Ferie og permisjon

*amazed*

Forelsket i forumet
Her tenker vi på å ta full permisjon og 80% lønn.
Noen spørsmål som jeg håper de som har vært igjennom dette før kan svare på [;)] :

1. Kan jeg spare f.eks 4 uker ferie fra i år og ta på slutten av permisjonen?
2. Har jeg rett til betalt ferie neste år?
3. Kan jeg f.eks da ta 4 uker av neste års ferie og legge til på slutten av permisjonen?
4. Hvis jeg tar ferie rett etter permisjonen, kan da mannen også ta ferie da også kan vi eventuelt spare hans permisjonstid til etter at vi har hatt ferie?
4. Når mannen tar sin kvote, da får han utbetalt foreldrepenger og vice versa, ikke sant?

Om noen har ett godt tips til en side jeg kan finne lett forståelig informasjon om dette hadde jeg blitt kjempeglad!
Jeg må ærlig innrømme at jeg føler meg like forvirret som en nysluppet fjert en kurvstol i denne permisjonsjungelen....!

ORIGINAL: *amazed*

Noen spørsmål som jeg håper de som har vært igjennom dette før kan svare på [;)] :

1. Kan jeg spare f.eks 4 uker ferie fra i år og ta på slutten av permisjonen? Nei, de fleste arbeidsgiver tillater ikke at man overfører mer enn 2 uker ferie maks.. Men hør med arbeidsgiver
2. Har jeg rett til betalt ferie neste år? Du får feriepenger ja, men vær obs på lav feriepenge utbetaling om du får direkte fra nav. Man får 10,2% av de første 15 ukene ved 100% dekning og de første 12 ukene ved 80% dekning..
3. Kan jeg f.eks da ta 4 uker av neste års ferie og legge til på slutten av permisjonen? Du kan ta de etter permisjonen, man kan maks ta ut 4 uker og 1 dag ferie i løpet av permisjonen - dette utsetter permisjonen med tilsvarende antall uker/dager
4. Hvis jeg tar ferie rett etter permisjonen, kan da mannen også ta ferie da også kan vi eventuelt spare hans permisjonstid til etter at vi har hatt ferie? Ja, bare husk å søke om utsetting av fedrekvoten FØR din permisjon går ut. Mange som har brent seg på den gitt..
4. Når mannen tar sin kvote, da får han utbetalt foreldrepenger og vice versa, ikke sant? Ja, mannen får foreldrepenger i samme dekningsgrad som du har valgt (80 eller 100% lønn begrenset oppad av 6 G)

Om noen har ett godt tips til en side jeg kan finne lett forståelig informasjon om dette hadde jeg blitt kjempeglad!
Jeg må ærlig innrømme at jeg føler meg like forvirret som en nysluppet fjert en kurvstol i denne permisjonsjungelen....!

Alle Forum >> [Termin- og barselklubber] >> 2011 >> Juli 2011 >> Ferie og permisjon Side: [1]
ORIGINAL: *amazed*

1. Kan jeg spare f.eks 4 uker ferie fra i år og ta på slutten av permisjonen? Som andre her skriver, det er avhengig av arbeidsgiver. Men går de ikke med på det er det jo bare å ta ferien i sommer/høst og i denne perioden ha opphold i foreldrepenger. Slik blir jo permisjonen likevel forlenget.
2. Har jeg rett til betalt ferie neste år? Også avhengig av arbeidsgiver. Får du hos NAV er det som ovenfor, kun av de første 15 ukene. Hos kommune og stat, men også hos enkelte andre arbeidsgivere, beregnes fødselspenger som vanlig lønn og man får fulle feriepenger.
3. Kan jeg f.eks da ta 4 uker av neste års ferie og legge til på slutten av permisjonen?Opp til arbeidsgiver igjen, men stort sett tilrettelegges det jo for det, hvis det passer bedriften ellers. Må jo egentli være bedre det for bedriften, enn at man jobber kun få uker, trenger tid på å sette seg inn i ting igjen, og så tar 3-4 uker sommerferie.
4. Hvis jeg tar ferie rett etter permisjonen, kan da mannen også ta ferie da også kan vi eventuelt spare hans permisjonstid til etter at vi har hatt ferie?Ja, fedrekvoten må ikke nødvendigvis tas ut rett etter din permisjon.
4. Når mannen tar sin kvote, da får han utbetalt foreldrepenger og vice versa, ikke sant?Jupp

Tusen takk for gode svar!
Da skjønner jeg litt mer! :o)

Back
Topp