Ferieavvikling!

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Hvordan er dette hos dere?

Ser at det står dette: 1456924021761.jpg

Jeg trodde man telte de dagene man var på jobb jeg, ikke dager man ikke jobber!

Det vil jo si at man bruker opp feriedager på dager man ikke jobber, og man kan da feks ikke ta fri jul eller påske hvis man tar 3 uker på sommeren nesten. Gjelder jo i hovedsak oss som ikke jobber fullt og har opptjent 25 dager....

Hvordan er egentlig dette for kommuneansatte???

Vi regner over timer når vi fører ferieregnskap, men det er fordi jeg jobber turnus og har uker som kan inneholde mange flere timer enn en vanlig arbeidsuke. Før gjorde vi ikke det og folk utnyttet det og tok ut ferieuker på turnusuker med mange timer slik at de egentlig fikk mere ferie enn de hadde krav på.

Vi regner over timer når vi fører ferieregnskap, men det er fordi jeg jobber turnus og har uker som kan inneholde mange flere timer enn en vanlig arbeidsuke. Før gjorde vi ikke det og folk utnyttet det og tok ut ferieuker på turnusuker med mange timer slik at de egentlig fikk mere ferie enn de hadde krav på.

Jobber også turnus, men her sier de at det ikke er liv med ferie regnskap :)

Jobber også turnus, men her sier de at det ikke er liv med ferie regnskap :)
Aner ikke jeg, men skjønner at det gjøres når folk i 100% natt kun tok ut ferieuker de ukene de hadde jobbuke (jobbet 7 netter på 7 netter av). Fikk jo sykt mye mer ferie enn andre :p

Aner ikke jeg, men skjønner at det gjøres når folk i 100% natt kun tok ut ferieuker de ukene de hadde jobbuke (jobbet 7 netter på 7 netter av). Fikk jo sykt mye mer ferie enn andre :p

Da burde man jo la være å innvilge ferie i den uken :p det arbeidsgiver imidlertid har lov å gjøre, er å legge ferien i avspaseringsuken :o det er drøyt!!! Hjelper ikke å ha ferie en uke man allerede har fri ;)

Da burde man jo la være å innvilge ferie i den uken :p det arbeidsgiver imidlertid har lov å gjøre, er å legge ferien i avspaseringsuken :o det er drøyt!!! Hjelper ikke å ha ferie en uke man allerede har fri ;)
Ofte hatt ferie på friuke, da syns jeg det er ekstra kjekt at vi teller timer slik at jeg ikke har brukt opp ferieuke på en uke jeg uansett har fri :p syns jeg havner på ferie på friuke hver sommer jeg (må ha 3 uker sammenhengende da - puljeferie).

Men man skal vel strengt tatt ikke føre regnskap, men blir nå gjort siden så mange dreiv å spekulerte i det.

Vi har litt forskjellig praksis, men enkeltstående feriedager går på vakter vi jobber. Så har jeg tre vakter på en uke, og ønsker ferie den uken bruker jeg kun 3 feriedager.
Men sommerferien de 15 dagene går fra lørdag til lørdag, selv om jeg har flere fri dager de ukene :)

• Liker
Reactions: BMC
Vi har litt forskjellig praksis, men enkeltstående feriedager går på vakter vi jobber. Så har jeg tre vakter på en uke, og ønsker ferie den uken bruker jeg kun 3 feriedager.
Men sommerferien de 15 dagene går fra lørdag til lørdag, selv om jeg har flere fri dager de ukene :)
Sånn har vi det også, så for å spare feriedager så tar jeg kun 2 dager ferie hele påska. Har ferie mandag og tirsdag, vanlig fri onsdag. Betalt bevegelige hellidager torsdag,fredag og mandag,jobb lørdag. Hos oss er det kun de som er butikksjef som må ta 3 uker sammenhengende, og det telles som 15 dager, ikke 18 da de jobber 5 dager i uka.

Sånn har vi det også, så for å spare feriedager så tar jeg kun 2 dager ferie hele påska. Har ferie mandag og tirsdag, vanlig fri onsdag. Betalt bevegelige hellidager torsdag,fredag og mandag,jobb lørdag. Hos oss er det kun de som er butikksjef som må ta 3 uker sammenhengende, og det telles som 15 dager, ikke 18 da de jobber 5 dager i uka.
Vi også jobber bare 5 dager i uka.

Men jeg er ganske sikker på at jeg har snakket med hun på lønn i kommunen om dette før, og jeg mener hun har sagt at jeg har opparbeidet meg 22 enkeltdager.

Har regnet enkeltdager i flere år jeg, og kan da ikke huske at jeg er trekt noe mer enn det jeg har tatt ut i ferie.

Prøvde å ringe henne igjen i dag, men hun var opptatt..

Vi også jobber bare 5 dager i uka.

Men jeg er ganske sikker på at jeg har snakket med hun på lønn i kommunen om dette før, og jeg mener hun har sagt at jeg har opparbeidet meg 22 enkeltdager.

Har regnet enkeltdager i flere år jeg, og kan da ikke huske at jeg er trekt noe mer enn det jeg har tatt ut i ferie.

Prøvde å ringe henne igjen i dag, men hun var opptatt..
Jeg jobber bare 70%, men har fortsatt 25 dager. Men jeg har ikke fastlønn, bare timelønn. Men her kan sjefen som har fastlønn ta ferie uten lønn.

Jeg jobber bare 70%, men har fortsatt 25 dager. Men jeg har ikke fastlønn, bare timelønn. Men her kan sjefen som har fastlønn ta ferie uten lønn.
Jeg mener hun har sagt at jeg har opparbeidet meg lønn til å ta ut 22 dager, men kan jo ta 3 uten lønn. Men det vil jeg ikke.

Får se om jeg får ringt i morgen...

Her tar sjefen ut 3 uker av turnusen på sommeren der vi selv ønsker ferie og setter dagvakter alle dagene før ho legger inn ferien! Dette gjør at alle får like mye ferie :) vi har ferie fra mandag-fredag og helgene er fri uansett! Så da kommer det ann på tariff avtalen tror jeg! Vet at når man er i permisjon så teller lørdagen med hvis du følger nav sine regler!

Sånn er det her og, vi har fire uker sommerstengt, og for meg som jobber 80% så har jeg da fire enkeltdager igjen.

Jeg trodde ferieloven sa 4 uker, altså 20 dager..

Der jeg jobbet før måtte vi ta ut de 5 uker som representerte vår 4 ukers turnus. Pluss en
1 uke. Nettopp dette at man ikke bare skulle ta ferie når man hadde full uke og arbeidshelg foreksempel

Jeg mener hun har sagt at jeg har opparbeidet meg lønn til å ta ut 22 dager, men kan jo ta 3 uten lønn. Men det vil jeg ikke.

Får se om jeg får ringt i morgen...
Men jobber du 80 % eller 100 %? Dersom du jobber 80 får du jo ikke 25 dager. Men du får på en måte fem uker ferie fordet. Om du f eks tar fem uker ferie i strekk bruker du jo bare 20 dager om du f. Eks har fri hver torsdag i utgangspunktet.

Men jobber du 80 % eller 100 %? Dersom du jobber 80 får du jo ikke 25 dager. Men du får på en måte fem uker ferie fordet. Om du f eks tar fem uker ferie i strekk bruker du jo bare 20 dager om du f. Eks har fri hver torsdag i utgangspunktet.
Jeg jobber 80 ja.
Ja det var sånn jeg trodde det var, og sånn jeg har regnet det. I mange år :-P
Og det er sånn flere på jobben også har gjort.

Jeg tror jeg har 22 dager og ikke 25 opparbeidede dager på 80%

Så jeg har tatt 4 uker på sommeren og brukt 16 dager har jeg trodd. Og har da 6 dager igjen jeg kan fordele.

Men ifølge det jeg har lest da, så skal jeg da bruke 20 dager på de fire ukene.... Og det får jeg ikke til å stemme.

Da har jo jeg tatt ut altfor mye feriedager i mange år :-P
Og det regner jeg med at de på lønningskontoret i kommunen hadde fått med seg og tatt opp med meg ;-)

Jeg jobber 80 ja.
Ja det var sånn jeg trodde det var, og sånn jeg har regnet det. I mange år :-P
Og det er sånn flere på jobben også har gjort.

Jeg tror jeg har 22 dager og ikke 25 opparbeidede dager på 80%

Så jeg har tatt 4 uker på sommeren og brukt 16 dager har jeg trodd. Og har da 6 dager igjen jeg kan fordele.

Men ifølge det jeg har lest da, så skal jeg da bruke 20 dager på de fire ukene.... Og det får jeg ikke til å stemme.

Da har jo jeg tatt ut altfor mye feriedager i mange år :-P
Og det regner jeg med at de på lønningskontoret i kommunen hadde fått med seg og tatt opp med meg ;-)

Fem uker ferie tilsvarer jo for deg ( og meg) 4 dager*5, altså 20 feriedager. Du bruker 16 feriedager på fire uker ferie, så da har du 4 dager igjen.

Hvordan er dette hos dere?

Ser at det står dette: Vis vedlegget 164390

Jeg trodde man telte de dagene man var på jobb jeg, ikke dager man ikke jobber!

Det vil jo si at man bruker opp feriedager på dager man ikke jobber, og man kan da feks ikke ta fri jul eller påske hvis man tar 3 uker på sommeren nesten. Gjelder jo i hovedsak oss som ikke jobber fullt og har opptjent 25 dager....

Hvordan er egentlig dette for kommuneansatte???
25 dager er for fulltid.

Det er fem uker. Jobber du ikke alle dagene har du ikke 25 enkeltdager likevel. Da får du nemlig forholdsmessig mye mer ferie enn de som jobber fulltid.

Jobber en 80 % kan du tenke 20 enkeltdager eller altså 25 men da inkludert de dagene du uansett ikke jobber

Back
Topp