Feriepenger og foreldrepenger

TKR90

Andre møte med forumet
Normalt kommer feriepenger fra arbeidsgiver i juni, er det da sånn at det registreres som at man tar ut ferie denne mnd og ikke får foreldrepenger? Det er jo logisk, men jeg lurer på om noen vet hva som lønner seg? Hva skal dere gjøre? Min arbeidsgiver er fleksibel mtp utbetaling før eller etter normalen, men jeg vet ikke helt hva jeg bør be om. Kan man f.eks velge å utsette å få foreldrepenger og på den måten forlenge permisjonen med en mnd? Mulig dette har åpnebare svar, men jeg er litt forvirret på reglene :)
Jeg har forresten termin 8 juni

Last edited:
Jeg er ikke sikker, men jeg har skjønt det som at de 3 + 6 første ukene ikke kan utsettes. Så om jeg har forstått det rett får jeg både feriepenger og foreldrepenger i juni. Noe som minner meg på at jeg må snakke med jobben om akkurat det.

Bra spørsmål, må vel selv avklare dette med arbeidsgiver. Mange ting å sette seg inn i:eek::p Ser for meg at ferien utsettes jeg. Men lurer også på hva som er mest lettvint, ta ferien når de 6+3 obligatoriske ukene er ferdige eller ta den til neste år når permisjon er over. Skal uansett forlenge permisjon med ferien fra i sommer samt neste sommer.

Jeg er kommuneansatt og snakket med sjefen angående dette med feriepenger/permisjon. Jeg får ikke foreldrepenger da, får vanlig lønn. Å hun sa at jeg kan utsette mine 5 ferieuker til neste år, jeg må bare søke om det (de på lønn/personal sa at det går fint). Så da regner jeg med at jeg får både feriepenger og lønn i juni, samt ti uker ferie til neste år [emoji4]

Bra spørsmål, må vel selv avklare dette med arbeidsgiver. Mange ting å sette seg inn i:eek::p Ser for meg at ferien utsettes jeg. Men lurer også på hva som er mest lettvint, ta ferien når de 6+3 obligatoriske ukene er ferdige eller ta den til neste år når permisjon er over. Skal uansett forlenge permisjon med ferien fra i sommer samt neste sommer.
Ja så mye nytt, tror kanskje jeg kontakter nav for å oppklare alt jeg lurer på :-) Har en selvstendig næringsdrivende samboer også, synes det er komplisert hehe:arghh:
Jeg skal også forlenge med ferie, men selve utbetalingen (av feriepenger fra arbeidsgiver) tror jeg det lønner seg å ta ut på forhånd og heller spare.

Jeg er ikke sikker, men jeg har skjønt det som at de 3 + 6 første ukene ikke kan utsettes. Så om jeg har forstått det rett får jeg både feriepenger og foreldrepenger i juni. Noe som minner meg på at jeg må snakke med jobben om akkurat det.
Trodde ikke man kunne få begge samtidig, men det hadde jo vært supert. Så kan man bare holde av penger til utvidet permisjon :-)

Jeg er kommuneansatt og snakket med sjefen angående dette med feriepenger/permisjon. Jeg får ikke foreldrepenger da, får vanlig lønn. Å hun sa at jeg kan utsette mine 5 ferieuker til neste år, jeg må bare søke om det (de på lønn/personal sa at det går fint). Så da regner jeg med at jeg får både feriepenger og lønn i juni, samt ti uker ferie til neste år [emoji4]
Åå ok! :-) Det synes jeg hadde vært det enkleste, og heller utsette utbetaling av foreldrepenger. Ser en skriver om dette med 3+6 uker, da kan jeg i såfall ikke få både feriepenger og foreldrepenger i juni (termin 8 juni). Jeg kommer også til å ta ferieukene etter permisjon :-)

Trodde ikke man kunne få begge samtidig, men det hadde jo vært supert. Så kan man bare holde av penger til utvidet permisjon :-)
Det kan man. Er et valg i søknaden til nav om man vil ta ferie sammen med permisjonen eller om man vil utsette. Så om jeg får begge deler i juni får jeg ikke noe i september når jeg tar ut ferien. Men så lenge jeg vet det i forkant skal det gå bra [emoji4]

Det kan man. Er et valg i søknaden til nav om man vil ta ferie sammen med permisjonen eller om man vil utsette. Så om jeg får begge deler i juni får jeg ikke noe i september når jeg tar ut ferien. Men så lenge jeg vet det i forkant skal det gå bra [emoji4]
Ok, så flott! Takk for svar!

Jeg tar ferien ut i 2017. Så er jeg helt sikker på det ikke blir noe tull.

Jeg jobber i kommunen. Det jeg fikk beskjed om først var å høre med lønningskontoret. Der sa de at jeg har jo tjent meg opp til feriepenger i juni, så de får jeg og får også foreldrepenger litt senere samme måned (husker så lite fra siste permisjonene om jeg faktisk fikk fra nav??) Også for å gjøre det lettere for kommunen og nav var at jeg tok ut all permisjon først, så overfører de mine ferieuker til neste år. De tar jeg da ut rett etter min permisjon (jeg tar også de 26 ukene som far og mor kan dele på). Og så kommer far til å ta ut permisjon etter min ferie. Da har jeg snakket med sjefen om muligens å søke om ulønnet perm fram til sommerferien etter hans perm eller om alt går seg til med barnepass og litt fri hos pappaen (som er selvstending næringsdrivende). Da har jeg også hele neste års feire å ta ut når det måtte trengs :-) det jeg såg litt på med tanke på at far er selvstendig næringsdrivende, var at han tar ut perm i påskeferien og ut alle røde dager i mai, så får jo han lønn når han egentlig ikke pleier å ta på seg jobb da og han slipper å evt tape på å ta pappaperm ;-)

Jeg tar ferien ut i 2017. Så er jeg helt sikker på det ikke blir noe tull.
Oki, tar du den på høsten eller? Gir man bare beskjed til NAV om at man skal ha opphold i foreldrepengene pga ferie eller?:)

Oki, tar du den på høsten eller? Gir man bare beskjed til NAV om at man skal ha opphold i foreldrepengene pga ferie eller?:)
Tenkte å ta det i desember. Fyller der bare ut i skjemaet har jeg fått beskjed om/lest på nav sine Facebooksider.

Opparbeider man seg feriepenger på foreldrepengene ?

Opparbeider man seg feriepenger på foreldrepengene ?

Hvis du får forskuttert lønn fra arbeidsgiver så får du vanligvis feriepenger som normalt. Hvis du får betalt direkte fra NAV så får man feriepenger av de første 12 ukene.

Jeg har en relativt kjip arbeidsgiver ("er ikke mitt problem at folk får barn"), så her blir det knapt med feriepenger i 2018 og 2019.

Hvis du får forskuttert lønn fra arbeidsgiver så får du vanligvis feriepenger som normalt. Hvis du får betalt direkte fra NAV så får man feriepenger av de første 12 ukene.

Jeg har en relativt kjip arbeidsgiver ("er ikke mitt problem at folk får barn"), så her blir det knapt med feriepenger i 2018 og 2019.

What...det er jo heilt idiotisk at det er forskjell på hvem som utbetaler. Arb.giver får jo refundert av NAV uansett. Så da kan man ikke ta ut ferie neste år da, er jo det feriepenger er til... :BangHead Må jo ta ut bare 12 uker permisjon da for ikke det skal gå ut over ferieplanene til neste år. Har 2 barn til å ta hensyn til :think005:confused013:wtf:

What...det er jo heilt idiotisk at det er forskjell på hvem som utbetaler. Arb.giver får jo refundert av NAV uansett. Så da kan man ikke ta ut ferie neste år da, er jo det feriepenger er til... :BangHead Må jo ta ut bare 12 uker permisjon da for ikke det skal gå ut over ferieplanene til neste år. Har 2 barn til å ta hensyn til :think005:confused013:wtf:

Arbeidsgiver er ikke pålagt å utbetale feriepenger av permisjonspenger, men mange gjør det likevel. På lik linje med at mange dekker lønn over 6G. Arbeidsgiver får ikke refundert feriepenger av permisjonspengebe utover 12/15 uker (15 uker ved 80%).

Men ja, det er håpløst. Vi kommer til å legge av penger selv, men det kommer jo på toppen av ønsket om å legge av penger til noe ulønnet permisjon.

Det er kjedelig, men sånn er det for de aller fleste dessverre. Så man bør planlegge økonomien om man kan.
Jeg har hatt to somre på rad nå med omtrent ingen feriepenger.
Var nemlig arbeidsledig lenge etter perm.
Og da jeg endelig fikk jobb tar det jo lang tid å opparbeide seg feriepenger.
Ifjor hadde vi ferie hjemme og var en uke på hytta.
Hadde ikke råd til noe annet, men vi hadde det fint likevel:)

Det er kjedelig, men sånn er det for de aller fleste dessverre. Så man bør planlegge økonomien om man kan.
Jeg har hatt to somre på rad nå med omtrent ingen feriepenger.
Var nemlig arbeidsledig lenge etter perm.
Og da jeg endelig fikk jobb tar det jo lang tid å opparbeide seg feriepenger.
Ifjor hadde vi ferie hjemme og var en uke på hytta.
Hadde ikke råd til noe annet, men vi hadde det fint likevel:)

Kjenner jeg ble skikkelig provosert av dette, de oppmuntrer jo og vil jo folk skal få flere barn. Mener man skal jo ikke " tape" økonomisk på det.

Back
Topp