Ferie

anetteee84

Flørter med forumet
Hei. Har 5 uker ferie i år, ikke brukt noe enda. Jeg får overført 2 uker til neste år. Hvordan gjør dere det ? Kan jo ta ferie i permisjonen i år.. ? Litt dumt å bare ta ferie fordi jeg må...

Hvis du skal ha ferie bare for å ta ferie ville jeg heller brukt den til å forlenge permisjonen. Da blir permen bare fryst mens man tar ut ferie:)

Jeg tar også ferien ut når jeg egentlig skulle hatt bare for å få lengre permisjon.

Ja er jo greit å forlenge permisjonen.. Sjefen min sa jeg måtte ta ferie før permisjonen, noe jeg mente ikke stemte !

Jeg har overført to ekstra feriedager fra i fjor og tar mine 5 uker og 2 dager ferie i de siste 6 ukene i 2012. Siden det bare er 2 arbeidsdager i romjula sparer jeg dermed 1 permuke :) (Fødselspermisjonen tar ikke hensyn til røde dager, bare hele uker.)

Jeg forlenger også permisjonen med ferie, men det kan være viktig å huske på at vi kun kan ta ut 21 dager per kalenderår mens vi er i permisjon. PS: Dette er oppgitt på NAV sine sider.

Så jeg har skrevet opp 21 feriedager i 2012 og resten av feriedagene har jeg satt opp på 2013. På min jobb har vi 25 feriedager per år.

Jeg jobber i kommunen, og de stopper automatisk permisjonen i juli, kjører 21 feriedager, og starter permisjonen igjen etterpå. De resterende dagene må jeg avtale med sjefen om. Sist tok jeg de rett etter permisjonen. Denne gangen har jeg nok ikke noen ekstra siden jeg ikke jobba fullt i hele fjor. Så vet ikke helt hvordan jeg kommer ut denne gangen.

Slik jeg skjønner på NAV nå så har man ikke lov å forlenge permisjonen lenger enn 21 dager med ferie. De siste 4 dagene må man avtale med arbeidsgiver å ta ut før pemisjon eller få overført til neste år.. Jeg synes dette virkelig er tullete fra NAV da de aller fleste har 25 dager med ferie..

Merker jeg blir frustrert og sint av dette NAV tullet

anetteee84 skrev:
Ja er jo greit å forlenge permisjonen.. Sjefen min sa jeg måtte ta ferie før permisjonen, noe jeg mente ikke stemte !

Det er ikke riktig. Du kan ta ferie i permisjonen, da blir permisjonen fryst og du får heller ikke permisjonspenger i ferieperioden. Henviser til ferieloven her:

Arbeidsgiver kan ikke uten arbeidstakers samtykke legge ferie til permisjonstid hvor det ytes foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15. Det samme gjelder under permisjon som fedre og andre omsorgspersoner har i tilknytning til fødsel i medhold av arbeidsmiljøloven § 12-3 første ledd.

Arbeidstaker kan kreve å avvikle lovbestemt ferie i løpet av permisjonstid hvor det ytes foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-9 og 14-16.

Faller permisjonstid som nevnt i første ledd sammen med allerede fastsatt ferie, kan arbeidstaker kreve utsettelse av de virkedager ferie som er blitt omfattet av permisjonstiden.

FIFI Forglemmegei skrev:
Jeg forlenger også permisjonen med ferie, men det kan være viktig å huske på at vi kun kan ta ut 21 dager per kalenderår mens vi er i permisjon. PS: Dette er oppgitt på NAV sine sider.

Så jeg har skrevet opp 21 feriedager i 2012 og resten av feriedagene har jeg satt opp på 2013. På min jobb har vi 25 feriedager per år.

Jeg tror ikke dette gjelder for alle. Jeg får lønnen min som vanlig gjennom arbeidsgiver (og de får refundert noe fra NAV) og da kan jeg ikke se hvorfor NAV sine ferieregler skal gjelde for meg - jeg har jo bare et opphold i permisjonen i seks uker - og det angår jo ikke dem hva jeg gjør da ;)

I følgen loven er det 25 dager ferie man har krav på. Det sånn hos NAV også, men de teller ikke lørdag for virkedag, mens det gjør loven. Så du har rett til å forlenge permisjonen med hele ferien på 25 dager (hos nav 21 dager). Skjønner egentlig ikke hvorfor NAV teller virkedager ulikt enn loven, men sånn er det. Lager mye rot for oss.. :)

Skinnende Perle skrev:
Slik jeg skjønner på NAV nå så har man ikke lov å forlenge permisjonen lenger enn 21 dager med ferie. De siste 4 dagene må man avtale med arbeidsgiver å ta ut før pemisjon eller få overført til neste år.. Jeg synes dette virkelig er tullete fra NAV da de aller fleste har 25 dager med ferie..

I følgen loven er det 25 dager ferie man har krav på. Det sånn hos NAV også, men de teller ikke lørdag for virkedag, mens det gjør loven. Så du har rett til å forlenge permisjonen med hele ferien på 25 dager (hos nav 21 dager). Skjønner egentlig ikke hvorfor NAV teller virkedager ulikt enn loven, men sånn er det. Lager mye rot for oss.. :)

Skinnende Perle skrev:

Jeg snakket nå med NAV og satt stakkars damen ganske til veggs. Hun var veldig usikker i svaret sitt og sa hele tiden at hun forholdt seg til folketrygdloven og ikke norske lover.

I følge norsk loven er det 25 virkedagerdager man har krav på, her teller de med lørdag som virkedag (dvs 4 uker og 1 dag).
Hos NAV er det 21 virkedager man har krav på, her er vikedagene man-fred, ikke lørdag som i norsk lov, (dvs 4 uker og 1 dag). Så du har rett til å forlenge permisjonen med hele ferien på 25 dager (hos nav 21 dager). Skjønner egentlig ikke hvorfor NAV teller virkedager ulikt enn loven, men sånn er det. Lager mye rot for oss.. :)

når du er i perm..og setter opp ferie så blir det utsatt perm i den perioden du har ferie..alså forlengelse av perm.

Back
Topp