Ferie

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Nå håper jeg noen har veldig god tid, og vil diskutere ferie opp og ned i mente. :) Hvilke planer har dere i år? Hvorfor har dere valgt det dere har valgt? Hvilke alternativer har dere forkastet, og hvorfor?

Jeg er ubestemt som vanlig. :P Hvis noen har alt for god tid, så vil jeg gjerne ha innspill på alternativene mine. Jeg er veldig lat, og orker ikke ta med to småbarn på noe krevende.

I fjor kjørte vi rundt i Norge, og besøkte slekten. Vurderer å bare gjøre det samme i år. Det er lettvint, og vi kan dele det i flere kortere turer. Noen hytteturer, noen byturer, ørten badeland, lekeland og besøksgårder. Har uansett lovt Felix en telttur. *grøss og gru*

Så får jeg en del reklame for all included charter, og det ser jo enda mer lettvint ut. Ungene ville likt 2 uker i noe som ser ut som et hotell midt i et badeland. Er det noen som vet noe om mulighetene for å få med barna fra flyplassen til hotellet på en relativt sikker måte? Ser at man kan bestille egen transport heller enn å ta buss med de andre chartergjestene, men får vi ordentlige barneseter da?

Før jeg fikk barn likte jeg godt storbyferier. Nå vurderer vi Barcelona, fordi det er en barnevennlig by, og vi kan få hotell rett ved stranden. Noen som vil foreslå andre storbyer som passer for barn? Jeg liker at vi kan kjøre tog, metro eller trikk fra flyplass til hotellet.

Tenker også på å kjøre til Danmark, men lurer på om det blir for lang biltur for barna. Hvor lange dagsetapper klarer dere å kjøre med barn? Regner med at vi må bruke minst et par dager hver vei bare for å komme til Oslo, så det tar tid å komme seg til Danmark...

Vi har nettopp hatt årets store ferie, 2 uker i syden med kun frokost inkludert. 
Vi valgte bort all inclusive fordi vi ønsket ikke å binde oss til å være på hotellet, og det er jeg veldig glad for. Vi var ofte helt andre steder, spesiele rundt lunchtider, f.eks på stranden, nabobyen, lekeplassen osv. Med to barn hadde det nok føltes anderledes, men jeg er glad for at vi gjorde det slik da vi bare hadde med en 3-åring!
I sommer blir det besøk til svigerforeldre, badeland, dyrepark osv, og forhåpentligvis hytteturer. 
Vi har også snakket om telttur

Det blir nok ikke noe ferie på oss i år.
Jeg har blitt student dette året her, Så da har vi litt mindre penger å bruke.
Men kan bare gå ned til drammens badet.

I fjor var vi i kristiansand, var 2 dager i dyreparken.

Fru H skrev:
Vi har nettopp hatt årets store ferie, 2 uker i syden med kun frokost inkludert. 
Vi valgte bort all inclusive fordi vi ønsket ikke å binde oss til å være på hotellet, og det er jeg veldig glad for. Vi var ofte helt andre steder, spesiele rundt lunchtider, f.eks på stranden, nabobyen, lekeplassen osv. Med to barn hadde det nok føltes anderledes, men jeg er glad for at vi gjorde det slik da vi bare hadde med en 3-åring!
I sommer blir det besøk til svigerforeldre, badeland, dyrepark osv, og forhåpentligvis hytteturer. 
Vi har også snakket om telttur

Hehe, ja det var en tid da jeg heller ikke kunne forstå hvorfor noen reiste all inclusive. Nå er tanken på road trip i Mexico veldig fjern, som i et annet liv, og plutselig ser reklamene fra nazar helt flotte ut. :P Det er badeland biten som frister meg mest, så kanskje jeg like gjerne skal fokusere på at Barcelona har et flott badeland, og at jeg der kan varierer med dyrepark, tivoli, parker og forskjellige spisesteder.

Wiilma skrev:
Det blir nok ikke noe ferie på oss i år.
Jeg har blitt student dette året her, Så da har vi litt mindre penger å bruke.
Men kan bare gå ned til drammens badet.

I fjor var vi i kristiansand, var 2 dager i dyreparken.

Hva studerer du? 

Bor dere like ved drammensbadet? Vi var der i fjor, og det var jo bare helt fantastisk barnevennlig. Det er fint nytt badeland her også, men ikke i nærheten av like bra.

Et sted hvor det er sol og sommer :)) Synes Mallorca er et veldig greit reisemål, mye pga den korte flyreisen. Mannen har lurt på Tyrkia, men jeg er redd det kan bli for varmt ? Hvis dere skal til Danmark kan dere jo ta den super speedy (eller hva den heter) båten den er jo super rask

Tar studiekompetanse nå :) har søkt inn på skole i oslo, for å bli akupunktør.

Vi bor bare 20 min unna om vi går :) bor opp på fjellet mot svelvik :)

siggen skrev:
Et sted hvor det er sol og sommer :)) Synes Mallorca er et veldig greit reisemål, mye pga den korte flyreisen. Mannen har lurt på Tyrkia, men jeg er redd det kan bli for varmt ? Hvis dere skal til Danmark kan dere jo ta den super speedy (eller hva den heter) båten den er jo super rask

Jeg er også redd for at Tyrkia er for varmt. Hvis vi skal dit så blir det vår eller senhøst.

Jeg har bodd flere år i sommerlige Vestfold, og hadde helt glemt dette behovet for å reise til sol og sommer. Nå kjenner jeg mer og mer på det igjen, spesielt slike dager som i dag, med regn og stiv kuling. Kort flyreise er veldig viktig. De som reiser helt til Asia bare for sommer og strender har nok et helt annet forhold til flyturer enn jeg har. 

Wiilma skrev:

Så spennende. Hvor lang tid tar det å bli akupunktør?

Sukkertopp skrev:

Wiilma skrev:

Så spennende. Hvor lang tid tar det å bli akupunktør?

tar 3 år, da får man bachelor grad.

Vi har leid bil med bilseter i Spania, en gang hadde vi med et eget (Luna sitt), men det ble da igjen på Gardermoen, skikkelig uflaks i og med at vi landet nærmere midnatt, med alt det ekstra styret det innebar. 
Man må feste setene selv når man leier bil, og en gang vi kom fram og jeg nettopp hadde brukt masse stresset energi på å feste det ene setet og så skulle sette Luna nedi, så jeg at selene ikke gikk an å strammes. Jeg ble mildt sagt irritert og frustrert... De var bare blitt knytt provisorisk fast med en knute!! At det går an!! Ikke sikkert i det hele tatt. Vi fikk et nytt, men måtte bruke masse tid på dette, det var også da sent på kvelden. Jeg tror nok en del spanjoler bryr seg mindre om bilsikkerhet for barn enn hva vi gjør.. Jeg var ganske irritert da jeg sa klart fra om at det var farlig å leie ut et slikt sete! 
Så det KAN bli litt styr om man leier bil, men stort sett går det bra. Kanskje hadde det gått bedre om vi hadde presisert på forhånd at setene måtte være i perfekt stand (man skulle jo ikke tro man behøvde presisere det, men..)

Det er noe slikt jeg er redd for også. Selv om jeg får bestilt transport med barneseter, så risikerer jeg å stå på flyplassen med et barnesete festet med en knute... emoticon Ikke morsomt å stå der med to barn, og ikke vite hvor lang tid det tar å få skaffet noe nytt. Reiser jeg til et land der jeg ikke kan språket blir det enda verre. Nei, det er nok lettere å reise et sted jeg bare kan ta metro.

Vi har leid et feriehus i Kristiansand sammen med to andre familier. Vi har vært på ferie med dem før og de har jevnaldrende barn, så blir moro for store og små :)

Vi skal tre dager i dyreparken/badeland og ellers slappe av på hytta, dra til sentrum eller stranda :)

Tidligere år har vi vært i Lillehammer med Hunderfossen, og Danmark med Legoland. Det har vært fine turer og bilkjøringen har gått bra.

Hvor bor dere igjen? Da vi var i Danmark tok vi den raske båten fra Larvik. Vi fikk da delt opp turen litt og det ble ikke altfor mange timer hverken i båt eller bil. Danmark er jo ikke så stort, så ikke altfor mange timer kjøring der :)

Vi skulle egentlig en langhelg til dyreparken i Kristiansand i somme, men med termin i beg på juli, så ble det litt kræsj :S

Stakkars mini, han hadde gleda seg sånn til sabeltann :/ Vi får ta det neste år heller :D

Nå vurderer jeg om vi skal ta en uke i syden nå i vår, bare meg, gubben og mini, sånn at vi får en ferie, bare oss 3. :)

Tenker en av kanari øyene, men har ikke helt bestemt oss enda.

Blir vel at vi finner oss et eller annet pakketilbud på nettet, når det skulle passe for gubben med jobb. :)

Noen som har vert på et barnevennlig, fint hotell, med helst litt lekeapparater og barnebasseng?

*trinemor* skrev:
Vi har leid et feriehus i Kristiansand sammen med to andre familier. Vi har vært på ferie med dem før og de har jevnaldrende barn, så blir moro for store og små :)

Vi skal tre dager i dyreparken/badeland og ellers slappe av på hytta, dra til sentrum eller stranda :)

Tidligere år har vi vært i Lillehammer med Hunderfossen, og Danmark med Legoland. Det har vært fine turer og bilkjøringen har gått bra.

Hvor bor dere igjen? Da vi var i Danmark tok vi den raske båten fra Larvik. Vi fikk da delt opp turen litt og det ble ikke altfor mange timer hverken i båt eller bil. Danmark er jo ikke så stort, så ikke altfor mange timer kjøring der :)

Det høres moro ut. :) Dyreparken blir nok topp. :)

Vi bor i Kristiansund, så det er middels langt å kjøre til Østlandet med utålmodige barn. Nå ble vi plutselig invitert med til Danmark med et vennepar, så nå blir det nok til at vi velger bilferie likevel. Skal sjekke ut båt fra Larvik, men håper egentlig å finne en fra Oslo, det blir kortere kjøring for oss. Du har rett i at Danmark ikke er så stort, så hvis vi bare bruker litt tid til Oslo, så går det nok bra. :) 

Juli Spire skrev:
Vi skulle egentlig en langhelg til dyreparken i Kristiansand i somme, men med termin i beg på juli, så ble det litt kræsj :S

Stakkars mini, han hadde gleda seg sånn til sabeltann :/ Vi får ta det neste år heller :D

Nå vurderer jeg om vi skal ta en uke i syden nå i vår, bare meg, gubben og mini, sånn at vi får en ferie, bare oss 3. :)

Tenker en av kanari øyene, men har ikke helt bestemt oss enda.

Blir vel at vi finner oss et eller annet pakketilbud på nettet, når det skulle passe for gubben med jobb. :)

Noen som har vert på et barnevennlig, fint hotell, med helst litt lekeapparater og barnebasseng?

Da må dere vel utsette Sabeltann ja, håper han tar det fint. En uke i varmen litt tidligere hørtes deilig ut. :)

Back
Topp