han velger å bruke de. Vi må nok poengtere at de skal gå til "ferie" og ikke lekebutikken.

Barna sparer litt lommepenger før ferien, og så får de alt for mye fra besteforeldrene og oldeforeldrene rett før vi drar på ferie. De siste sommerferiene har de hatt med seg rundt 1500 kr hver tenker jeg, alt for mye til at småbarn forstår særlig med det. (Mye mindre på korte helgeturer og slikt.) De kjøper vel en is eller to hver først mens de føler seg rike. Så kjøper jenta mi en liten suvenir eller bamse fra hver eneste suvenirbutikk vi er innom hele ferien. Type gibbon-bamse i dyreparken, bok om Ida på geologisk museum, et eller annet glitrende eller elektrisk fra vitensenteret, trefløyte fra Nidrosdomen, morsom badeand i badeland osv. Gutten min tar alle pengene, og går rett til første lekebutikk for å bruke alt på lego... Begge er veldig fornøyde med kjøpene sine, og ingen av dem klager når de er tom for penger.

Her får ungene hvert år 500,- fra mine foreldre til "feriepenger". I tillegg får begge penger fra besteforeldrene på hver sin "andre side". ldste som blir åtte disponerer disse som han selv vil, men han får ikke ha mer enn en viss sum (litt usikker på hvilken enda) i lommeboka til en hver tid. Synes ikke barn trenger å ha med seg alt for store summer, spesielt når jeg vet hvor surrete min er med f.eks lommebok ;)
Vi gir dem penger selv når det evt trengs, og det varierer ut fra lengde på tur.

Ja han får av besteforeldre, han styrer helt selv hva han bruker de på. Isog annet får han av oss

Sambo forslo feriepenger og jeg sa at det er vanlig at besteforeldre gir det, han svarte at han ikke hadde foreldre som klarte å tenke sånn. Vi regnet litt på det ut fra hva vi skal i sommer (hvilke steder) og fant ut at 500kr er greit. Kanskje lite? Han er 7,5 år. Mamma har allerede gitt de sommergaver fra hun kom hjem fra syden.

Vi pleide å spare opp til feriepenger selv, og det var spennende og lærerikt. Hvor mye vi hadde kom an på hvor flinke vi var til å spare. Vi forvaltet pengene selv i ferien. Jeg var gnien allerede da, og hadde ikke lyst til å bruke penger på noe unyttig, og foreldrene mine syntes det var synd så de spanderte på meg av og til (da fikk jo min søster også noe). Jeg fikk et rykte på meg for å komme hjem med mer penger enn jeg dro på ferie med :-P

Sambo forslo feriepenger og jeg sa at det er vanlig at besteforeldre gir det, han svarte at han ikke hadde foreldre som klarte å tenke sånn. Vi regnet litt på det ut fra hva vi skal i sommer (hvilke steder) og fant ut at 500kr er greit. Kanskje lite? Han er 7,5 år. Mamma har allerede gitt de sommergaver fra hun kom hjem fra syden.

Jeg syntes 500 kr er mer enn nok. Her får frøkna som regel 200 av en eller annen besteforeldre som hun klarer seg fint med og om det er noe spesielt hun ønsker seg så "spleiser" vi slik at hun betaler en symbolsk sum og jeg resten.

Jeg syntes 500 kr er mer enn nok. Her får frøkna som regel 200 av en eller annen besteforeldre som hun klarer seg fint med og om det er noe spesielt hun ønsker seg så "spleiser" vi slik at hun betaler en symbolsk sum og jeg resten.
Ja jeg tenkte først 200. Men så begynte vi å regne litt. Han har pleid å kjøpe en t-skjorte eller en bamse i bjørneparken, koster glatt 2-300kr. Så skal han kunne kjøpe seg noen is og godt og evt suvernier andre steder også.

Ja jeg tenkte først 200. Men så begynte vi å regne litt. Han har pleid å kjøpe en t-skjorte eller en bamse i bjørneparken, koster glatt 2-300kr. Så skal han kunne kjøpe seg noen is og godt og evt suvernier andre steder også.

Ja da er jo 500 kr en passende sum :) om de bare bruker penger på is, snop og vas trenger de ikke så mye :P

Tenker 500kr er greit vi fikk ofte is og sånn av foreldrene våre oppå feriepengene...

Nå er mine bare 5&3 år, så ikke det heelt store begrepet enda. Eldste har skjønt det litt, så han sparer til en konkret ting når vi skal på ferie. Har spart siden 17.mai (han var lur og sparte sine penger da, for vi kunne jo bare kjøpe en is til han...)
Minsta sparer også, men vet ikke hva hun vil kjøpe enda, men nå har de i alle fall begge en lommebok med penger i når vi skal på ferie om en uke:)

Barna får feriepenger av mine foreldre/besteforeldrene hver sommer. I år var det 1000kr, alt for mye! Vi veiledet dem til å putte halvparten på sparebøssa og resten brant opp i lomma og måtte brukes opp på lekebutikken omgående! De er kjempefornøyde med å ha kjøpt noe de har ønsket seg. De kunne lett ha brukt alt om ikke vi syns det blir for gale at så små barn skal fly med en tusenlapp til fri disposisjon i lekebutikken...

Han min er bare nesten 4 år så han får ikke enda på noen år .. syns bare det er tull jeg ! Men når han blir eldre kan det godt hende han får . Da tenker jeg han ikke får et beløp som skal vare hele sommeren .. men fks til den spesefikke reisen vi skal på .. :) Nå fikk jo guttungen og ho på 4 mnd en 1000 lapp på deling av bestefaren til 17 mai som de ikke har brukt en eneste krone fra.. så om det er noe han ønsker seg når vi er på ferie kan ham bruke fra de eventuelt ;)

Får 500kr som ho kan bruka på det ho vil når ho er med oss + at vi sender med 200kr når ho reiser på ferie med mor si.
Passar på å vera tydeleg kva dei pengane er "meint" til, og at når dei er brukt opp, ja da er dei brukt opp.

Får 1000,- av oss de 2 ukene vi har de i sommer utenom den vanlige 50/50. :) den får de bruke som de vil, med forbehold om at er det tomt, så er det tomt :)

Her får dei ofte hjå besteforeldra, og gjerne litt for mykje til sammen. Me oppfordrar til å spare det meste, og så får dei kjøpe litt leiker, souvenirer osv. Minsten skjønnar ikkje kva det går i enda, han er berre to, men eldste tykkjer det er stas med eigne pengar, han er snart fem:)
Syns 500kr høyres passeleg ut:)

min eldste har ikke fått egene feriepenger, men har fått disponere bursdagpenger 200kr da han var 4-5år. de siste 2-3åra har han spart alt av penger til hobbyen sin (kjøpte nylig 1 ting til 2600kr og det meste er fra 500-25000kr..) Nå er han 9år. og jeg må nesten "tvinge" han til å bruke 20kr på is en sjelden gang.

De fikk i fjor, men ikke helt til egen disposisjon, litt opplæring.

Det ble litt is oss noe fra dyreparken sin suvenirbutikk.

Om han hadde fått av oss kunne det hende han fikk noen begrensninger, men ikke når han får fra besteforeldre.

Back
Topp