Feriepenger fra nav?

Trekløveret <3

Forumet er livet
Har vært innpå nav.no å sett, men må si jeg ikke skjønner så mye der...[&:]
"Det ytes likevel bare feriepenger for de første 12 eller 15 ukene av stønadsperioden (12 uker ved 100 prosent uttak og 15 uker ved 80 prosent  uttak)." står det... (altså dette gjelder foreldrepenger!)

Jeg hadde bare en liten 32% eller noe i den dur stilling så var jo ikke mye jeg fikk akkurat...men vil dette si at en regner 12uker (tok 100%) fra snuppa ble født 27.11.07, ser hva jeg "tjente" de ukene, og feriepenge grunnlaget er utifra det???

På likningen fra 2008 har jeg, la oss si 60000, som fødselspenger fra nav..får jeg 10.2% av dette i feriepenger nå i år?

Hvordan er det systemet??????? Hjelp?![&:][8D][&o]

ORIGINAL: AngelBaby

Har vært innpå nav.no å sett, men må si jeg ikke skjønner så mye der...[&:]
"Det ytes likevel bare feriepenger for de første 12 eller 15 ukene av stønadsperioden (12 uker ved 100 prosent uttak og 15 uker ved 80 prosent  uttak)." står det... (altså dette gjelder foreldrepenger!)

Jeg hadde bare en liten 32% eller noe i den dur stilling så var jo ikke mye jeg fikk akkurat...men vil dette si at en regner 12uker (tok 100%) fra snuppa ble født 27.11.07, ser hva jeg "tjente" de ukene, og feriepenge grunnlaget er utifra det???

På likningen fra 2008 har jeg, la oss si 60000, som fødselspenger fra nav..får jeg 10.2% av dette i feriepenger nå i år?

Hvordan er det systemet??????? Hjelp?![&:][8D][&o]

Nei, du får ikke 10,2% av det du tjente totalt.. Du får kun for de første 12 ukene.. Dvs at om du tjente 60 000 i hele perioden blir dette :
Om bare du tok ut permisjon (pappaen hadde ikke krav på fedrekvote)
 60 000:44= 1363 kr per uke..
 1363 x 12 uker = 16356 kr
 10,2% av 16356 = 1668 kr 
Om pappaen tok ut fedrekvoten
 60 000 : 38 = 1578 kr
1578 x 12 uker = 18936
10,2% av 18936= 1931 kr

Med andre ord, ikke noe å bli feit av.. Men penger er jo penger..[;)]

Siden snuppa di er født i november 2007 fikk vel du utbetalt feriepengene for noen av de 12 ukene i 2008, feriepenger gjelder for de 12 første ukene fra den dagen du gikk ut i permisjon. Ikke så mange ukene du får for i år.......[&o]

ORIGINAL: majama

Siden snuppa di er født i november 2007 fikk vel du utbetalt feriepengene for noen av de 12 ukene i 2008, feriepenger gjelder for de 12 første ukene fra den dagen du gikk ut i permisjon. Ikke så mange ukene du får for i år.......[&o]

Godt poeng majama.. La ikke merke til det når jeg svarte.. Nei, nav blir man ikke rik på dessverre...

men jeg som nå går sykemeldt, det er det jo vanlige feripenger av...permisjonen starter 26/5..da vil vel jeg få feriepenger av sykepenger frem til permisjonspengene begynner. Valgt 80%, da får jeg for de 12 første ukene her i tillegg...neste år får jeg kun fra arbidsgiver fra den perioden jeg begynner i jobb (for da har jeg allerede fått fra permisjonspengene)..la si fra juli...sant??

ORIGINAL: Fint_Lite

men jeg som nå går sykemeldt, det er det jo vanlige feripenger av...permisjonen starter 26/5..da vil vel jeg få feriepenger av sykepenger frem til permisjonspengene begynner. Valgt 80%, da får jeg for de 12 første ukene her i tillegg...neste år får jeg kun fra arbidsgiver fra den perioden jeg begynner i jobb (for da har jeg allerede fått fra permisjonspengene)..la si fra juli...sant??

Når man er sykemeldt får man feriepenger kun for de 48 første dagene[:'(]

ORIGINAL: Fint_Lite

Er nok ikke vanlige feriepenger av sykepenger heller (såfremst ikke arbeidsgiver betaler dem ut da og gir deg det godet).. Husker ikke eksakt hvordan det var men vet at man ikke får for alle ukene man er sykemeldt - tror det er begrenset til 48 dager...????? Noen andre som husker...  Om du er sykemeldt nå regner jeg med du vil være sykemeldt frem til permisjonen starter? Eller er det sjans for at du kommer deg ut i jobb igjen? Om du er sykemeldt vil du jo sannsynligvis gå rett over på foreldrepenger når permisjonen starter. Feriepengene du har opptjent deg mens du har vært sykemeldt i år vil du ikke få utbetalt før neste år.. Det er det du tjente i fjor som gir grunnlag for feriepengene i år...

Dersom du har mottatt sykepenger, svangerskapspenger eller foreldrepenger ved fødsel/adopsjon fra folketrygden, vil du få utbetalt feriepenger i slutten av mai påfølgende år. Ordningen gjelder bare for arbeidstakere og ikke for selvstendig næringsdrivende, frilansere eller mottagere av dagpenger.
Sykepenger

Har du mottatt sykepenger fra folketrygden, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av sykepengene. Det ytes likevel bare feriepenger for de første 48 sykepengedagene i opptjeningsåret.

Feriepengene utgjør 10,2 prosent av de sykepengene som gir rett til feriepenger. For arbeidstakere som har fylt 59 år før 1. september i opptjeningsåret, forhøyes prosentsatsen til 12,5.

Dersom stønadsperioden går fra et kalenderår og over i neste, for eksempel fra 2007 til 2008, vil feriepenger opptjent i 2008 blir utbetalt først i 2009.

Det kan altså utbetales feriepenger for 48 sykepengedager i opptjeningsåret 2007 og for nye 48 dager i opptjeningsåret 2008.
Svangerskapspenger

Har du mottatt svangerskapspenger, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av ytelsen. Det gis feriepenger for de første 64 dagene av stønadsperioden. Feriepengene utgjør 10,2 prosent.
Foreldrepenger ved fødsel/adopsjon

Har du mottatt foreldrepenger ved fødsel eller adopsjon fra folketrygden, vil du i slutten av mai året etter motta feriepenger av ytelsene. Det ytes likevel bare feriepenger for de første 12 eller 15 ukene av stønadsperioden (12 uker ved 100 prosent uttak og 15 uker ved 80 prosent uttak).

Feriepengene utgjør 10,2 prosent av det som er utbetalt i foreldrepenger for de første 12 eller 15 ukene

Dersom stønadsperioden går fra et kalenderår til neste - for eksempel fra 2007 til 2008 - vil du i 2008 få utbetalt feriepenger av de ukene du har tatt i 2007. Feriepenger for stønadsperioden i 2008 utbetales i 2009, dog ikke utover 12 eller 15 uker.

Back
Topp